به گزارش صبا، نقل قولهای زیر بر اساس مطالب منتشره در رسانههای مختلف در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ گردآوری شده است.
***شمسی فضلالهی (بازیگر و صداپیشه): زبان آموزی را در «شاهنامه» و در جنگ هیولاها با کیومرث و طهمورث میخوانیم که آنها از هیولاها که ۳۰ زبان میدانستند، زبان میآموزند. مردمی که هنوز به علوم خاصی دسترسی نداشتند و فراگیری زبان برایشان اهمیت داشت. اینکه چگونه هیولاها در شاهنامه زبان می دانند، قابل تأمل است؛ هیولا ها ، که به نوعی می توان آن ها را تکامل نیافته انسان دانست، به علوم و ماوراء الطبیعه دست می یابند که زبان نیز جزوی از این علوم هستند. آن ها مثل انسان روی دوپا راه می روند، با دستانشان جنگ می کنند، ولی حافظه آن ها به اندازه انسان نیست و ۳۰ درصد هوش انسان را دارند. هیولاها بخشی از افسانه اند، افسانه هایی که در ادبیات همه کشور ها وجود دارد، مثل رابین هود که بخشی از آن واقعیت و بخشی دیگرافسانه است. شاید بتوان بر اساس نظریه ای که انسان را تکامل یافته میمون می داند، با توجه به اینکه میمون با چهار دست و پا راه می رود، موجوداتی نظیر هیولا ها را انسان تکامل نیافته در گذشته دانست./خبرآنلاین
*** مسعود احمدیان (مدیر فرهنگی فارابی): امروزه این دیزالو و در هم رفتن مدیومها به خودی خود یک اتفاق است و جای بررسی دارد. اما باید این سوال را از خود بپرسیم بین سینمایی که نسل ما میرفت و در یک سالن با غلیان هیجان و احساسات جمعی برای شادی یا غمگین شدن همراه با فیلم قرار میگرفت، آیا همچنان این تعریف از سینما به عنوان یک سرگرمی کارکرد دارد؟ در دهه ۶۰ قرار گرفتن در سالن سینما شاید یک آیین بود؛ اما آیا واقعا امروز هم این برخورد و نگاه به سینما وجود دارد ؟! ضمن این که امروز دیگر بعد از بحران کرونا یا با راه اندازی و رونق گرفتن پلتفرمها، اساسا عادات مخاطب در ارتباط با تماشای فیلم تغییرات جدی کرده است. همچنین پیشرفت تکنولوژی و کیفیت تلویزیونهایی که در بعضی از خانهها وجود دارد، گاهی دست کمی از سالن سینما ندارد. ضمن این که ما وقتی درباره سینمای کودک و نوجوان صحبت میکنیم، ممکن است برخی از خانوادهها ترجیح بدهند فرزندشان در کنار خودشان در خانه فیلم ببیند، بنابراین باید تمام ابعاد این ماجرا را در نظر گرفته و بعد قضاوت کنیم./ ایسنا
٭٭٭ سمیه عالمی (داستاننویس): کسانی که میخواهند نویسنده شوند اول باید خیلی بخوانند. اکنون با نویسندههایی مواجه هستیم که میخواهند نویسنده باشند ولی نمیخواهند کتاب بخوانند! ما باید ادبیات دنیا را رصد کنیم؛ آن هم ادبیات قدرتمند دنیا، نه ادبیات زرد. توصیه من این است که هرچه بیشتر بخوانیم و بنویسیم. پنج سهم خواندن و یک سهم نوشتن دارد./ایبنا
*** یاسر احمدوند (رئیس سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران): نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بزرگتر از مدیران و ناشران است و این دوره از نمایشگاه کتاب ثابت کرد، خود نمایشگاه اعتبار دارد و آن چیزی که در نمایشگاه کتاب تهران قرار بگیرد، مورد استقبال مردم است./ایرنا
***محمود سالاری (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی): من خودم در خودم این توان را نمیبینیم که رپ را بیاورم و آن را خودی کنم. هرکسی که میتواند این کار را إن شاءالله بکند. من معتقد نیستم که موسیقی رپ خودی میشود. اینکه شعرش را بردایم و دوتا مرگ بر آمریکا و زنده باد انقلاب بگذاریم، معنی آن این نیست که رپ انقلابی میشود. این سادگی است که فکر کنیم با عوض کردن شعر رپ میتوان آن را انقلابی و ملی کرد./تسنیم
***علی شفیعی (طراح چهره پردازی): تجربه کار در تئاتر برایم خیلی تجربه جذاب و جالب بود چون به جز کار کوچکی که قبلا کرده بودم اصلا کار تئاتر انجام نداده بودم. «هفت خان اسفندیار» کار پر چالشی برایم بود و از آقای پارسایی ممنونم که من را انتخاب و به من اعتماد کرد. ضمن اینکه دست ما را باز گذاشت و در همه مراحل همراه مان بود. درباره تک تک ایدههایی که داشتیم مشورت میکردیم و در این مسیر اتفاقات جالبی رقم میخورد؛ حالا اینکه مردم کار را دوست باشند و بپسندد نمیدانم. چون نمایش «هفت خان اسفندیار» یک کار تاریخی است ما هر روز از ساعت ۳ کار گریم را شروع میکنیم تا ساعت ۶ که نمایش شروع میشود یعنی تا آخرین لحظه و این اتفاق هر روز باید تکرار میشود./فارس
***رامین میلانی (نوازنده و آهنگساز): خوانندگان مطرح و طراز اول دستمزد بالایی دارند و پرداخت آن در توان ما که شخصی و بدون حمایت کار میکنیم، مقدور نیست. برای همکاری با خوانندگان مطرح به حمایت اسپانسر نیاز است که ما فاقد آن هستیم. شاید در آلبومهای بعدی به روش و تمهیدی از خوانندگان مطرح هم استفاده کنیم. در آلبوم فعلی که اولین مجموعه رسمی ماست بهتر آن بود تا رزومه کاری ثبت شدهای داشته باشیم که آن را در آینده به خوانندهای که قصد همکاری با او را داریم، ارائه کنیم و به این واسطه برای همکاری ترغیبش نماییم. /ایلنا
There are no comments yet