هدف آدمی در حکمت ایرانی به روایت شاهنامه/ نگاه ضدجنگ خرافه است! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۷
بهروز افخمی در گفت‌وگو با صبا:

هدف آدمی در حکمت ایرانی به روایت شاهنامه/ نگاه ضدجنگ خرافه است!

کارگردان فیلم «روز فرشته» گفت: هر کس شاهنامه خوانده باشد می فهمد هدف آدمی در حکمت ایرانی، جنگیدن است!

بهروز افخمی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینما صبا پیرامون برپایی هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: از نگاه من عنوان جشنواره مقاومت می‌بایست به جشنواره جنگ تغییر نام دهد چون این شکل نامگذاری (دفاع مقدس) این تصور را به وجود می آورد که ما از جنگ شرمنده‌ایم. من نگاه ضدجنگ را یک خرافه می‌دانم چون معتقدم جنگ قانون طبیعت است و در زندگی همه موجودات زنده دیده می‌شود.

وی افزود: اینکه ما شرمنده باشیم از فیلم جنگی ساختن، خود یک افسردگی فکری به همراه دارد؛ نکته ای که باعث می شود حتی ما اسم های شرمنده نیز برای فیلم های جنگی انتخاب کنیم پس هم تاکید دارم عنوان این جشنواره به صورت مستقیم فستیوال جنگ و مقاومت باشد. این نامگذاری می تواند گستره جشنواره را بزرگ‌تر کند و کشورهای دیگر را هم در بر بگیرد.

کارگردان «عروس» در پاسخ به این سوال که آیا نقد سینمای ضد جنگ به معنای تقدس جنگ است، گفت: اتفاقاً درست گفتید زیرا هر کس شاهنامه خوانده باشد می فهمد هدف آدمی در حکمت ایرانی جنگیدن است.

افخمی در بخش دیگری از سخنانش درباره چرایی نساختن فیلم جنگی، چنین توضیح داد: من دو فیلمنامه جنگی دارم اما به واسطه گران بودن این شکل فیلمسازی فعلاً کسی در آن سرمایه گذاری انجام نمی دهد هرچند برای ساخت چنین کاری خواست الهی نیز لازم است.

داور هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت تاکید کرد: فیلمنامه اولم «گرگ و میش» نام دارد که مربوط به ۲۵ سال پیش می شود. سناریو دیگر که ۵ سال پیش آن را نوشتم «خمسه خمسه» است. سینمای جنگ ما پروپاگاندا نیست زیرا این شکل فیلم سازی (پروپاگاندا) ساده و کودکانه است. بنابراین کم فروش بودن فیلم های جنگی به خاطر این موضوع نیست بلکه شرمندگی که از آن نام بردم چنین وضعیت فروشی را بر سینمای دفاع مقدس حاکم کرده است.

افخمی در پایان اظهار کرد: فیلمسازی که جنگ را دوست ندارد اما فیلم جنگی می سازد اصولاً آدم پرتی است. درباره برگزاری جشنواره مقاومت روی آب های خلیج فارس نیز نظرم مثبت است چون تنوعی به این رویداد داده است حتی به شخصه وقتی فهمیدم اختتامیه قرار است روی ناو جنگی برگزار شود تصمیم گرفتم به این جشنواره بروم!

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است