به گزارش صبا، نقل قولهای زیر بر اساس مطالب منتشره در رسانههای مختلف در سهشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ گردآوری شدهاند.
***نوام چامسکی (زبان شناس): متاسفانه اخباری از نمایشگاه کتاب تهران نخواندهام و در نتیجه میزان شناختم از این نمایشگاه و همچنین شناخت و آشناییام از ناشران ایرانی کم است؛ این عدم آشنایی خسران بزرگی برای من است و باید این آشنایی پیشتر حاصل میشد./ستاد خبری نمایشگاه
***اصغر بختیاری (مدیر سابق گروه مستند روایت فتح): لحظه شهادت سید مرتضی آوینی گفت: تلاش میکردیم از میدان مین بیرون بیاییم و خود را به بیمارستانی که ۶۰ – ۷۰ کیلومتر دورتر بود برسانیم. همه به هم ریختیم و جانی در بدنمان نمانده بود. چون احساس نمیکردیم آوینی یکدفعه از میان ما برود./ سینماپرس
***سعید خانی (پخش کننده): صور شخص من این بود که فیلم «غریب» از طرف تلویزیون حمایت میشود و دیگر نیازی به تبلیغات ماهوارهای ندارد! تصورم این بود که صداوسیما و شهرداری پای کار میآیند و در حد انفجار درباره شروع اکران فیلم اطلاعرسانی میکنند! اما این فرآیند طولانی شد، یکی اصلاً پای کار نیامد و دیگری هم دیگر همراه شد./مهر
***ایرج افشاری (کارگردان تئاتر): شاهدم که در پوستر برخی آثار مینویسند بازنویسی! تلخیص، برداشت آزاد و اقتباس هم اصطلاحات دیگری هستند که مورد استفاده قرار میگیرند. بعد زمانی که نمایش را ببینید، میگویید من نمایشنامه آن را خواندهام و اجراهای آن را بارها دیدهام، اما با تغییراتی مواجه نمیشوم! این تغییرات کجا هستند که من مخاطب با آنها مواجه نمیشوم؟ بعد که بیشتر دقت میکنیم میبینیم آن فرد قیچی دست گرفته بخشهایی از اثر را حذف کرده است. یا گاها میبینم فرد یک دیالوگ یک جمله به کار اضافه کرده و نام آن را اقتباس گذاشته است./ایلنا
*** مصطفی محمودی (منتقد و مدرس سینما): اگر همین روند بخواهد ادامه پیدا کند بدون تردید بار اصلی آثار شرکت کننده در جشنواره چهل و دوم فجر هم بر عهده تولیدات نهادها و ارگان های دولتی خواهد بود./ سینماپرس
***فرهاد کیارستمی (تعزیهخوان): تعزیه هنری چند بعدی است. هنری که تماشاگر نقش قابل توجهی در اجرای آن دارد. این هنر مربوط به یک بازه زمانی یا مخاطبانی خاص نیست. برخی از مخاطبان و بخشی از مردم با دید معنوی و برای نذر و نیاز پای مجلس تعزیه مینشینند. دانشجویان هنرهای نمایشی به عنوان یک تئاتر و از دید هنری به آن نگاه میکنند. دانشجویان رشته ادبیات به صنایع ادبی نهفته در گفتوگوها توجه دارند و اما هنرمندان حوزه موسیقی برای شنیدن و شناخت دستگاههای ایرانی پا به مجلس تعزیه میگذارند؛ چراکه نابترین موسیقیهای ایرانی در تعزیه اجرا میشود./ ایران تئاتر
***محسن رضایی ( معاون اقتصادی رئیسجمهور): شهید آوینی هنرمند دنیای شهود است، دنیای شهود نزدیکترین دنیا به انسان است ولی ممکن است ما با آن دنیا هزاران کیلومتر فاصله داشته باشیم./فارس
*** اشکان درویشی (کارگردان): سعید روستایی مطمئناً یکی از فیلمسازانی است که در این حوزه کار کرده و با وجود اینکه فیلمساز خوب و مستعدی است اما به شخصه آثار و نگاه محمد کارت را نسبت به پایین شهر و معضلات موجود بیشتر میپسندم چرا که به سوژهها و اتفاقات نزدیکتر و ملموستر است. /ایلنا
***سلمان سامنی (کارگردان تئاتر): تاریخ ادبیات نمایشی همواره زن را در کانون روایتهای خود قرار داده… در واقع زن خود، جهان است، مرتبهای از هستی است. پنجرهای گشوده به روی هستی که منظرگاه خویش را تصویر میکند./ایران تئاتر
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است