«بهرام افشاری» از «رضا عطاران» سبقت گرفت

به گزارش خبرنگار سینما صبا، بهرام افشاری بازیگر جوان تئاتر، سینما و تلویزیون این روزها با کمدی متفاوت «فسیل» به کارگردانی کریم امینی روی پرده نقره‌ای حضور دارد. اثری مخاطب پسند با تم نوستالژیک که بخش عمده‌اش در دهه پنجاه می‌گذرد و بار اصلی کمدی آن بر دوش بهرام افشاری در نقش اسی قرار دارد.

«رحمان1400» ساخته منوچهر هادی و «چشم و گوش بسته» ساخته فرزاد موتمن که جزو 4 فیلم پرمخاطب سال 98 بودند، ثابت کرد که بهرام افشاری در فهرست فیلم‌های پرفروش می‌تواند یک وزنه قابل اعتماد باشد و حالا او خود به عامل موثر و پیش‌برنده موفقیت‌های گیشه‌ای فیلم‌ها بدل شده است.

افشاری فعالیت خود را از تئاتر آغاز کرد و در همان سال های ابتدایی حضور خود روی صحنه تئاتر، با پیشنهاد ایفای نقشی کوتاه در مجموعه پر مخاطب پایتخت 2 (سیروس مقدم) رو به رو شد. شخصیت «آقا شیر» برادر کوچکتر بهبود (مهران احمدی) بود که در دام اعتیاد گرفتار شده و بهبود با روش های سنتی قصد ترک دادن او را داشت. همین حضور کوتاه کافی بود تا ویژگی های ممتاز او نظیر استفاده درست از بیان و بدن و فیزیک منحصر به فردش حسابی به چشم آمده و  راه برای تجربه‌های بعدی او هموار شود. در همان سال ها، او نقشی کوتاه در فیلم «ایران برگر» (مسعود جعفری جوزانی) ایفا نمود. در آنجا نیز با هر بار حضور مقابل دوربین موفق می‌شد با بده بستان‌های کوتاهش در کنار محسن تنابنده و احمد مهران فر، موقعیت‌های کمدی جذابی خلق کند. افشاری مسیر بسیار درستی را برای پرورش توان بازیگری خود طی کرده است. او سال‌ها با ایفای نقش‌های محتلف روی صحنه تئاتر به بازیگری توانمند و حرفه‌ای بدل شده است. همچنین در سینما و تلویزیون توانسته با انتخاب‌هایی درست، طیف متنوعی از نفش‌ها را ایفا کند و اینگونه توان بازیگری خود را به رخ بکشد.

برای اثبات این ادعا  فقط کافی است نگاهی گذرا به کارنامه کاری او تنها در سینما بیندازیم و به تفاوت‌های چشم گیر نقش‌های او از «عصبانی نیستم» و «لانتوری»(رضا درمیشیان) و «کارگر ساده نیازمندیم»(منوچهر هادی) تا «صحنه زنی»(علیرضا صمدی) و فیلم‌های کمدی او توجه کنیم. وجود همین انعطاف در ایفای طیف متنوعی از نقش‌ها باعث شده او به گزینه‌ای پرطرفدار در میان فیلمسازان تبدیل شود. اما نکته مهم تر درباره بهرام افشاری این است که او در سال سختی که بر سینما گذشت، در نقش یک ناجی برای گیشه کم رمق سینمای ایران عمل کرد.

این بازیگر در سومین فیلم پرفروش سال یعنی سگ بند (مهران احمدی) حضوری موفق داشت و حالا نیز با حضور در یکی از آثار اکران نوروزی یعنی فیسیل (کریم امینی) گیشه را قبضه کرده است. اثری که از همان ابتدای اکران خود با ثبت افتتاحیه چهارصد میلیون تومانی گوی سبفت را از سایر فیلم‌ها ربود و هم اکنون نیز با فروشی نزیک به یک و نیم میلیارد تومان، صدر نشین گیشه نوروزی است.

او در سالی که گذشت در مجموعه راز بقا (سعید آقاخانی) که ویژه شبکه نمایش خانگی بود نیز ایفای نقش نمود و توانست در کنار حسن معجونی، سعید آقاخانی و بدالله شادمانی حضوری موفق را به ثبت برساند و لحظات جذابی خلق کند. افشاری همچنین در سال 1401، نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت» را با نویسندگی و کارگردانی خود به روی صحنه برد که از پرمخاطب ترین آثار تئاتر ایران در سال جاری بود. بهرام افشاری در کنار توانمدی بسیار زیاد در ارائه نفش‌های متفاوت، درک صحیح و آینده نگری درستی از نتیجه نهایی آثاری که در آن ها حضور پیدا می‌کند داشته و به همین دلیل تا کنون پایش به هیچ یک از کمدی های سطحی و نازل باز نشده است.

سال پیش در رقابت بین عطاران و افشاری، ستاره فیلم‌های پرفروش از بازیگر سگ‌بند پیشی گرفت اما با توجه به اقبال مخاطب به آثار او، دیگر با اطمینان می‌شود گفت که بهرام افشاری یکی از سودآورترین بازیگران سینمای ایران است و در ژانر کمدی رقیبی جدی برای رضا عطاران به حساب می آید. حتی بی راه نیست اگر بگوییم افشاری توانسته در رقابت دو نفره خود با عطاران، گوی سبقت را از او برباید.