به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی رسانی صندوق اعتباری هنر، سید مجید پوراحمدی همزمان با ماه مبارک رمضان و در ادامه دیدار و عیادت از نامداران عرصه فرهنگ و هنر به دیدار استاد عبدالصمد صمدی رفت.
در این دیدارصمیمانه که در محل دفتر کار استاد صمدی انجام گرفت، مدیر عامل صندوق اعتباری هنر ضمن ابلاغ سلام گرم دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، پیرامون فعالیت ها و آثار تولیدی با استاد به گپ و گفتگو نشستند.
در این دیدار که نیکنام حسینی پور مشاور مدیر عامل صندوق اعتباری هنر نیز حضور داشت ، پوراحمدی به نوع ارائه خدمات و تسهیلات صندوق اعتباری هنر در حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور اشاره و برخی از شاخص عملکرد این صندوق از ابتدای آغاز دولت مردمی تاکنون را تشریح کرد.
رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنان خود تکریم، تجلیل همراه با حفظ شان و جایگاه هنرمندان نامدار را رسالت خطیر این صندوق عنوان و تصریح کرد: به حداقل رساندن دغدغه های معیشتی، درمانی و تأمین نیازهای بیمه ای و ارائه تسهیلات به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را نیز از وظایف ذاتی این صندوق برشمرد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: بدون تردید مسئولان صندوق اعتباری هنر با عزم و اراده جهادی، تمام تلاش و همت خود را برای حمایت و پشتیبانی از جامعه فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی کشور بهکار می گیرند.
ظهورمکارم والای اخلاقی در وجود استاد باگوهر بی بدیل هنر
در ادامه این دیدار استاد صمدی نیز با قدردانی از خدمات و زحمات صندوق اعتباری هنر، از حضور مسئولان این صندوق در محل کارش تشکر کرد.
این خادم قرآن درابتدا از نحوه فعالیت و گرایش خود به هنر خطاطی و به ویژه خط نستعلیق برای نگارش متون قرآنیف معارفی و مذهبی، گفت: پس از فراگیری خطّ نستعلیق و نگارش چندین کتاب به این خط، به مشق نظری آثار بزرگان خطّ نسخ فارسی ، به تنهایی و بدون یاری استاد، به آموختن و نگارش خطّی پرداخته است.
این چهره ماندگار قرآنی ادامه داد: در دوران جوانی در طول چند دهه گذشته با تلاشی که انجام داده توانسته در دورانی، سرآمد نسخ نویسان باشد و با تربیت شاگردان فراوان، احیاگر خطّ نسخ فارسی در دوره معاصر گردد.
استاد صمدی ادامه داد: در کنار خطّ نسخ، با همان قدرت مثال زدنی نیز به نگارش خطّ محکم و زیبای ثلث پرداخته تاجائیکه خطّ ثلث وی نمونه ای کامل و شایسته از شیوه سنتی عثمانی شده و از سویی شناخت هنری عمیق و قدرت اجرای ایشان سبب گردیده که این استان پیشکسوت، یکی از قوی ترین ثلثنویسان جهان اسلام نیز محسوب گردد.
استاد ارشد سابق انجمن خوشنویسان ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به آثار تولیدی خود، به حضور در نمایشگاههای بزرگ داخلی و بین المللی اشاره کردو اظهار داشت: با توسل و ارادت خاضعانه به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و دلدادگی فراوان به معارف دین مبین اسلام سبب شد تا در کنار گوهر بی بدیل هنر، در وجودم دریایی از صفات و مکارم والای اخلاقی به ظهور برسد.
استاد صمدی در عین حال یادآور شد: در طول سال های گذشته آثار بسیاری را به صورت قطعات منتخب و یا کتابهای مختصر به چاپ رسانده که یکی از گستردهترین این آثار می توان به “نگارش کل نهجالبلاغه” در طول دهه ۶۰ اشاره کرد.
وی همچنین با اشاره به پرورش هنرمندان و اساتید مختلفی از سراسر کشور دربیش از ۳۰ سال گذشته ، تاکید کرد: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چندین هزار فارغ التحصیل رشته خطاطی در کشور داریم که بیانگر گرایش جوانان و نوجوانان به هنر خطاطی ست.
