برگزیدگان دوسالانه ملی نگارگری ایران معرفی شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۲

برگزیدگان دوسالانه ملی نگارگری ایران معرفی شدند

یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران عصر امروز با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان داد.

به گزارش صبا، مراسم اختتامیه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران امروز، نهم اردیبهشت ماه در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، عبدالرضا سهرابی، مدیر کل هنرهای تجسمی، سلیمان سعیدآبادی دبیر یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران و جعفر واحدی رییس موسسه توسعه هنری های تجسمی معاصر از کتاب یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری رونمایی کردند.

معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران

بخش نگارگری   
برگزیده‌ها:
نفر اول: نغمه ترابیان
نفر دوم: هادی فقیهی
نفر سوم: مایده اینانلو

تقدیرشده‌ها:
محبوبه حسینی، سهیلا جاهد، مریم شاکری چالش‌تری، دنیا امام حسینی

بخش تذهیب
برگزیده‌ها:
نفر اول: بتول ثابتی
نفر دوم: زهرا دوستی
نفر سوم: نسرین آقامیری

تقدیرشده‌ها: زینب شاهی، زینب مسعودی، زهرا اسدی، فرینوش غلامعلی طهرانی

بخش طراحی
در این بخش سه هنرمند به صورت مشترک و بدون رتبه‌بندی برگزیده شدند که عبارتند از:
مریم رشیدی راد
علی رفیعی
سعیده رضایی

بخش گل و مرغ
در این بخش به تشخیص هیات داوران، برگزیدگان با توجه به کیفیت و کمیت آثار در دو گرایش «گل و مرغ معاصر» و «گل و مرغ لاکی» معرفی شدند:

گل و مرغ معاصر
نفر اول: رعنا شریلو
نفر دوم: محمدرضا آقامیری
نفر سوم: آزاده شوش‌پور

گل و مرغ لاکی
نفر اول: فاطمه غزالی
نفر دوم: فاطمه هندی
نفر سوم: سمیه شیرمحمدی

 

***سعیدآبادی: هنر لازمه جهان آینده است

سلیمان سعیدآبادی دبیر هنری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران که به عنوان نخستین سخنران آئین اختتامیه دوسالانه یازدهم روی صحنه حاضر شده بود، در سخنانی با اشاره به اهداف برگزاری دوسالانه یازدهم بیان کرد: یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران به‌منظور توسعه و اعتلای جایگاه هنر نگارگری در ایران معاصر، ایجاد زمینه‌‌‌های مناسب برای رشد و شکوفایی این هنر، متناسب با حفظ و تداوم اصول بنیادین نگارگری و حمایت از هنرمندان مستعد این عرصه، در گرایش‌های نگارگری، گل و مرغ، تذهیب و طراحی نگارگری پس از وقفه‌ای تقریبا هفت‌ساله و پیگیری‌های فراوان به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و مؤسسه توسعه هنر های تجسمی معاصر، ۱۳ اسفند سال گذشته در نگارخانه صبای فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد.

او افزود: ما اکنون اختتامیه دوسالانه‌ای را جشن می‌گیریم که سی سال پیش با اهدافی مشخص آغاز به کار کرد و امروز اولین دوره‌اش را در قرن جدید پشت سر می‌گذارد می‌گیرد اما باید بپذیریم که پس از گذشت سی سال هنوز به اهداف مهم خود از جمله راه‌اندازی انجمن نگارگری و برگزاری دوسالانه بین‌المللی نگارگری نرسیده است.

سعیدآبادی ادامه داد: نکته مهم این است که اکنون فارغ از اهداف جا مانده، در عصری زندگی می‌کنیم که هنر لازمه جهان آینده است و ما باید در متن اجرای اهدافِ متناسب با این عرصه مهم باشیم. استمرار دوسالانه با سطح کنونی جوایز، برازنده هنری که در جهان به نام ایران تثبیت شده، نیست.

دبیر هنری دوسالانه یازدهم عنوان کرد: ما با گذر از عصر اطلاعات، وارد «عصر مفهومی» شده‌ایم؛ عصری که صاحب‌نظران آن را عصر همدلی و آفرینندگی می‌دانند و گزاره‌های اصلی این عصر پرداختن به موضوعات با رویکردی انسان‌محور است. از آنجا که عصر مفهومی، عصر همدلی و آفرینندگی است، باید بپذیریم که این عصر نیازمند هنر و هنر، لازمه جهان آینده است. انسان این عصر باید انسانی همدل و آفرینش‌گر باشد.

سعیدآبادی با اشاره به دنیای جدید و لزوم درک نیازهای نو، توضیح داد: بی‌شک یکی از ابزارهای مهم ورود به نظام نوین جهان، هنر و به‌ویژه هنرهای ریشه‌دار سنتی است. باتوجه به اهمیت اقتصاد فرهنگ، صنایع فرهنگی و حرکت در راستای بسترسازی برای تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب، نیاز مبرم به ایجاد زمینه‌های لازم و اقدام عملیاتی جهت ایجاد بسترهای مناسب به‌منظور رشد و شکوفایی استعدادهای این حوزه از سوی متولیان هنر و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران محسوس است.

