صباغ‌زاده: اول انقلاب سینما آتش می‌زدیم و حالا پردیس می‌سازیم / افتتاح «مهر کوهسنگی» یک اتفاق خوب برای مشهدی‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۷
در گفت‌وگو با صبا عنوان شد؛

صباغ‌زاده: اول انقلاب سینما آتش می‌زدیم و حالا پردیس می‌سازیم / افتتاح «مهر کوهسنگی» یک اتفاق خوب برای مشهدی‌ها

مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان سینما با اشاره به خاطراتش از سینما در مشهد و آتش سوزی سینما آفریقا در اوائل انقلاب، گفت: بازسازی سینماهای فرسوده و احداث مجتمع فرهنگی یک خبر خوب برای مشهدی‌های علاقه‌مند به سینماست.

به گزارش صبا، روز پنجشنبه ۲۵ اسفندماه پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی مشهد» به عنوان نخستین مجموعه فرهنگی چندمنظوره در قلب منطقه گردشگری کوهسنگی مشهد، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران سینمایی و هنرمندان در این شهر بزرگ افتتاح می‌شود.

این مجموعه فرهنگی با بهره‌مندی از ۹ سالن سرپوشیده و  ۳ سالن روباز، توسط موسسه بهمن‌سبز حوزه‌هنری در دل منطقه گردشگری کوهسنگی مشهد و متناسب با مخاطب بین الملل و گردشگر منطقه طراحی و ساخته شده است.

این پردیس سینمایی دارای ۱۱۸۰صندلی است که مجموع ظرفیت ناوگان سینمایی حوزه هنری در شهر مشهد را به بیش از ۳ هزار صندلی افزایش می‌دهد.

افتتاح این سینما بهانه‌ای شد تا با مهدی صباغ‌زاده کارگردان و فیلمنامه‌نویس اهل مشهد گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

مهدی صباغ‌زاده در ابتدای این گفتگو از اولین خاطره‌اش از مواجه شدن با سینما گفت: من از ۷ یا ۸ سالگی به سینما می‌رفتم اما فیلم نمی‌دیدم، از آپاراتچی‌ها فریم‌ سی و پنج میلی‌متری فیلم می‌خریدم، آلبوم می‌کردم و به دوستانم در مدرسه می‌فروختم. بعدها که کمی بزرگ‌تر شدم مدام به سینما می‌رفتم و فیلم می‌دیدم. اولین فیلمی که دیدم یک فیلم هرکولی بود. بعد هم با مادرم به سینما رفتم و فیلم هندی «مادر» را تماشا کردیم، خاطرم هست که مادرم خیلی خوشش آمد؛ این باعث شد علاقه‌ من به فیلم دیدن در سینما بیشتر شود.

وی در ادامه این بحث اضافه کرد: یک خاطره بد هم از سینما دارم و آن آتش‌سوزی «سینما آفریقا» بود. زمان انقلاب عده‌ای مخالف سینما بودند و آتشش زدند و مجدد ساخته شد.

او در واکنش به خبر افتتاح پردیس مهر کوهسنگی مشهد مطرح کرد: این اتفاق که سینما به مجتمع فرهنگی تبدیل شود، خیلی عالی است. چه اشکالی دارد که تمام فعالیت‌های فرهنگی در یک جا جمع بشود؟ فضای خوبی برای مردم ایجاد می‌شود و باعث خوشحالی است اگر این اتفاق بیفتد.

این تهیه کننده سینما درباره لزوم احیا و بازسازی سینماهای قدیمی گفت: فکر نمی‌کنم سینماهای قدیمی پایین‌شهر تهران و همچنین دیگر شهرها کاربری داشته باشند. سینماها باید متناسب با فرهنگ امروز بازسازی و به‌روز شوند؛ تا خانواده‌ها بتوانند در یک فضای عمومی فیلم ببینند و لذت ببرند.

صباغ‌زاده ادامه داد: سینماهای قدیمی، موقعیت گذشته را ندارند و فرسوده شده‌اند و تجهیزات خرابی دارند و کیفیتشان بسیار بد است. من در ایام جشنواره به «سینما صحرا» رفتم تا یکی دو فیلم از جشنواره را ببینم، اینقدر بد بود که پشیمان شدم.

این فیلمنامه نویس سینما با اشاره به اینکه قبل از انقلاب مردم علاقه‌ بیشتری به سینما رفتن داشتند، عنوان کرد: پیش از در همان سالن‌های بد، با صندلی‌های چوبی خراب، بیشتر از الآن که همه چیز مدرن شده به سینما علاقه داشتند. اکنون شرایط فرهنگی تفاوت کرده و شاهد تغییراتی هستیم.

او با اشاره به سیاست‎‌هایی که موجب گسترش فرهنگ سینما رفتن بین مردم می‌شود، بیان کرد: سخت‌گیری‌های وزارت ارشاد باید کمتر شود و سانسور کمتری روی فیلم‌ها اعمال شود؛ باید اجازه دهند هنرمندان فیلمشان را بسازند و تولیدشان را انجام بدهند.

او در پایان عنوان کرد: دولت کمتر فیلم‌های سفارشی و دولتی نمایش دهد و با سیاستگذاری مناسب به بخش خصوصی آزادی و اجازه فعالیت دهند تا در شرایط فعلی کمی سینما جان بگیرد و مردم به سینماها بازگردند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است