استاد صمدی با اشاره به تولید و خلق آخرین آثار هنری خطاطی خود، تصریح کرد: آرزو داشتم که روزی فرا برسد که بتوانم اصل و کل قرآن را نوشته و خطاطی کنم.
در پایان این دیدار استاد صمدی نمونه ای از آثار خود را به زیورآیاتی از قرآن و به عنوان یادبود “نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم” همراه با تابلوی نفیسی که به زیور” صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع)” آراسته شده بود به سید مجید پوراحمدی مدیر عامل صندوق اعتباری هنر اهدا کرد.
استاد عبدالصمد صمدی در یک نگاه
عبدالصمد حاجصمدی در سال ۱۳۲۷ ه.ش در خانواده مذهبی در تهران متولد شد.گرایش پدر به خطّ نسخ (قرآنی)، سبب شد در دوران جوانی استاد را به سوی خوشنویسی رهنمون گردد. دست تقدیر آن جوان جویای هنر را برای محفل استاد نامدار دوره معاصر، مرحوم استاد حسن زرینخط انتخاب نمود و سالیانی دراز در محضرشان درس هنر و معرفت آموخت. استاد صمدی پس از فراگیری خطّ نستعلیق و نگارش چندین کتاب به این خط، به مشق نظری آثار بزرگان خطّ نسخ فارسی پرداخت. تلاش طاقت فرسای ایشان در طول چند دهه گذشته سبب شد، سرآمد نسخ نویسان باشند و با تربیت شاگردان فراوان، احیاگر خطّ نسخ فارسی در دوره معاصر گردد. در کثرت شاگردان استاد همین بس که تمامی نسخنویسان فعلی مستقیم یا باواسطه از ایشان بهره برده اند.
ایشان به غیر از خطوط ذکر شده در نگارش خطّ محقق (شیوه بایسنقری)، خطّ رقاع (شیوه علاءالدین تبریزی و احمد نیریزی) و خطّ رقعه (عربی) نیز تبحر خاصی دارند و نمونه های ارائه شده در این کتاب قدرت بالای ایشان را در نگارش به رخ می کشد.
سالها است که در انجمن خوشنویسان و سایر مراکز فرهنگی دولتی به تدریس میپردازند. او نماینده انتخابی چهار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیأت ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران بود و چند سالی است که عضو هیأت تشخیص هنری در میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جشنواره جهانی خوشنویسان اسلامی در سال ۱۳۷۵ ه.ش بوده که در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در طول سالیان گذشته آثار بسیاری از این استاد گرانقدر به صورت قطعات منتخب و یا کتابهای مختصر به چاپ رسیده است. یکی از گستردهترین آثار ایشان نگارش کل نهجالبلاغه در سالهای دهه شصت است.آثار ذیل تعدادی از معدود آثار چاپ شده این استاد فرزانه است.
– منشور ولایت، پیام غدیر، دعای کمیل، زیارتنامه های مختلف از جمله حضرت رقیه علیها السلام، امام خمینی (ره)، وارث، امین الله، مناجات شعبانیه و . . . . زیارتنامه کامل حضرت امام رضا(ع)،کتاب نماز به خطّ نسخ و نستعلیق، فرحه القلوب به خطّ نسخ، نستعلیق، بیا اینگونه باشیم، خطبه حضرت زینب سلام الله علیها، نوشتن سنگ مزار بزرگانی چون حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی، استاد احمد نیزیزی، فرزند علامه امینی و . . . .
جوایز و افتخارات
استاد ارشد انجمن خوشنویسان ایران، چهره ماندگار هنر و فرهنگ ایران رشته خوشنویسی در سال ۱۳۸۳ ه.ش، خادم قران الکریم، عضو شورای عالی تشخیص و ارزشیابی هنری، عضو شورای عالی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (چندین دوره)، عضو هیات داوران بخش خطوط عربی و اسلامی نخستین جشنواره خوشنویسی جهان اسلام در سال ۱۳۷۵ ه.ش، داور نمایشگاه های معتبر خوشنویسی.
There are no comments yet