به گزارش صبا، این نویسنده و تحلیلگر درباره سریال شبکه نمایش خانگی «آکتور» گفت: این سریال از فرمول روز دنیا در ارائه داستان تبعیت میکند، فرمولی که عمدتا از پلتفرمهای خصوصی پخش میشوند. دیگر از نمایش یک موقعیت و پیچیدگیهای حول محور آن و تعلیق در طول قسمت ها تا گرهگشایی نهایی خبری نیست، در این سریال، روایتهای متعددی از چندین شخصیت بازگو میشود که گاه بعضی از آنها در همان قسمت گرهگشایی شده و گاهی برخی از آن ها تا چندین قسمت ادامه پیدا میکنند.
آنچه که موجب جذابیت این سریال است، شغل بازیگری، نقشپردازی و پشت پردههایی است که از این حرفه برای مخاطب گشوده میشود، با این حساب یکی از نقطههای قوت و عطف این سریال پرداختن به شغلی است که تا به حال برای مردم ملموس نبوده است و از همین حیث جریانهایی را بهوجود میآورد که تازه و نو است.
او عنوان کرد: این سریال در سه سطح روایت دارد؛ سطح اول نمایشی که در تماشاخانه در حال تمرین و اجراست، سطح دوم؛ پس زندگی کاراکترهای اصلی نمایش و موضوعاتی که در واقعیت زندگی آنها جاری است و سطح سوم سریال سفارشات کاری آنها از سمت یک شرکت است که هر پروژه نمود دهنده یک واقعیت تلخ اجتماعی از جامعه است که از نظر داستانی، قصهای متفاوت با دیگر قصهها دارد. آنچه که این سه سطح از داستان را در روایاتهای متعدد به هم گره میزند، و عامل موفقیت آن است، بازیگری است.
موسوی در ادامه اظهار داشت: از نظر مخاطبشناسی نیز به لحاظ اینکه جنبه تنوع و موتور سرگرمکنندگی سریال خوب کار میکند، مخاطب را جذب کرده است از همین رو مواجه مخاطب با سریال به عنوان یک اثر سرگرمکننده، متنوع و گاهی با تعلیقهای بصری که تاخیر در گرهگشایی را ایجاد میکند، جذاب است. اما بیشترین ضعف و مشکل سریال در اجرای برخی داستانهای فرعی است، موقعیتهایی که در گرهافکنی و گرهگشایی بسیار خام، سطحی و اگزجره نمایش داده شده است. این بخشها باعث شده مخاطب احساس کند، خالق اثر او را کم خرد فرض کرده است! چرا که کارگردان موقعیتهایی باورناپذیر را در بستری جذاب و باورپذیر به مخاطب تحمیل میکند. به صورت خلاصه در این سریال قسمتهایی ناپخته و خامدستانه دربستر داستانی پخته و حرفهای اجرا میشود. طوری که گویی در حین تماشایی یک اثر از نیما جاویدی با صحنههایی از جنس فیلمهای رضا عطاران مواجه میشویم!
این منتقد در عین حال گفت: در فضایی که هماکنون برای هنرمندان ما ایجاد شده است، در همین اندازه کار کردن هم بسیار هنر است. عموما مردم و منتقدین درهنگام قضاوت اثر از دستهای پشت پرده فیلمسازی و کارشکنیهای بیش از پیش بیاطلاع هستند، وجوه ممیزیها، اعمال سلیقه پخشکنندهها و … همه و همه میتوانند روی اثر یک هنرمند تاثیر بگذارد. با این حال در این شرایط، نیما جاویدی اثری خوب و متفاوت را خلق کرده که شایسته تحسین است.
نشر اول: روزنامه صبا
There are no comments yet