تولیدات پاپ امروز کشور شبیه به پاپ کوچه بازاری است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۲
در مراسم رونمایی آلبوم «باران بی تو» مطرح شد؛

تولیدات پاپ امروز کشور شبیه به پاپ کوچه بازاری است

آلبوم موسیقی «باران بی تو» به آهنگسازی و خوانندگی امیرحسین سمیعی و تنظیم آرمان مهربان به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.

به گزارش صبا، در مراسم رونمایی از این آلبوم که با حضور چهره‌های موسیقایی برگزار شد، امیرحسین سمیعی با بیان اینکه اثرش با آنچه امروزه موسیقی پاپ تلقی میشود فاصله دارد، گفت: این فاصله گیری به صورت عمدی بوده و تلاشمان کمک به فرهنگ سازی در جامعه کنونی و ایجاد یک استاندارد با در نظر گرفتن شیرینی‌های موسیقایی است. این اثر محصول مشترک همکاری میان اعضای آن از طراح گرفته تا شعرا و تنظیم کننده و نوازندگان است و امیدواریم از مسیری که شروع کردیم خسته نشویم و تمام تلاشمان را خواهیم کرد که این نوع موسیقی آهسته و پله پله تاثیر خودش را در جامعه بگذارد و ما را به روزگاری برگرداند که مردم موسیقی شایسته درحوزه موسیقی پاپ گوش می‌دادند.

وی با اشاره به تاثیر رضا مهدوی در جریان موسیقی پاپ در دوره مدیریتش در مرکز موسیقی حوزه هنری گفت: در دهه‌های گذشته جریانات متعددی در زمینه پاپ ایجاد شد که محکم نبودند، اما یکی از جریاناتی که باعث شکل گیری کار‌های خوب در ژانر موسیقی پاپ شد در زمان حضور رضا مهدوی درحوزه هنری بود و هم اکنون نیز حرکت این جریان محکم مدیون استقامت میلاد عرفان پور است.

در بخش دیگری از این برنامه آرمان مهربان تنظیم کننده این آلبوم نیز گفت: هدف من در این اثرگام برداشتن به سمت موسیقی سالم تری بوده که امیدوارم در این راه بتوانیم موفق شویم.

وی ادامه داد:متاسفانه موسیقی پاپ فاخر هیچ وقت بخت و اقبال این را نداشته که تهیه کنندگان موسیقی جذب آن شوند و این مسئله مهمترین عامل در انتشار یک اثر است چرا که حتی در صورت داشتن بهترین ملودی و شعر وتنظیم اگر از سوی تهیه کننده‌ای حمایت نشود و کار در دسترس مخاطبان قرار نگیرد به گوش هیچ شنونده‌ای نخواهد رسید بر این ساس من تشکر ویژه‌ای از استاد عزیزم آقای عرفان پور دارم که با مدیریت دغدغه‌مند و پر انرژی از کار ما حمایت کردند اگر این مسیر همین گونه پیش برود حتما می‌تواتد برای خودش جریانی ایجاد کند و مطمئا طیف وسیعی از مردم هستند که منتظرم شنیدن چنین آثاری هستند.

امیر عباس ستایشگر نوازنده و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز در مراسم رونمایی از آلبوم «باران بی تو» درباره خدمات رضا مهدوی مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری گفت:من فارغ التحصیل دانشگاه سوره هستم و اولین آلبوم هایم توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است. من امروز دربرابر مردی صحبت می‌کنم که در آن سال‌ها نسق و روش اصلی موسیقی را به من نشان داد. به نظر من رضا مهدوی یک راه و روشی را در حوزه هنری شکل داد که از هر زاویه‌ای آن را بررسی کنیم نمی‌توانیم این اسم را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: آلبوم «باران بی تو» یک صدای جدید به جامعه موسیقی ما معرفی کرد. به نظرم من سمیعی یک صدای نو برای جامعه موسیقی است. اینکه این صدا چه قدر بین مردم جا می‌افتد و پیشرفت می‌کند و چه قدر می‌تواند راه خودش را باز می‌کند زمان و آینده نشان می‌دهد، اما انقدر از صدا‌های همشکل و صدا‌های تکراری خسته شده بودیم که این خودش اگر تنها نکته برنده این مجموعه باشد جای تقدیر و تشکر دارد.

این نوازنده بیان داشت:فقط نمیتوانیم موفقیت این اثر را به اقای سمیعی نسبت دهیم چرا که در روند تولید یک اثر همه عوامل نقش مهمی دارند که در کنار همه این‌ها حوزه هنری نقش مهمی را در انتشار آن برعهده داشته است که امیدوارم حوزه هنری در این ژانر از موسیقی هم مانند بخش‌های دیگرش موفق شود.

ستایشگر درخاتمه خاطر نشان کرد: من به میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری تبریک می‌گویم که در این برهوت بی شکوفگی حوزه موسیقی هنوز به کاشت، داشت و برداشت موسیقی‌های خوب نظر دارند.

