سعید آقاخانی در برهوت آنتن نوروز ۱۴۰۲ بار دیگر به کمک تلویزیون شتافت و رسانه ملی را با «نون خ۴» رستگار کرد.
در سری چهارم این سریال تلویزیونی موفق ما شاهد یک تغییر آشکار در روساخت دراماتیک مجموعه هستیم؛ این بار کمدی اسلپ – استیک در دستور کار نویسندگان قرار گرفته و آنها عمده سکانسها را بر مبنای حضور تعداد زیادی از شخصیتها نوشته و طراحی کردهاند.
در سری امسال، سکانسهای دو نفره و سه نفره تا حد ممکن تقلیل یافتهاند و سهم تک تک کاراکترها در پیش برد داستان مجموعه نسبت به سه سری قبل افزایش یافته است. این رویکرد تا جایی پیش رفته که در بسیاری از لحظات نورالدین خانزاده به حاشیه رانده شده و هموزن بقیه شخصیتها میشود. دیالوگها به نسبت تقریبا مساوی بین تمام کاراکترها پخش شده است. نویسندگان ضمن حفظ و پردازش کاراکترهای اصلی مجموعه، با خلق کاراکترهای جدید مثل شکارچی ده بالا و همسرش موفق شدهاند تا از درغلتیدن به ورطه تکرار خود را برهانند و سری چهارم مجموعه را با گسترش خلاقیتها و بداعتهای دور از انتظاری به بینندگان تلویزیون عرضه کنند.
ریتم تعمدا پرشتاب سریال بی آن که از توازن جذاب خود خارج شود برگ برنده «نون خ۴» است. این ریتم حاصل متن قوی و پالایش شده، تدوین حرفهای و بداههپردازی و سرعت عمل بازیگران و تسلط آنها بر نقشهایشان است. سیروس میمنت، هدیه بازوند و سعید آقاخانی عالی هستند. هیچ یک از بازیگران برای موفقیت سریال کم نگذاشتهاند و تلاشی برای برجسته کردن نقش خود و تصاحب بیشتر قاب دوربین به خرج ندادهاند.
حاصل این همدلی جمعی و انسجام گروهی، مجموعه جذابی است از بازیهای مختلف که مکمل هم هستند و «نون خ۴» را به نمونه قابل دفاعی از یک اثر کمدی تبدیل میکنند.
متن و شخصیتپردازی بینقص نیستند اما نقاط قوت آن قدر زیاد است که این نواقص چندان برجسته نشده و به چشم نمیآیند. در این زمینه میتوان به خودکشی سلمان به خاطر از دست دادن جاناتان اشاره کرد که منطق دراماتیک درستی ندارد و به همین علت هم در اجرا باورپذیر نشده است. این که سلمان با پرت کردن خود از بلندی به داخل اتومبیل بیفتد و بی هیچ جراحت و صدمهای زنده بماند، قابلباور نیست و تهی از منطق دراماتیک است اما شخصیتها و رخدادهای مجموعه آن قدر شیرین و پرکشش هستند که بیننده چنین نواقص بدیهی در ماجراپردازی را نادیده میگیرد و جان به در بردن سلمان را باور میکند.
٭٭٭
«نون خ۴»، اینک به آن حد از موفقیت و پختگی دست یافته است که بتوان هر سری از آن را یک اثر ملی و جزء میراث فرهنگی تلقی کرد. این موفقیت درخشانی برای سعید آقاخانی، عوامل مجموعهاش و رسانه ملی است.
There are no comments yet