یک روایت متفاوت افسانه‌ای از کارگردان موفق سینمای کودک | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۹
ترکیب موفق حسین قناعت - مهرداد کورش‌نیا در «دیو و ماه پیشونی»

یک روایت متفاوت افسانه‌ای از کارگردان موفق سینمای کودک

صبا- محمدعرفان صدیقیان | مجموعه «دیو و ماه پیشونی» اثری مختص به مخاطبان کودک و نوچوان بوده که با هنرنمایی بازیگرانی پرشمار، هر هفته توسط پلتفرم‌های «فیلیمو» و «فیلم نت» عرضه می‌شود.

 

 

محمدعرفان صدیقیان

در سالی که گذشت پلتفرم‌های محتلف شبکه نمایش خانگی روزهای پرفروغی را سپری کردند. مجموعه‌های بسیاری که از طریق این رسانه‌ها عرضه شد توانستند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کنند. این روند سبب شد جایگاه و موقعیت سکوهای نمایش خانگی تا حد زیادی در میان عامه مردم تثبیت شده و هر ماه با پخش آثار تازه‌ای رو به رو شویم. مجموعه «دیو و ماه پیشونی» از جدیدترین آثار شبکه نمایش خانگی است که از نیمه اسفند ماه سال گذشته به صورت هفتگی و به طور هم زمان از پلتفرم‌های «فیلیمو» و «فیلم نت» پخش می‌شود. مجموعه‌ای مختص کودکان که برمبنای یکی از افسانه‌های کهن ایرانی ساحته شده است. نویسندگی این اثر را مهرداد کوروش نیا برعهده داشته که از نمایشنامه نویسان موفق عرصه تئاتر به شمار می‌رود. و حسین قناعت کارگردان این سریال که از فیلمسازان مطرح و دغدغه‌مند حوزه کودک محسوب شده و پیش از این آثاری چون «دزد و پری»، «قهرمانان کوچک»، «تپلی و من»، «سلفی با رستم» و «پیشی میشی» و… را در گونه کودک و نوجوان مقابل دوربین برده است.

«دیو و ماه پیشونی» مجموعه‌ای در ژانر کمدی و فانتزی بوده و داستان دختری به نام «ماه پیشونی» را روایت می کند که در کودکی مادرش(لیلا اوتادی)را از دست می‌دهد و پدر دانشمندش(رامین ناصر نصیر) با زنی دیگر(نگین معتضدی) ازدواج می‌کند. نامادری او مشکلات بسیاری را برای ماه پیشونی و خواهر کوچکترش به وجود می آورد. تا اینکه روزی پدر ماه پیشونی ناپدید شده و او با نوشیدن اکسیری ساخته پدرش، پی می‌برد نامادری او در واقع دیوی بدجنس است که پدر و مادرش را به بند کشیده و با نقشه قبلی خود را وارد خانه آن‌ها کرده است. بنابراین تصمیم می‌گیرد با ورود به شهر قصه‌ها و کمک خواستن از دیوی مهربان به نام ارژنگ(علی صادقی) طلسم را باطل کرده و مادر و پدرش را آزاد کند.

حسین قناعت موفق شده روایتی جذاب و متفاوت را در این مجموعه ارائه کند و پس از مدت ها شاهد اثری شاخص در حوزه کودک هستیم.

کوروش‌نیا در مقام نویسنده، در همان قسمت اول با ریتمی مناسب خط اصلی داستان و شخصیت‌ها را به بیننده معرفی کرده  و قصه را در مسیری پیش رونده طرح ریزی می‌کند. قناعت با درک درست از ذهن کنجکاو، قصه پرداز و فانتزی مخاطبان کودک، با کارگردانی استاندارد خود و به کمک جلوه های ویژه بصری موفق شده اثری دیدنی را برای بینندگان کودک خلق کند. او در این مجموعه در کنار روایت اصلی، شخصت های کهن ادبیات کودک و نوجوان چون حسن کچل، سند باد، آرش کمانگیر و… را نیز معرفی می‌کند و از این حیث نیز «دیو و ماه پیشونی» دارای اهمیتی ویژه است.

تا کنون چهار قسمت از این مجموعه عرضه شده و قناعت تلاش کرده در هر قسمت ماجراها و فضاهایی جدید و متفاوت را به تصویر بکشد. از دیگر نقاط قوت این مجموعه، طراحی مناسب صحنه و لباس و نیز ساخت جلوه‌های ویژه در حجمی بسیار زیاد و در سطحی قابل قبول است که باعث می شوند بیننده هر چه بیشتر در فضا و حال و هوای داستان قرار گیرد. به نظر می‌رسد قناعت مراحل تحقیق و مطالعه گسترده‌ای را درباره آثار سینمایی موفق حوزه کودک و نوجوان در جهان پشت سر گذاشته است.

برای مثال از میان قصه‌های پر شمار ادبیات کهن فارسی، ماجرایی را دستمایه ساخت این مجموعه قرار داده است که به مانند بسیاری از آثار موفق جهانی، از الگوی افسانه های پریان تبعیت می‌کند. الگویی که در بطن آن نوعی چدال میان نیروهای خیر و شر وجود دارد. همچنین نوع ملودی که موسیقی این مجموعه بر مبنای آن ساخته شده است، شباهت بسیار زیادی به انیمیشن ها و آثار مطرح ساخته شده در حوزه کودک سینمای هالیوود دارد. نکته‌ای که باعث می‌شود کودک ایرانی که بر مبنای چنین آثار متوعی ذائقه سینمایی اش شکل گرفته، به صورت ناخودآگاه بتواند عناصری را در «درو و ماه پیشونی» پیدا کرده و با آن همذات پنداری کند.

در «ماه پیشونی» بازیگران مشهور و محبوبی چون  علی صادقی، حسن پورشیرازی، افسانه بایگان، لیلا اوتادی، رامین ناصرنصیر، نگین معتضدی، ستایش موسوی، سیاوش چراغی پور، رضا شفیعی جم، الهام جدی، اصغر سمسارزاده، خشایار راد، عباس محبوب، بهراد خرازی، رابعه اسکویی، علی کاظمی، احمدرضا اسعدی، آتش تقی پور، امیرکیوان معصومی، عسل قرایی و میرطاهر مظلومی به هنرمندی پرداخته‌اند.

با توجه به وضعیت مهجور سینمای کودک و نوجوان در این سال‌ها، و با درنظرگرفتن تعطیلی حاکم بر برنامه‌ریزی تولید و البته اکران فیلم کودک در سینمای ایران، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت چنین آثاری شایسته تقدیر است. تولید چنین مجموعه‌هایی علاوه بر وجوه سرگرم کنندگی، از نظر مسائل مربوط  به حوزه آموزش و نیز پرورش قوه خلاقه کودکان نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است. بنابراین نیاز است بخش دولتی نیز تلاش کند با به خدمت گرفتن نیروهای متخصص مربوط به این حوزه و سرمایه گذاری مناسب، هر ساله آثار گوناگونی را در این گونه به تولید برساند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است