عماد حسینیفرد فیلمبردار و کارگردان در گفتوگو با صبا، درباره رویکردهای حرفهای و سلیقهای خود در فیلمسازی صحبت کرد.
او که خود فارغالتحصیل رشته فیلمبرداری است به رابطهای که میان فیلمبردار و کارگردان در ایجاد یک جهان بصری برقرار است، پرداخت و گفت: به نظر من قویترین و هماهنگترین رابطه در یک گروه فیلمسازی، معمولا بین کارگردان و فیلمبردار شکل میگیرد. تعداد زیادی از فیلمهایی که من فیلمبرداری کردم، به این شکل بوده که بعد از پایان کار معمولا یک دوستی خیلی عمیقتر و صمیمانهتر از قبل با کارگران آن کار داشتم که بعضا ادامهدار و ماندگار بوده است. این مسئله طبیعتا از این نشات میگیرد که یک فیلمبردار از آنجا که وظایف بسیار مهمی از قبیل تصویر ساختن و ترسیم ایدهها و ذهنیات کارگردان و کمک به او برای ارتقا و گسترش این تصویر را دارد، باید بسیار به روحیات و ذهنیات او نزدیک شود و از هر جنبه فیلمنامهای که با هم روی آن کار میکنند را مورد بحث و بررسی قرار دهد. من عمیقا به پیش تولیدهای طولانی برای ساخت هر فیلم ، حتی فیلمهای کوتاه معتقدم، زیرا «فیلم» اساسا در همان جلسات پیش تولید و در صحبتهای و تبادل نظرات کارگردان و فیلمبردار و همچنین عوامل اصلی دیگر از جمله طراح صحنه و … شکل میگیرد.
حسینیفرد در پاسخ به این پرسش که آیا خلاقیتهای یک فیلمبردار میتواند در تضاد با ذهنیت فیلمساز قرار گیرد، گفت: خوشبختانه من در طول چند سالی که در این حرفه کار میکنم، خیلی کم دچار چنین تعارضی شدم که خلاقیتهای شخصی من با زیباییشناسی کارگردان در تضاد درجه باشد. زیرا معتقدم در هر فیلمی که ساخته میشود، یک متر و معیار و مرجع یکسان برای تمامی عوامل وجود دارد که طبق آن پیش می روند و آن هم فیلمنامه است. ما اگر به فیلمنامهای رسیده باشیم که به آن تماما اعتقاد داشته باشیم، خود فیلمنامه شکل درست و آن چه را برای به تصویر کشیدهشدن میطلبد، به ما نشان میدهد. هر خلاقیت، فرم و زیباییشناسیای باید همسو و همجنس فیلمنامه و در خدمت بسط ایدههای آن باشد. جملهای یادم هست از یکی از اساتیدم در فیلمبرداری که میگفت هر سوالی که شما از من بپرسید، فقط فقط به آن یک جواب میدهم و آن این است که «به فیلمنامه رجوع کنید» این از احساسیترین تصمیمات تا تکنیکیترین جزئیات فنی دوربین را شامل میشود. صد البته که این مسائل به هیچ وجه به این معنی نیست که تنها یک روش برای تصویری شدن یک فیلمنامه وجود دارد. در این بستر، من سعی میکنم تمام آن چه برای ارتقای تصویر ذهنی کارگردان به ذهنم میرسد را پیشنهاد کنم، و در نهایت این گفتوگوها، رد و تاییدهای ایدههای یکدیگر است که ما را به بهترین تصمیم میرساند.
حسینیفرد پیرامون فعالیتهای تازه خود تصریح کرد: در حال حاضر مشغول پیش تولید برای چند کار کوتاه هستم که قرار است در ابتدای سال آینده فیلمبرداری شوند. خوشبختانه فیلمنامههای خوبی داریم و به آینده این فیلم ها امیدوار هستم. همچنین تعدادی از فیلم های بسیار خوبی که در دو سال گذشته کار کردم و هرکدامشان برایم بسیار عزیز هستند، پس از اتمام مراحل پس تولیدشان، پخش جهانی آنها شروع شده و احتمالا در سال آینده برای اولین بار در ایران اکران خواهند شد که از این بابت خوشحالم.
او افزود: همچنین به ساخت فیلم دوم خود بعد از «درختان خیابان ولیعصر یا: امپرسیون» فکر میکنم که فیلمنامه آن آماده است و بعد از تامین مالی، احتمالا وارد مراحل پیش تولید خواهد شد.