همه آنچه می‌خواهید درباره نمایشگاه کتاب امسال بدانید! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۳
نشست خبری امروز نمایشگاه کتاب برگزار شد

همه آنچه می‌خواهید درباره نمایشگاه کتاب امسال بدانید!

نشست خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز در محل ستاد اجرایی نمایشگاه در مصلی تهران برگزار شد.  

به گزارش خبرنگار کتاب صبا، یاسر احمدوند، رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این نشست گفت: نمایشگاه کتاب از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه با شعار  «آینده خواندنی است» در مصلی برگزار خواهد شد. در این دوره بن کتاب برای دانشجویان ۶۰۰ هزار تومان در نظرگرفته شده که ۲۴۰ هزار تومان آن یارانه کتاب است. بن کتاب برای اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده که ۳۵۰ هزار تومان قابل پرداخت است.

شعار نمایشگاه به چه معناست؟

شعار نمایشگاه به این معناست که پیشرفت در گرو بیشتر  و بهتر خواندن است، در تاریخ جوامع مختلف پیشرفت مرهون بیشتر خواندن است و و همیشه آمار کتابخوانی سریع‌تر از رشد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند.

 

نمایشگاه چگونه مکانی است؟

نمایشگاه جایی است برای تشویق مردم  و جلب توجه آن‌ها به امر مهم کتابخوانی. نمایشگاه با مشارکت بخش‌های مختلف با حضور مخاطبان و خدمتی که ناشران ارائه می‌کنند، در  پیشرفت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نقش داشته دارد.

 

رویکرد اصلی نمایشگاه چیست؟

رویکرد اصلی نمایشگاه توجه به برنامه‌های فرهنگی  و  تلاش برای بهره‌مندی فرهنگی در محیط نمایشگاه است.

 

دستیاران برپایی نمایشگاه چه تشکل‌هایی هستند؟

بخش‌های مختلفی دستیاران برپایی این دوره از نمایشگاه بودند که عبارتند از: شهرداری تهران، بانک ملی، پست، مجموعه‌های انتظامی، مدیریت شهری و همکاران مصلی

 

نمایشگاه، بخش مجازی دارد؟

 

علی رمضانی، قائم مقام سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب هم درباره این دوره صحبت کرد.
امسال هم برای دومین بار بخش مجازی نمایشگاه کتاب همزمان با بخش حضوری برگزار می‌شود.

 

اتفاق مهم این دوره چیست؟

اضافه شدن کتابفروشان به سامانه خرید  و حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب از اتفاقات این دوره است. در دوره‌های پیشین همیشه این ایراد را می‌گرفتند که نمایشگاه کتاب نسبت به کسب و کار کتابفروشی‌ها نقصان وارد می‌کند و حالا حضور آن‌ها در نمایشگاه این شبهه  را برطرف کند.

 

نواقص برطرف شده‌اند؟

از سال گذشته و با اتمام سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، دبیرخانه این نمایشگاه تشکیل شد و کمیته‌ها نسبت به ارزیابی نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کردند و آسیب‌های بخش‌های مختلف را شناسایی و تلاش کردند نواقص برطرف شود. ما نواقصی را در مرحله آماده‌سازی نمایشگاه داشتیم که با مباحث مختلف و راهنمایی‌ها امروز شاهد برطرف شدن این نواقص هستیم.

 

کمیته پاسخگویی و کارافزار نمایشگاه چه می‌کند؟

کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی هر کدام به صورت مجزا در ۲۰ نقطه از نمایشگاه جانمایی شده و آماده پاسخگویی به سوالات مخاطبان هستند.
با کارافزار نمایشگاه کتاب مخاطبان راحت‌تر می‌توانند در دستگاه‌ها بارگذاری کنند. مرکز تماس و پاسخ‌گویی نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کرده که با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ از ۹ صبح تا ۱۸ عصر پاسخ‌گوی مراجعه‌کنندگان حضوری و مجازی است و کتابفروشان نیز بخش مجزایی دارند.

 

کمیته ناشران خارجی چه آماری دارد؟

کمیته ناشران خارجی امسال میزبان قریب به ۱۰۰ ناشر خارجی در غرفه‌های خود است که کتاب‌هایی را از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۳ عرضه می‌کنند. قریب به ۴۵ هزار عنوان کتاب به مخاطبان عرضه می‌شود که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش  ۴۰ درصد در تعداد عناوین و ۲۰ درصد در تعداد ناشران بودیم.

 

متفاوت‌های این دوره کدامند؟

بخش کودک و نوجوان میزبان رویدادهای متفاوت است از جمله افتتاحیه این دوره از نمایشگاه به صورت مردمی و با حضور اقشار مختلف و به ویژه مادران شهدای امنیت روز چهارشنبه و در ساعت ۱۷ برگزار می‌شود. غرفه جوایز کتاب با عنوان کتاب آرا امسال قوی‌تر و با قدرت خدمت می‌کند.

