راه‌یابی ۵۹۰ اثر به داوری اولیه جشنواره پژواک

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری جشنواره پژواک، «علی بخشی زاده» معاون صدای رسانه ملی با اشاره به تعداد آثار راه یافته به دور دوم جشنواره پژواک گفت: در اولین گام ۶۶۱ اثر رسیده به دبیرخانه مورد بازشنوایی قرار گرفت که از این تعداد ۵۹۰ اثر به داوری اولیه راه پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه استقبال در بخش مردمی هم مناسب بود ادامه داد: ۱۵۳ اثر مردمی به داوری راه پیدا کرد که نفرات راه یافته به دور دوم معرفی می‌شوند.

رئیس جشنواره پژواک سپس به سطح کیفی آثار در بخش حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: مرحله انتخاب آثار به پایان رسیده است و از ۴۳۷ اثر داوری شده در بخش حرفه‌ای جمعا ۱۲۸ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند که پس از داوری در هر بخش ۴ اثر به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی خواهند شد.

بخشی زاده درباره شاخصه‌های این آثار توضیح داد و افزود: بسیار خوشحال کننده است که در بین آثار راه یافته به مرحله نهایی تعداد زیادی اثر از مراکز استان‌ها و همچنین معاونت برون مرزی مشاهده می‌شود و این نشان از گسترش مستند رادیویی در سراسر رسانه‌های صدا پایه دارد. اگر به هدف اصلی جشنواره که احیاء گونه مستند رادیویی است توجه کنیم، متوجه می‌شویم که جشنواره در مسیر درستی حرکت می‌کند.

معاون صدای جمهوری اسلامی با اشاره به محتوای آثار گفت: خوشبختانه جشنواره نه تنها در کمیت آثار موفق بوده است به لحاظ کیفیت نیز پیشرفت مناسبی داشته است. بطوریکه سطح کیفی آثار راه یافته به مرحله نهایی بسیار امیدوار کننده است. وی ادامه داد در برخی بخش ها، انتخاب آثار راه یافته به دور دوم بسیار سخت بود و کمیته داوری مجبور به بازشنوایی چند باره آثار شد؛ و بطور کلی سطح کیفی آثار بیش از حد انتظار بود.

وی درباره اعلام نتایج بخش مردمی هم گفت: نتایج اولیه آماده است، اما در این بخش باید مرحله دیگری را هم پشت سر بگذاریم تا اصالت مردمی بودن آثار تایید شود. از آنجایی که حرفه‌ای‌ها اجازه شرکت در این بخش را نداشته‌اند قبل از اعلام نتایج باید مطمئن شویم آثار راه یافته به بخش مردمی توسط فرد حرفه‌ای ساخته نشده است، سپس آثار معرفی شوند.

علی بخشی زاده در پایان درباره داوری بخش مستند نگاری هم نکاتی را یادآور شد و گفت: این بخش از ابتکارات جشنواره پژواک است و مربوط به بخش پژوهش و داوری آن در یک مرحله انجام خواهد شد تا نامزد‌های دریافت جایزه در این بخش هم معرفی شوند.

گفتنی است دومین دوره جشنواره پژواک با هدف احیا گونه مستند از مهر ماه سال جاری آغاز شده است و روز ۱۸ اردیبهشت ماه برندگان خود را خواهد شناخت.