سیدعلیرضا میرعلینقی پژوهشگر موسیقی نیز با اشاره به شکوفایی ترانه در شرایط کنونی گفت: شکوفایی که امروز ترانه در زمینه ادبیات آهنگین موسیقی چه به لحاظ کمی و چه کیفی دارد حتی از دوران شکوفایی و اوجش از سال‌های ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۴ بیشتر است منتها شیوه معرفی و پخش بسیار متفاوت است.در آن روزگار ترانه ساز خوش ذوق بیشتری بوده که خیلی زود با یک کار دیده می‌شده و البته نیز باتوجه به جمعیت ایران در آن سال‌ها و تعداد رسانه‌ها این امر بدیهی بود، اما امروزه با توجه به رشد رسانه‌های خصوصی و غیرخصوصی حق انتخاب دشوارتر است و اگر کاری با یک جدیت معرفی نشود خیلی احتمالش بعید است که آن را بشونیم و ببینم درحالی که آن موقع با یکبار پخش اثر بر سر زبان‌ها بود.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: در سال‌های پیش از ۵۷ فقط امین الله رشیدی در نقش خواننده و آهنگساز ایفای نقش می‌کرد در واقع ایشان تنها فردی بودند که به عنوان خواننده- آهنگساز مطرح بودند و در آن موقع که خوانندگان آن روز که سواد خواندن و نوشتن نداشتند ایشان نت آثارشان را خودشان می‌نوشتند. بعد از انقلاب چندین نفر در این حوزه دیده شدند که شهرتشان بیشتر مدیون صدای خوششان است در حالی که بهره‌ای ازذوق و علم آهنگسازی نداشتند. در حال حاضر هم امیرحسین سمیعی را داریم کسی که من از وجه خوانندگی ایشان آگاه نبودم در صورتی که حرفه اولشان خوانندگی است.

میرعلینقی بیان داشت:یک وجه بسیار مهم هنر خوانندگی است. در شکل گیری موسیقی چه در موسیقی ایرانی و چه غربی آواز محوریت موسیقی است. بسیاری از آهنگسازان مشهور قرن ۱۸ و ۱۹ اروپا که ساز تخصصی شان ویلن یا پیانو بود اصرار داشتند شاگرد هنگام نواختن اثر بخواند. در موسیقی سنتی نیز این جمله را مکررا از شاگردان استاد صبا شنیدم که می‌گفتند هر بار که قطعات آوازی را یاد می‌داد می‌گفت که یک شعر را که وزن آن شعر با وزن جمله باشد در ذهن خودتان بخوانید. به طور کلی آواز در شکل گیری تاریخ موسیقی بشر مقدم بر ساز بوده است.

وی خاطر نشان کرد: این آلبوم جز معدود آثاری است که درآن کلام و موسیقی و صدای خواننده و تنظیم در یک نقطه تلاقی با هم هستند و این یکی از مهمترین شاخصه‌های تاثیر و ماندگاری یک اثر موسیقایی است.

عبدالحسینی نیز در ادامه مراسم درباره این اثرگفت: این آلبوم از ملغمه‌های این روز‌های موسیقی به دور است و همه عوامل درکنار هم سعی در تولید یک اثر کرده اند.

وی با اشاره به جایگاه ترانه سرایی در ایران افزود: اگر مبدا ترانه را دوره قاجار بدانیم نقطع عطف ترانه در زمان تاسیس رادیو است. وقتی رادیو در سال ۱۳۱۹ تاسیس شد شکل و شمایل ترانه‌ها و ارائه تصانیف وکاربرد شعر چیزی شد به عنوان برنامه گل‌ها؛ که خیلی از تصانیف وترانه‌های این برنامه تابه امروز ملاک است. در سال ۱۳۵۷ و تا به امروز بسیاری ترانه سرا رشد کردند که قلم وتفکرشان بسیار متفاوت بود امروزه باید بپذیریم که این بچه‌ها آمده اند که با کلام حرف جدید بزنند و تعابیر جدید به کار ببرند.

این شاعر درباره بخش آوازی این اثر گفت: نوع خوانندگی آقای سمیعی در این اثر جلوه‌های دیگری از صدای اوست یعنی نشان داد که موسیقی خوب و تنظیم درجه یک می‌تواند جلوه‌های دیگری از صدای خودش را نشان دهد. من امیدوارم روز به روز و سال به سال شاهد انتشار این دست آلبوم‌ها باشیم.

در پایان این مراسم داوود ورزیده نیز گفت: صدای امیرحسین سمیعی نجیب و با احساس است که در زمینه آهنگسازی هم روح ایشان در کار جاری بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه تولیدات موسیقی پاپ کشورمان امروزه پاپ کوچه بازاری است و در این میان موسیقی‌هایی که وزین باشند و از این ساختار کوچه بازاری محکم‌تر و قوی‌تر باشند بسیار کم است. این اثر دارای چهارچوب‌های درست است به نوعی که شعر و ترانه هایش دلنشین است و ویژگی اصلی اشعارش ملودی خور بودن آنهاست بدین معنا که اشعار کاملا قابلیت ملودی پروری داشتند که آرمان مهربان با فرمت خوب توانسته آن‌ها را در قالب پاپ ارکسترال با یک گونه جدید تنظیم کند.

ورزیده در خاتمه خاطر نشان کرد: خیلی خرسندم از اینکه پس از مدت‌ها یک آلبوم موسیقی خوب شنیدیم و امیددارم از این دست آثار بیشتر به گوشمان برسد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است