به گزارش صبا، نقل قولهای زیر بر اساس مطالب منتشره در رسانههای مختلف در روز دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ گردآوری شدهاند.
***احمد شاکری (نویسنده و منتقد ادبی): سیاست جشنوارهسازی، سیاستی نیست که به تنهایی بتواند اولویتهای ما را در فضای ادبی تأمین کند. اینکه طبق روال همیشه تنها به داوری و معرفی آثار برتر اکتفا شود، کافی نیست! منتخبان بعد از اعلام اسامی نباید به حال خود رها شوند؛ اتفاقی که نقد آن به عموم رویدادهای رقابتی دولتی و خصوصی وارد است. رویدادهایی از قبیل جایزه جلال باید در تربیت منتقد و نویسنده انقلابی بکوشند، در صورتی که طی دههها شاهد اهتمامی جدی در این رابطه نبودهایم. جایزهای با این ابعاد برگزاری، میتواند تلنگری به کلیت ادبیات بزند و مسئولان را متوجه ضرورت آموزش علاقهمندان به ادبیات و داستاننویسی سازد، هر چند فضای ادبی ما جدیتی در اصلاح روشهای اشتباه در پژوهشهای ادبی ندارد./روزنامه ایران
***عبدالرضا نعمتالهی (کارگردان): انتخاب مصاحبهشوندگان فیلم «برای پس از مرگم» فقط از میان راویان دست اول بود ضمن آن که تلاش کردیم مجموعه آنها طیف متنوعی را شکل دهند با سلایق و نگاههای مختلف، تا روایت نهایی دقیق و درست پیش رود. «سیدرضا میرکریمی» هم جزو فهرست مصاحبهشوندگان ما بود، اما نپذیرفت جلوی دوربین بیاید و گفتگو کند./ایلنا
٭٭٭ سیماتیرانداز (کارگردان وبازیگر تئاتر): ایده اولیه نمایش «رومئو ژولیت» از خود من است و دوست داشتم به موضوع عشق در جهان امروز بپردازم. بحث اولیه من این است که مفاهیم انسانی همچون عشق در عصر حاضر بسیار متفاوت میشوند. یعنی با پذیرش شرایط زندگی مدرن، کارکرد این مفاهیم در قیاس با گذشته، بسیار تفاوت میکند. با این ایده، نمایش ما به مفهوم عشق در جهان مدرن و عشقهای امروزی میپردازد./ایسنا
***محمدرضا اسلاملو (کارگردان): انتخاب غلط مدیران میانی که اغلب دچار جهل و یا فاقد تخصص و مهارت کافی بودهاند، سینمای کشور را دچار آسیبهای بیشماری کرده است. این مدیران به واسطه ندانمکاری بعداً بدل به نفوذی شدهاند، نفوذیهایی که دیگر هیچ چیز جلودارشان نیست و رسماً هر کاری را دوست دارند انجام میدهند و به فرهنگ و هنر این سرزمین خدشه وارد میکنند./سینماپرس
***مورگان فریمن (بازیگر): اگر بازیگر نمیشدم شاید الان راننده لیموزین بودم! اما من در جامعه تئاتر ماندم. بازیگری کردم و در کنار جرات، شانس هم داشتم. برای موفقیت به شجاعت و شانس جدی نیاز دارید. من شغلم را مدیون هر دوی اینها هستم./برنا
***علی ملاقلیپور (کارگردان): به عقیده من قیمت بلیت سینما باید با توان زندگی کارگر همخوانی داشته باشد. یعنی اگر قرار است سینما یک موضوع عامه باشد، قیمت بلیت باید در حد توان کارگر باشد و آن هم ده هزارتومان است، بیشتر از این میزان اجحاف در حق تعداد زیادی از طبقات جامعه است و اینگونه سینما تبدیل به یک کالای لوکس میشود، متاسفانه ما سالیان سال است که طبقات مختلف جامعه را از این موضوع حذف میکنیم./خبرآنلاین
*** اکبر حر (کارگردان): سینما در ایران با تعطیلی فاصله چندانی ندارد چرا که میزان مخاطب در سینما بسیار کاهش یافته، فیلم های فرهنگی و ارزشمند تولید نمی شوند و هنرهفتم به طور کل به سمت لودگی پیش رفته و بودجه هم درست و عادلانه تقسیم نمیشود./سینماپرس
***حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی): متاسفانه شرایط کلی کشور و فضای جامعه نشاط آفرین نیست. بنابراین بنده و مجموعه خانه موسیقی نیز تابعی از این شرایط هستیم. پس وقتی میگویم ما در روزمرگی سیر میکنیم دقیقاً نشأت گرفته از شرایطی است که به آن اشاره داشتم. این شرایط زمانی برای من دردناکتر و غمانگیزتر میشود که وقتی از صبح کارم را در خانه موسیقی شروع میکنم با انبوهی از نامههایی مواجه میشوم که معرف شرایط بسیار سختی است که اکنون در زندگی معیشتی هنرمندان پدید آمده است. اینها روح و روان من را آزار میدهد./مهر
***جلیل اکبری صحت (تهیه کننده): جشنواره استانبول برای فیلمسازان مستقل که امکان دیگری برای معرفی ندارند یک رویداد قابل توجه است، البته داغ جشنواره فجر همچنان بر دل ماست و با اشتباهی که جشنواره فجر انجام داد، اصغر یوسفینژاد نتوانست با مخاطب ایرانی فیلم خود را تماشا کند. یک واقعیت تلخ این است که فیلمی مثل «عروسک» بخاطر رعایت قوانین ضربه خورد./ایسنا
There are no comments yet