فعالان صنایع دستی در خرداد سال آینده شناسنامه‌دار می‌شوند/ راه‌اندازی بازارچه‌ نوروزی در ورودی شهرها

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی و صنایع دستی صبا، دهه‌هاست که تکنولوژی وارد عرصه‌های مختلف زندگی بشری شده است و هر روز نفوذ بیشتری در ابعاد مختلف زندگیمان پیدا می‌کند، اما گویا برخی از تعاریف ما همچنان به شکل قدیمی خود باقی مانده و به روز نشده‌اند. یکی از تعاریف باقی مانده در شکل قدیمی، تعریف صنایع دستی است.

امروزه اگرچه هنرمندان صنایع دستی خواه ناخواه در مراحل مختلف تولید محصولشان از تکنولوژی بهره می‌برند، اما هنوز برایمان محصولی جزو محصولات صنایع دستی به حساب می‌آید که صرفا با قدرت دست انسان تولید شده باشد و هیچ ماشینی در ساخت آن دخیل نباشد.

اینگونه است که تعدادی از صنعتگران کشورمان به رغم تلاش برای خلق آثار خلاقانه و هنری جایگاهی در میان هنرمندان صنایع دستی پیدا نمی‌کنند. ما در اینجا خبری خوب برای این دسته از هنرمندان داریم.

مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خبرنگار صبا گفت: شورای فنی ما تشکیل شده است، زیرا ما باید تعاریفمان را به روز کنیم و با در نظر گرفتن سهم تکنولوژی، تکنیک‌ها و کار ماشینی در تعریف صنایع دستی بازنگری داشته باشیم.

او افزود: ما باید حتما رشته‌های تلفیقی جدیدی را که شکل گرفته‌اند، در فهرست صنایع دستی اضافه کنیم.

معاون صنایع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: با تشکیل شورای فنی و با اضافه شدن این اقلام، من فکر می‌کنم که ما در سال ۱۴۰۲ می‌توانیم تعریفمان را از صنایع دستی بازنگری کنیم و رشته‌های جدیدی را به ۲۹۹محصولی که در گذشته تعریف شده‌اند، اضافه کنیم. علاوه بر اینکه سهم تکنولوژی را در هر کدام از رشته‌های صنایع دستی احصاء می‌کنیم تا هنرمندانمان بدانند که تا چه میزانی می‌توانند از ماشین استفاده کنند. در واقع هنرمندان خواهند دانست تا اندازه‌ای می‌توانند در مراحل مختلف کارشان از تکنولوژی استفاده کنند که به هویت اصلی صنایع دستی لطمه‌ای وارد نشود.

او گفت: ما متوجه شده‌ایم که با بازنگری در تعریف صنایع دستی، حداقل ۱۰رشته به رشته‌های تعریف شده صنایع دستی کشورمان اضافه خواهند شد، چون رشته‌های تلفیقی و تولیدات چند منظوره حاصل کار نوآوران و خلاقانی هستند که بعضی از رشته‌های صنایع دستی را احیاء و بعضی دیگر از همان رشته‌ها را به روز رسانی کرده‌اند. آن‌ها توانسته‌اند بعضی از رشته‌های صنایع دستی را با هم تلفیق کنند و هنر جدیدی ایجاد بکنند.

یکی دیگر از موضوعاتی که دغدغه این روز‌های هنرمندان صنایع دستی است شناسنامه دار شدن فعالیت‌هایشان است که عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی فجر صنایع دستی از مریم جلالی معاون صنایع دستی‌اش درخواست کرده است کارت هویتی معتبری را به عنوان شناسنامه کاری برای فعالان صنایع دستی کشور صادر کند.

اینک پس از گذشت نزدیک به دو هفته از برگزاری مراسم مذکور، مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این باره گفت: ما در حال حاضر طراحی کارت‌ها را انجام می‌دهیم و امیدواریم که با تکمیل بانک اطلاعاتی هنرمندان و ایجاد شاخص‌های لازم، بتوانیم در هفته صنایع دستی که در ۲۰ خرداد است، کارت‌های شناسایی فعالان صنایع دستی را به هنرمندان هدیه بدهیم.

او سپس در خصوص برنامه‌های معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای نوروز ۱۴۰۲ گفت: مهم‌ترین برنامه ما برای نوروز، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی هر شهر است در واقع براساس ابلاغیه ریاست محترم جمهور ما موظف هستیم در مبادی ورودی هر شهر و شهرستانی بازارچه‌های صنایع دستی را ایجاد کنیم یعنی مسافران ما امسال حتما با رنگ‌آمیزی متفاوتی از صنایع دستی در سفرهایشان مواجه خواهند شد.