شما دعوتید به یک «مهمونی» ویژه! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۸
برای بهترین اثر سال شبکه خانگی از نگاه صبا

شما دعوتید به یک «مهمونی» ویژه!

محمدعرفان صدیقیان | ایرج طهماسب نشان داده استاد برقراری ارتباط است. چه با عروسک‌ها و میهمانان برنامه‌اش و چه با مخاطبان انبوهی که توانسته همواره و در هر شرایطی آن‌ها را با خود همراه کند.

فصل اول «مهمونی» با استقبال وسیعی از جانب مخاطبان رو به رو شد به گونه ای که حتی بسیاری از بخش‌های آن به صورت تقطیع شده در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید و بیننده کنجکاو را به تماشای آن تشویق می‌نمود.
سری اول «مهمونی» را بخش‌های گوناگونی چون گفت و گوی طهماسب با عروسک‌ها در قالب آیتم‌های نمایشی، حضور میهمانانی از دنیای هنر، تله تئاترهایی کوتاه و موسیقی ملل تشکیل می‌داد.
ایرج طهماسب نشان داده استاد برقراری ارتباط است. چه با عروسک‌ها و میهمانان برنامه‌اش و چه با مخاطبان انبوهی که توانسته همواره و در هر شرایطی آن‌ها را با خود همراه کند. او به سبب برخورداری از محبوبیت و مقبولیت بسیار، به سادگی می‌تواند پای انبوهی از چهره‌های مشهور را به برنامه‌اش باز کند. همچنین به دلیل بهره‌مندی از کاریزما و انرژی درونی ویژه‌اش موقق می‌شود اعتماد مهمانانش را به خود جلب کرده و با در پیش گرفتن رویکردی خلاقانه و خلق اتمسفری ویژه در گفت و گوهای خود، بیننده را با ابعاد تازه و دیده نشده‌ای از منش و افکار مهمانانش رو به رو کند. همچنین صمیمیت و خلوص طهماسب در ارتباط با کاراکترهای عروسکی و همچنین در صحبت‌های رو به دوربین و خطاب به مخاطبان، باعث نزدیکی هر چه بیشتر بیننده به او می‌شود. به همین دلیل است که حتی زمانی که کلیشه‌ای ترین نصیحت‌ها را هم خطاب به مخاطبان کودک برنامه اش مطرح می‌کند، نه تنها  گل درشت به نظر نمی رسد بلکه برعکس، دارای چنان قدرت اثر گذاری است  که باعث می شود از جانب بیننده پذیرفته شود. کافی است نگاهی به برنامه های عروسکی این روزهای تلویزیون بیاندازید تا کاملا متوجه شوید دامنه تفاوت‌ها تا چه اندازه فاحش است. برنامه هایی که به هیچ عنوان موفق نمی‌شوند از عروسک‌ها کاراکترهایی باور پذیر خلق کنند و به همین سبب تلاش‌های مجری برنامه نیز برای برقراری ارتباط با عروسک‌ها حاصلی به همراه ندارد. طهماسب با زیرکی و تیز هوشی به سراغ ایده هایی می رود که قابلیت همراه کردن هم زمان مخاطبان کودک و بزرگسال را داشته باشد. این موضوع در عمل به هوشمندی بسیار زیادی نیاز دارد، چراکه باید در متن و اجرا چنان ظرافت‌هایی را لحاظ نمود که روبنای موضوعات مطروحه موجب اقناع بیننده کودک شده اما در عین حال از چنان عمق و کارکرد دو وجهی برخوردار باشد تا مخاطب بزرگسال هم بتواند در ساحت دیگری، معنای مختص به خود را از آن استنباط نماید. نمونه بارز آن در فصل قبل، مکالمات دو نفره میان شخصت پشه و طهماسب بود که به دلیل رویکردی کمیک برای مخاطب کودک سرگرم کننده بود و هم زمان برای افراد بزرگسال نیز دارای افق معنایی مختص به او بود.

همچنین در طراحی هر کدام از پرسوناژهای این مجموعه دقت و توجه بسیاری صورت گرفته است. برای نمونه «بچه» که کودک کار است در مواجهه با موقعیت های گوناگون واکنش هایی را از خود بروز می دهد که ردپای مشاوره های تخصصی روانشناسی در آن‌ها مشهود است.

طهماسب موفق می‌شود به ساده ترین صورت و به دور از ادا و اطوار‌های مرسوم ساختاری و فرمیک، فضایی به شدت باور پذیرخلق کند و اینگونه است که مخاطب می‌تواند زیست شخصیت ها در آن اتمسفر، حتی اگر غریب و نامعول باشد را باور کند و در تمام دقایق با آن ها همراه بماند.
در فصل قبل این برنامه، هنرمندانی چون پریناز ایزدیار، هومن سیدی، سیروان و زانیار خسروی، صابر ابر، محسن کیایی، ویشکا آسایش، بابک کریمی، مهرداد صدیقیان، پژمان جمشیدی، علی نصیریان، فرهاد آئیش، اشکان خطیبی، آتیلا و ستاره پسیانی، شبنم مقدمی، بهرام افشاری، مهراوه شریفی نیا، علیرضا خمسه، مهران غفوریان، سارا بهرامی، علی شادمان، امیرحسین رستمی، رامبد جوان و نگار جواهریان، ریما رامین فر و بهرام شاه‌محمدلو حضور داشتند.

فصل دوم مجموعه پرمخاطب «مهمونی» به کارگردانی ایرج طهماسب و تهیه‌کنندگی حسن خدادادی از نیمه دوم اسفند وارد مرحله فیلمبرداری شده است و پیش‌بینی می‌شود مانند نوروز امسال، در این ایام نوروز ۱۴۰۲ نیز چند قسمت از این مجموعه از طریق یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی عرضه شود.

در فصل جدید، همچنان شخصیت‌های محبوبی چون «بچه» با صداپیشگی هوتن شکیبا و «پشه» با صدا پیشگی کاظم سیاحی حضور دارند و هیچ بعید نیست با توجه به پیشینه و رویکرد خلاقانه‌ای که از ایرج طهماسب سراغ داریم، در سری جدید این برنامه شاهد رونمایی از عروسک های جدید و جذابی باشیم.

باید منتظر ماند و دید این بار قرار است چه ستارگانی در فصل تازه «مهمونی» حضور داشته باشند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است