از حذف بخش وب‌سری تا اضافه شدن جایزه ابونصر فارابی به جوایز جشنواره کودک | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۵
جشنواره سی و پنجم، فیلم دارد؟

از حذف بخش وب‌سری تا اضافه شدن جایزه ابونصر فارابی به جوایز جشنواره کودک

فراخوان دوره سی و پنجم جشنواره فیلم کودک و نوجوان منتشر شد و این پرسش همچنان مطرح است که آیا برپا نشدن یک دوره جشنواره، نتیجه‌ خاصی به همراه داشت؟

به گزارش خبرنگار سینما صبا، روز گذشته فراخوان سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در فاصله چهار ماه و اندی تا شروع این رویداد منتشر شد تا باردیگر، توجهات به سمت سینمای کودک و این جشنواره قدیمی برود.

جشنواره سه سال برگزار نشد؟!

جشنواره سی و پنجم برخلاف آنچه اصرار بر آن صورت می‌گیرد، پس از سه سال برگزار نمی‌شود. دوره سی و چهارم و سی و سوم در اوج روزگار کرونایی، به شکلی متفاوت برگزار شد. سینمافرهنگ در تهران و سیتی‌سنتر اصفهان خانه جشنواره در این دو شهر بود و نمایش فیلم و نشست‌ها در تهران متمرکز شد. از حیث بین‌المللی هم جشنواره پذیرای فیلم‌های مختلف بود که بنا به اقتضائات، به صورت آنلاین دیده شد و داوری شد. هر چه بود، در روند حرکت لوکوموتیو جشنواره خللی وارد نشد.

چرا جشنواره سال پیش برگزار نشد؟

گفتند فیلم نیست. و جشنواره برگزار نمی‌شود. قطعا فیلم خارجی وجود داشته است چون خوشبختانه خارجی‌ها روند تولید فیلم را بر اساس روند برپایی جشنواره ما تنظیم نمی‌کنند. جشنواره برگزار نشد اما نشست‌های تخصصی مختلفی برپا شد تا نظرات کارشناسی جمع‌آوری شود و… آیا برگزار نشدن این جشنواره در سال ۱۴۰۱ دستاوردی برای سینمای کودک و نوجوان داشته است؟

 

جشنواره در مهر ماه، در اصفهان

خب این که جشنواره سی و پنجم قرار است در مهر ماه و در شهر اصفهان برگزار شود، جای خوشحالی دارد. خوشحالی از این بابت که برای رعایت عدالت فرهنگی شهر دیگری از روی نقشه برای میزبانی جشنواره انتخاب نشده است. آخرین باری که جشنواره در اصفهان برگزار شد، دوره سی و سوم بود که اتفاقا به دلیل هماهنگی بین برپاکنندگان جشنواره در اصفهان و تهران، یکی از بهترین ادوار جشنواره را شاهد بودیم و جنگ و دعوایی هم در بین نبود. طبیعی است که جشنواره به نام اصفهان است و تغییر شهر به شهر این رویداد، به اعتبار آن لطمه می‌زند. حال این که تلاش شود دبیرخانه دائمی آن، به‌گونه‌ای فعال شود که هر سال در انتظار اتفاقات غیرمترقبه نباشیم، موضوعی است که باید برای تحقق آن یک بار برای همیشه به دنبال راه حل بود.

 

سلام فارابی بر ابونصر!

در فراخوان این دوره، عنوان جایزه صلح به جایزه شهید بهنام محمدی که از دوازده، سیزده سال پیش به جوایز جشنواره اضافه شده بود، اضافه شده است. یک جایزه بازارپردازی (مرچندایز) هم در جوایز هست که مقدماتش در دوره‌هایش پیش چیده شد. اما امسال یک جایزه تعلیم و تربیت (ابونصر فارابی) هم به فیلم برگزیده اهدا می‌شود که جالب توجه است.

حذف بخش وب‌سری و جابه‌جایی المپیاد

حذف بخش وب‌سری از اتفاقات عجیب این دوره جشنواره است. آن هم در دوره‌ای که از روزآمدی و تحول سخن گفته می‌شود. بخش وب‌سری، اتفاقا توانسته بود تحولاتی را رقم بزند و انگیزه‌هایی تازه ایجاد کند. با توجه به همت تلاش‌هایی که در ادوار گذشته برای تبیین جایگاه این حوزه صورت گرفته بود، قطعا وجود این بخش می‌توانست اتفاقات خوبی را رقم بزند که…

ازسویی باید به جابه‌جایی بخش المپیاد فیلمسازی اشاره کرد که قطعا شوروحالی مضاعف به جشنواره می‌بخشید و به نظر می‌رسد امسال نبود آن به جشنواره لطمه بزند، گرچه این امکان وجود دارد و می‌توان در اقدامی هوشمندانه، دوره جدید المپیاد را همزمان با جشنواره در مهر ماه برگزار کرد.

از سایر حذفیات فراخوان جشنواره سی و پنجم می‌توان به حذف جوایز داوران کودک و نوجوان اشاره کرد والبته حذف فراخوان بخش بین‌الملل و جوایز سیفژ و یونیسف و …!

جشنواره هست، فیلم هم هست؟

در فراخوان جشنواره سی و پنجم آمده است فیلم‌هایی می‌توانند متقاضی باشند که در سینماهای ایران اکران نشده باشند، با این وصف و با توجه به برپانشدن جشنواره درسال گذشته، برخی فیلم‌ها که اکران شدند و می‌توانستند در جشنواره کودک حاضر باشند از چرخه رقابت حذف می‌شوند. یکی دو انیمیشن هست که می‌توانند به جشنواره راه یابند و احتمالا در تابستان، چند انیمیشن و فیلم‌ کودک اکران شود. با این وصف آیا فیلمی هست که برایش جشنواره برپا شود؟ و اگر قرار بود در همین نقطه وبا همین علامت سوال جشنواره برپا کرد، چرا سال گذشته این اتفاق نیفتاد… اگرچه از بنیاد سینمایی فارابی که از سیاست سکوت لذت می‌برد، بعید نیست که مانند فجر سال پیش، به ناگاه از چراغ جادو، ده، بیست فیلم و انیمیشن را بیرون آورد و با آن جشنواره برگزار کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است