بهار نو به رنگ زنان فیلمساز | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۶
چهار فیلم از چهار فیلمساز زن سینمای ایران روی پرده رفته است

بهار نو به رنگ زنان فیلمساز

این روزها در موقعیتی کم نظیر، سبد اکران سینمای ایران هم‌زمان میزبان آثاری از چهار فیلمساز زن است که  هر یک از آن‌ها با نگاهی متفاوت از دیگری، نوع خاصی از سینما را دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، منیر قیدی، مریم بحرالعلومی، آرزو ارزانش و بهاره رهنما هر کدام آثاری متفاوت را روانه پرده نقره‌ای کرده اند که بخش زیادی از تنوع و رنگ آمیزی موجود در اکران کنونی، مدیون ساخته‌های این کارگردانان زن است. از میان، ساخته‌های دو فیلمساز در گروه سینمایی «هنر و تجربه» به نمایش در آمده‌اند که از نظر برخورداری از نگاه ویژه و متفاوت نسبت به سینما حائز اهمیت‌اند.

منیر قیدی یکی از دشوارترین فیلم‌های چند سال اخیر در سینمای ایران را مقابل دوربین برده است. او که سال ها به عنوان منشی صحنه و دستیار کارگردان فعالیت کرده است، در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با «ویلایی ها» نخستین ساخته سینمایی خود حضور داشت و موفق به دریافت سیمرغ بلورین جایزهٔ ویژهٔ استعداد درخشان شد. این فیلم به بخشی دیده نشده از دوران دفاع مقدس می پرداخت و نگاهی متفاوت به وقایع آن دوران داشت و قیدی در آن به حضور زنان رزمنده‌ها و فعالیت‌ها و همچنین مصائبی که پیش روی آن ها در پشت صحنه جبهه نبرد وجود داشت می‌پرداخت. موفقیت آن فیلم باعث شد قیدی اثر تازه خود را نیز در ژانر بومی دفاع مقدس کارگردانی کند.

«دسته دختران» فیلم تازه او پروژه سنگینی است که مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری امکان تولید پیدا کرده است. در این فیلم نیز مانند اثر پیشین قیدی، به نقش پررنگ زنان در دوران دفاع مقدس پرداخته می‌شود با این تفاوت که این بار آنان نه در پشت جبهه های جنگ، بلکه در خط مقدم جبهه آتش درشهر خرمشهر حضور دارند و پا به پای مردان، برای حفظ وطن می‌جنگند. بخش عمده ای از این فیلم را صحنه‌های سنگین نبرد تشکیل داده است که کارگردانی آن تجربه متفاوتی در کارنامه قیدی به شمار می‌رود. شاید اگر گروه نویسندگان این اثر زمان بیشتری را صرف پرداخت شخصیت‌ها و پی ریزی کنش‌ها می گردند، امروز با اثری کم نقص رو به رو  بودیم. با این حال جسارت و خلاقیت قیدی در انتخاب قصه و برگزیدن زاویه ای خاص برای ورود به آن ستودنی است. قیدی با دو فیلمی که تاکنون مقابل دوربین برده نشان داده که فیلمساز خوش آتیه‌ای است و می توان در ادامه برای ساخته‌های جدیدش کنجکاو بود. در «دسته دختران» بازیگرانی چون نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین العابدین، صدف عسگری، مهدی حسینی نیا و حسین سلیمانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مریم بحرالعلومی نیز با سومین ساخته‌اش با نام «قطع فوری» در دوره جدید اکران گروه هنر و تجربه حضور دارد. فیلمی بسیار شخصی با ساختاری تجربی که به نوعی مانیفست شخصی فیلمساز در آن مطرح می‌شود و تماشای آن برای علاقه مندان این نوع خاص از سینما جذابیت‌هایی دارد. «قطع فوری» روایتگر قصه‌ای در یک شب کرونایی است که زمین لرزه‌ای تهران را می‌لرزاند و در پی آن موجب اتفاقاتی می‌شود. از نکات جالب اثر تازه بحر العلومی این است که موسیقی متن این فیلم توسط یوگنی گرینکو، آهنگساز مشهور روسی ساخته شده است. «شهربانو» ساخته پیشین این فیلم ساز در دوران کرونا به صورت آنلاین اکران شد و حالا او با ساخته سومش برای دومین بار پس از «پاسیو» در اکران گروه هنر و تجربه حضور دارد. این فیلم از آخرین آثاری است که مرجوم علی انصاریان در آن مقابل دوربین رفته است. دو ساخته پیشین این فیلمساز با وجود بهره بردن از ساختاری قصه گو، دارای تفاوت هایی با آثار جریان اصلی سینمای ایران بودند و ظهور فیلمسازی تجربه گرا در سینمای ایران را نوید می‌داند. فیلم‌های گروه سینمایی هنروتجربه، هر روز دو سانس‌ ۱۶ و ۱۸ در سینماهای منتخب این گروه در تهران اکران می‌شود و روزهای چهارشنبه نیز در سینماهای منتخب هنروتجربه در شهرستان‌های سراسر کشور روی پرده می‌رود.

آرزو ارزانش دیگر فیلمساز زن سینمای ایران است که این روزها نخستین ساخته‌اش به اکران عمومی رسیده است. فیلمی متعلق به سینمای بدنه که رفته رفته توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب می کند. ارزانش از شاگردان عباس کیارستمی بوده است و تجربه ساخت چند فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه دارد و پیش از این تجربه‌هایی را در حوزه تدوین پشت سر گذاشته است. در «آهنگ دو نفره» بازیگرانی چون احمد مهرانفر، فرزاد فرزین، هادی کاظمی و بهاره کیان افشار حضور دارند. ارزانش از علاقه خود به ژانر کمدی در سینما صحبت کرده و عقیده دارد این روزها مخابان سینمای ایران بیش از هر زمان دیگری مشتاق تماشای چنین آثاری هستند. باید منتظر ماند و دید که ارزانش در ادامه چه مسیری را در فیلمسازی ادامه خواهد داد.

بهاره رهنما هم پس از سال ها حضور در تئاتر و سینما به عنوان بازیگر با نخستین ساخته سینمایی خود «عطر آخر اردیبهشت» کارگردانی در سینما را نیز تجربه کرده است. او پیش از این سابقه نگارش و به روی صحنه بردن چند نمایشنامه را داشته است و برای اولین فیلم خود موضوعی را انتخاب کرده که دغدغه شخصی خود او بوده است. این فیلم دارای فضایی زنانه است و به سبب  ساختار هنری  و تجربی اش، به تازگی در گروه سینمایی هنر و تجربه به اکران رسیده است.

حضور چهار فیلمساز زن با نگاه و خاستگاهی متفاوت، از موارد جذاب سینمای ایران در این روزها است. خصوصا که هر یک از آن ها با تجربه هایی متفاوت به فیلمسازی ورود کرده و تلاش کرده اند آثاری متفاوت را روانه پرده نقره ای کنند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