«چخفته»؛ تا یک قدمی رویاها | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴
صبا ندایی در گفت‌وگو با صبا:

«چخفته»؛ تا یک قدمی رویاها

آهنگساز نمایش «چخفته» گفت: تلاش کردم موسیقی در ابتدای کار دست یافتنی به نظر برسد و هرچه به پایان اثر نزدیک می‌شویم موسیقی دست نیافتنی و پیچیده‌تر به گوش‌مان برسد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، صبا ندایی، آهنگساز نمایش «چخفته» به نویسندگی فرزانه محمدحسین و کارگردانی اشکان پیر دل‌زنده که تا پنجم خردادماه ۱۴۰۲ در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است درباره این نمایش به صبا گفت: بخش اصلی و داستان محوری نمایش «چخفته» براساس رویا شکل گرفته است.

او ادامه داد: شخصیت‌های نمایش برای رسیدن به رویاهای‌شان تلاش می‌کنند. آن‌ها رویاهای خود را تصور می‌کنند، خواب می‌بینند و برایش تلاش می‌کنند. جالب اینجاست تا یک قدمی رویاها می‌رسند اما دستشان کوتاه می‌ماند!

ندایی درباره تاثیرپذیری‌اش در ساخت موسیقی از آنچه روی صحنه می‌گذرد، عنوان کرد: تلاش برای رسیدن به رویاها و سرخوردگی ناشی از نرسیدن، کاری بود که من هم در موسیقی انجام دادم. موسیقی این نمایش رویاگونه اما سوزناک است.

این هنرمند گفت: تلاش کردم موسیقی در ابتدای کار دست یافتنی به نظر برسد و هرچه به پایان اثر نزدیک می‌شویم موسیقی دست نیافتنی و پیچیده تر به گوش‌مان برسد.

او درباره ایده کلی‌اش برای ساخت موسیقی نمایش مطرح کرد: آوای سوپرانو در این اثر نقش رویای دست‌نیافتنی را ایفا می‌کند و آوای ویلنسل موسیقی شخصیت‌هایی است که برای رسیدن به این رویاها در تلاش هستند. موسیقی اثر هرچه پیش می‌رویم به ارکستراسیون ارکسترال نزدیک‌تر می‌شود.

این آهنگساز با بیان اینکه یکی از چالش‌هایش برای ساخت این موسیقی سالن نمایش و صدای بازیگران بود؛ اظهار کرد: اینکه چگونه موسیقی‌ای بسازم تا به گوش مخاطبان برسد و برای شنیده شدن صدای بازیگران مشکل‌ساز نباشد؛ این واقعا سخت بود. به همین دلیل برای هر لحظه از حرکت بازیگران موسیقی طراحی شد. سعی کردم لحظه لحظه حرکت بازیگران را در نظر بگیرم، اینکه دقیقا در کجا چه دیالوگی می‌گویند تا موسیقی بتواند به کمک صحنه‌سازی و شخصیت‌پردازی نمایش بیاید. قطعا این موضوع برای خود بازیگران هم سخت و پرچالش بود.

ندایی در پایان گفت: در این نمایش گروه موسیقی بسیار حرفه‌ای در کنارم بود که از همه آن‌ها به ویژه نیکا افکاری (خواننده سوپرانو)، ماکان خوئی‌نژاد (نوازنده ویلنسل) و آرمین خیردان که میکس و مسترینگ و بخش فنی اثر را بر عهده داشتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم موسیقی نمایش «چخفته» بر دل و جان مخاطبان بنشیند.

صبا ندایی، دانش‌آموخته موسیقی از دانشگاه تهران و آهنگساز سینما و تئاتر است.

برنده جایزه بهترین موسیقی متن در دهمین جشنواره سینماحقیقت برای فیلم آوانتاژ به کارگردانی محمد کارت، دریافت دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن در جشن خانه‌سینما سال ۹۸ برای فیلم روزی که رفت به کارگردانی هادی معصوم‌دوست، نامزد دریافت بهترین موسیقی متن در جشنواره گلاسکوی بریتانیا برای فیلم دیکته به کارگردانی معین هاشمی‌نسب و نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی متن در شش دوره متوالی در جشنواره سینماحقیقت بخشی از افتخارات ندایی در دوران فعالیتش به شمار می‌آید.

«چخفته» به نویسندگی فرزانه محمدحسین و کارگردانی اشکان پیرِدل‌زنده تا پنجم خردادماه ساعت ۱۹ در عمارت نوفل‌لوشاتو میزبان مخاطبان است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