تعریف هنر به روایت یک خاتم‌ساز/ چه کسی هنرمند است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۴
گفتگوی صبا با هنرمندان پیشکسوت/ 1

تعریف هنر به روایت یک خاتم‌ساز/ چه کسی هنرمند است؟

عبدالخالق گلریز خاتمی معتقد است هر کسی نمی‌تواند هنرمند شود. هنرمند نخست اصول کارش را یاد می‌گیرد و سپس عاشق می‌شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی و صنایع دستی صبا، خاتم یکی از هنر‌های دستی ایرانی بوده و نام شیراز با این هنر درآمیخته است. عبدالخالق گلریز خاتمی یکی از هنرمندان پیشکسوت استان فارس و شهر شیراز است. او که از کودکی با هنر خاتم آشنا شده، داستان این آشنایی را برای ما چنین بازگو کرد: من عبدالخالق گلریز خاتمی هستم و از سال ۱۳۳۲ وارد کار خاتم‌سازی شدم. آن روز‌ها ۶ سال داشتم و همچون سایر پسر بچه‌ها همیشه همراه پدرم بودم. پدر من خاتم‌ساز بود و بخشی از ساعت‌های زندگی‌اش را در کارگاه می‌گذراند. من که در کارگاه نیز همراه پدرم بودم، یواش یواش به کار با چوب علاقمند شدم و کار کردن را شروع کردم. نصف روز را به مدرسه می‌رفتم و نصف دیگر روز را در کارگاه می‌گذراندم. دوره متوسطه را نیز شب‌ها خواندم.

این هنرمند پیشکسوت خاتم‌سازی گفت: من ۱۶سالم که شد، تمام اصول رشته خاتم‌سازی را یاد گرفته بودم و آن روز‌ها تلاش می‌کردم کار‌های اساتید شناخته شده را ببینم و وقتی متوجه می‌شدم که دیگران آن‌ها را تشویق می‌کنند، تصمیم گرفتم یکی از خوب‌ها باشم بنابراین کار خاتم‌سازی را تا الان ادامه داده‌ام.

گلریز خاتمی که الآن ۷۶ساله است، ادامه داد: هم‌اکنون من هنرمند پیشکسوت رشته خاتم‌سازی هستم. رتبه درجه یک هنری و نشان همای هنر را دارم و همه کارهایم را می‌بینند و می‌پسندند.

او بیان کرد: به هر حال من در کار خاتم فردی موفق بودم البته زندگی زیر و بالای زیادی دارد، ولی ناراحتی و شکستی در زمینه کاری نداشتم.

این هنرمند خاتم‌ساز گفت: کار هنر عشق دارد و فردی که وارد رشته هنری می‌شود، باید عشق‌باز باشد. افراد پس از ورود به رشته‌های هنری در ابتدا تلاش می‌کنند که اصول کار را یاد بگیرند و پس از یادگیری اصول، عاشق می‌شوند. اشخاص عاشق اختیار کارشان را در دست خودشان ندارند و عشق آن‌ها را جلو می‌برد. من هم عاشق شدم و تا حالا کارم را ادامه داده‌ام.

گلریز خاتمی تاکید کرد: کسی پول خرج نمی‌کند که هنرمند شود. افراد باید آموزش هنر ببینند تا هنرمند شوند. هر کسی هنرمند نمی‌شود.

او افزود: امروز برخی از افراد که در رابطه با رشته خاتم‌سازی فعالیت می‌کنند، هیچ اطلاعی از هنر رشته مذکور ندارند و نمی‌خواهند هم که اطلاعی از آن داشته باشند. فقط پولی را که از فروش کار به دست می‌آید، دوست دارند. من دنبال پول نبودم. من دنبال کار هنری بودم و دوست داشتم رشته خاتم‌سازی را به همه معرفی کنم.

این هنرمند پیشکسوت خاتم‌سازی از علاقه‌اش به رشته‌های هنری قلم‌زنی و کشیدن مینیاتور خبر داد و گفت: دوست دارم حداقل ۴روز از عمر باقی مانده‌ام را در کنار یک استاد قلم‌زنی بنشینم، دستی به چکش بگیرم، قلم‌زنی بکنم و ببینم که اصلا توان آن کار را دارم؟ یا فقط علاقه به خلق یک اثر قلم‌زنی شده، در ذهنم وجود دارد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است