 

خارجیان نمایشگاه را می‌شناسند؟!

 

نمایشگاه کتاب و معرفی آن به خارجیان مساله دیگری بود که امسال به خوبی انجام شده است و امروز بسیاری از استادان دنیا درباره نمایشگاه کتاب نظر داده‌اند.

مهمان‌هایی از کشورهای روسیه و هند هستند، چین نیست. ناشر عربستانی هم  در نمایشگاه داریم.  بخشی از رسانه‌های خارجی که دفتر دارند در حال هماهنگی‌ها برای حضور در نمایشگاه هستند.

 

آژانس‌های ادبی حاضرند؟

 

چندین آژانس ادبی در این دوره نمایشگاه حضور دارند، البته ما نیاز به تقویت این حوزه داریم،‌ امسال  مجموعاً‌ دو کمیته ناشران بین‌المللی و خارجی در یک سالن حاضرند، فاصله سال‌های گذشته بین این دو موجب می‌شد فعالان حوزه بین‌المللی نتوانند از فضا استفاده درست کنند. در این دوره هر دو بخش با وجود افزایش با چینش مناسبی توانستند در کنار هم جای بگیرند.

 

دولت از مصرف‌کنندگان کتب خارجی حمایت می‌کند؟

 

دولت حمایت خود را از مصرف‌کنندکان کتاب‌های خارجی خواهد داشت،‌ برای این دوره قرار شده است نرخ ارز مبادله‌ای در نظر گرفته شود و مبلغ این نرخ اعلام خواهد شد.

بانک ملی تسهیلاتی را برای خرید معلم‌ها اختصاص خواهد داد و وزیر کار و رفاه در توافق و مذاکره با وزیر ارشاد اعلام آمادگی کردند که کارگران هم از تسهیلات استفاده کنند. افزایش اعتبارات وزارت فرهنگ قابل توجه نیست و بودجه نمایشگاه با توجه به هزینه‌ها در نظر گرفته نشده است، محدودیت‌ها باعث شده که به اصل کار صدمه نزنیم و امیدواریم حامیان مالی در تامین هزینه‌های نمایشگاه کمک کنند.

 

تعداد ناشران کاهش یافته؟

 

۳۰۰۰ عرضه‌کننده، نزدیک ۱۰۰ ناشر خارجی، ۲۰۰ کتابفروش و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش حضوری و مجازی حضور خواهند داشت و  از نظر تعداد، تعداد ناشران کاهش پیدا نکرده. است.

 

کدام ناشران حضور ندارند؟

 

به ناشرانی که در دوره قبل تخلف داشتند و رای قطعی برای عدم حضور داشتند، اجازه  ندادیم در نماشگاه حاضر شوند. سال گذشته یکی از ناشران دولتی تخلف داشت که حواشی‌ای را برای مسئولان ایجاد کرد. امسال یکی دو مورد ناشر محروم از نمایشگاه داریم که امکان حضور در نمایشگاه را نداشتند اما اصرار به حضور داشتند.

 

نمایشگاه کانکس مادر و کودک دارد؟

حسین صفری، مدیر کمیته خدمات رفاهی نمایشگاه درباره جانمایی ناشران در بخش‌های مختلف توضیحاتی داد. به گفته او امسال دیگر سازه چادری نداریم  و فعالیت‌های  فرهنگی در دل نمایشگاه قرار داده شده است. امسال غرفه‌های خودساز بیشتری در نمایشگاه داریم و مجموعا چهارهزار غرفه وجود دارد که شامل همه نمایشگاه است. ناشران دانشگاهی در رواق غربی و همکف جانمایی شده‌اند و  دوهزار متر مربع به فضای آن‌ها اضافه شده است.

ستاد پیشگیری از بحران، در روزهای گذشته از نمایشگاه بازدید کرد و مسیرهای مختلف دسترسی چک شده است. سازمان زیباسازی شهرداری نیز در بخش‌های مختلف کارهای زیباسازی را انجام خواهد داد. ۱۰ استراحتگاه برای خانواده‌ها پیش‌بینی شده و سه کانکس مادر و کودک. چهار نماز خانه مفروش در بخش‌های مختلف اسا. پارکینگ‌های ۱۲، ۱۸ و ۶ برای ناشران و خبرنگاران در نظر گرفته شده است.

 

نمایشگاه اغذیه فروشی دارد؟

 

او افزود: با وجود تبلیغات محیطی تلاش کردیم محیط نمایشگاه شلوغ نشود.  در جای جای مصلی، اغذیه‌فروشی پیش‌بینی شده است و امسال نسبت به سال گذشته ۷۰۰ نیمکت اضافه شده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000