سینه‌فیل‌ها به صف شوید! | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۹
نگاهی به فیلم‌سازان حاضر در جشنواره کن؛

سینه‌فیل‌ها به صف شوید! 

اسامی آثار حاضر در جشنواره کن معرفی شدند. در میان این آثار نام‌ کارگردان‌های بزرگی به چشم می‌خورد که می‌توانند با حضورشان رقابت درخوری را رقم زنند. 

به گزارش صبا چیزی به شروع جشنواره کن نمانده است. هر ساله رقابت نام‌ها و فیلم‌سازان بزرگ در این جشنواره توجه دوستداران سینما را به خود معطوف می‌کند. در میان نام‌های شناخته‌شده شگفتی‌آفرینانی هم حضور داشته‌اند که قاعده را به نام خود تمام کرده و موفق به دریافت جایزه کن شده‌اند.

سهم سینمای ایران در تاریخ کن و افتخار آفرینی برای کشور کم نبوده است. سینمای ایران تاکنون توانسته است در بخش‌های مختلف این جشنواره جوایز مهمی را کسب کند.

در حال حاضر اسامی آثار حاضر در جشنواره مشخص شده است. فیلم‌های مختلفی در بخش مسابقه، نوعی نگاه، اولین اکران، خارج از مسابقه و الخ معرفی شده‌اند. جذابیت اصلی از قرار معلوم متوجه بخش مسابقه است. این بخش با حضور برخی از فیلم‌سازان برجسته می‌تواند دوستداران سینما و سینه‌فیل‌ها را به وجد آورد. اولین فیلمی که در این لیست آورده شده است، ساخته کارگردان آثاری همچون «مردی بدون گذشته» و «سوی دیگر امید» است. «آکی کوریسماکی» کارگردان و مستندساز فنلاندی بخش مهمی از خاطره فیلم‌بازان را با فیلم‌هایش به خود اختصاص داده است‌. کارگردانی که روابط میان شخصیت‌ها را در فضایی کمیک و طنزآمیز رصد می‌کند. در ادامه این لیست نام «وس اندرسون» به چشم می‌خورد. کارگردان «هتل بزرگ بوداپست»، «راشمور» و «آقای فاکس شگفت‌انگیز. اندرسون با فضاسازی‌های چشم‌‌نواز و هندسی‌اش در میزانسن جایگاه خود را به مثابه یک مولف تثبیت کرده است. از دیگر جنبه‌های مهم در آثار وس اندرسون کمدی موقعیت است.

پس از اندرسون نامی که می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب کند، «هیروکازو کورئیدا» است.‌کورئیدا با فیلم‌‌ «دزدان فروشگاه» و «بعد از طوفان» چالش‌‌های انسان در مواجهه با مسائل عاطفی و اخلاقی را ترسیم کرد. حضور او در بخش مسابقه کن از دیگر جذابیت‌های قابل توجه این جشنواره است‌. و اما نوری بیلگه جیلان؛ فیلم‌سازی ترک‌تبار که با فیلم‌‌های «خواب زمستانی» و «روزی روزگاری در آناتولی» به ریشه‌های انسان و خودشناسی در فیلم‌هایش پرداخته است. نگرش و جهان‌بینی جیلان در سال‌ اخیر توجه فیلم‌بازان و منتقدان ایرانی را به خود جلب کرده. علاقه این کارگردان به سینمای کیارستمی از دیگر دلایل شناخته‌شدن وی در ایران است. دو کارگردان مهم دیگر در این بخش به ترتیب «کن لوچ» و «ویم وندرس» هستند. هرکدام از این دو با فیلم‌های «من، دنیل بلیک» و «پاریس-تگزاس» نقش موثری در تاریخ جهان سینه‌فیلیا گذاشته‌اند.

 

در بخش‌های دیگر جشنواره‌ کن شاهد حضور کارگردان‌‌های به نامی از جمله «تاکشی کیتانو»، «استیو مک‌کوئین» و البته «مارتین اسکورسیزی» هستیم. هرکدام از این فیلم‌سازان با مولفه‌های ساختاری و فرمیک خود می‌توانند به جذابیت‌های جشنواره کن قدرت ببخشند!

اکران آثاری از چنین کارگردان‌هایی، آیین تشویق‌های طولانی در جشنواره کن را دیدنی‌تر‌ از همیشه خواهد کرد. در میان تماشاگران، مخاطبان و سینه‌فیل‌هایی هم هستند که تنها با دیدنِ تشویق این کارگردان‌ها به وجد می‌آیند. فرصت برای چنین سینه‌فیل‌هایی نزدیک است!

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است