دبیر هنری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در بخش پایانی اظهارات خود گفت: ما از یک‌سو با نگاه خوش‌بینانه به آینده و با اتکا به استعداد، دانش و تجربه هنرمندان جوان و پیشکسوت خود و از سوی دیگر با شناخت ظرفیت‌ها و نیازهای روز جامعه بین‌المللی در رشته‌های طراحی سنتی، نگارگری، تذهیب و گل و مرغ، در پی آنیم که بتوانیم گامی اساسی در همراهی کشورهای مؤثر و مدعیِ این عرصه برداریم تا با ایجاد یک جنبش عظیم هنری در زمینه رشته‌های فوق، ویژگی‌ها و مبانی عمیق حکمت هنر اسلامی که در نقوش و رنگ‌های هنر نگارگری نهفته است را به عنوان میراث بزرگ انسانی در عصر مفهومی به‌درستی عرضه کنیم.

 

***محمدیارزاده: نیازمند تحول در شیوه آموزش هنر هستیم

در بخش دیگری از آئین اختتامیه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، سجاد محمدیارزاده عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه یازدهم و رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان برای سخنرانی روی صحنه حاضر شد.

او در سخنان خود بر تغییر شیوه آموزش هنر به‌ویژه هنر نگارگری در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: وظیفه اخلاقی من این بود که سلام استاد فرشچیان را به عزیزان حاضر در این مراسم ابلاغ کنم. استاد در پیامی اظهار داشتند که شما هنرمندان عزیز هستید که چراغ نگارگری ایران را روشن نگه داشته‌اید؛ هنر نگارگری اصالت دارد و شما هنرمندان چراغ آن را به‌رغم تمام سختی‌ها و افت و خیزها روشن نگه داشته‌ و از این حرفه دست برنداشته‌اید. استاد فرشچیان باوجود دوری از ما، همواره پیگیر امور دانشگاه و جویای احوال هنرمندان‌ است و مدام از ما گزارش کار می‌خواهد و مباحث آموزشی را دنبال می‌کند؛ زیرا دل و دغدغه‌اش در گرو هنر نگارگری است و این هنر در محدودیت زمانی و مکانی نمی‌گنجد.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان مطرح کرد: ما از جامعه هنری و مسئولانی که در حوزه هنر تلاش می‌کنند درخواست می‌کنیم کمک کنند تا تغییرات جدی در شیوه‌نامه آموزش هنر رخ دهد. شما هنرمندان می‌دانید که با شیوه‌نامه آموزشی فعلی در نظام دانشگاهی، هنرمند به جامعه تحویل داده نمی‌شود. برای همین ما به سمت استادمحوری رفته‌ و بر اساس دغدغه‌ای علمی، دانشگاه استاد فرشچیان را تأسیس کردیم که زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان واحدی ویژه راه‌اندازی و شیوه‌نامه جدیدی برای آن تدوین شده است. این شیوه‌نامه در شورای هنر هم به تصویب رسیده و قرار است اجرایی شود.

محمدیارزاده ادامه داد: ما دریافتیم که با شیوه‌نامه موجود درمقطع تحصیلات تکمیلی، هنرمندان شاخصی به جامعه تحویل نمی‌دهیم. هدف‌مان این است که با محوریت هنر نگارگری بتوانیم تغییراتی را در نظام آموزش فعلی ایجاد کنیم. عزم دانشگاه فرشچیان، تربیت هنرمندان متعهد است. آثار استاد فرشچیان نشان می‌دهد که رمز ماندگاری هنرمند، توجه به متون اصیل و مبانی اعتقادی است. رسالت دانشگاه فرشچیان هم حرکت و فعالیت در چنین مسیری است.

عضو شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران افزود: یکی از دغدغه‌های مهم جامعه هنری، اصالت اثر و حقوق هنرمندان است. ما در دانشگاه فرشچیان، بحث اصالت آثار را به جریان انداختیم. این اقدام از جایی باید آغاز می‌شد و چه بهتر که مبداء آن دانشگاه باشد. گام اول در این راستا می‌تواند اصالت‌سنجی و شناسنامه‌دار کردن آثار برگزیده دوسالانه یازدهم باشد. همچنین نهضت دیپلماسی هنر را شروع کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم آموزش نگارگری را به سیاقی تازه گسترش دهیم.

محمدیارزاده در بخش پایانی اظهارات خود به راه‌اندازی جایزه استاد فرشچیان اشاره کرد و از عموم هنرمندان به‌منظور هم‌اندیشی و هم‌افزایی حول این جایزه دعوت به عمل آورد.

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