ناصر باکیده: جشنواره‌های موضوعی نباید تنها به اهدای جایزه به برگزیدگان خلاصه شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۲
در گفت‌وگو با صبا:

ناصر باکیده: جشنواره‌های موضوعی نباید تنها به اهدای جایزه به برگزیدگان خلاصه شود

دبیر اجرابی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار، گفت: جشنواره‌های موضوعی از نگاه من اتفاقی خوب در سینما محسوب می‌شود زیرا به گوناگونی ژانر در هنر هفتم منتج می‌شود اما نباید تنها به اهدای جایزه به برگزیدگان خلاصه شود چون این امر نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

ناصر باکیده، در گفتگو با خبرنگار سینما صبا اظهار کرد: اگر نگاهی به چه جشنواره های سینمایی در سراسر دنیا بیندازیم متوجه خواهیم شد که بسیاری از آنها رویکرد موضوعی دارد برای همین برگزاری جشنواره هایی که به صورت تخصصی به موضوعی خاص نظر دارند به نظر من نه تنها عاری از ایراد است بلکه می‌تواند جریان‌سازی مثبتی به همراه داشته باشد.

وی افزود: معضل جدی در سینمای ما این است که فکر می‌کنیم جشنواره‌های موضوعی قرار است تمام مشکلات حاکم در آن عرصه را در سینما حل کنند در صورتی که فستیوال‌های سینمایی در کشورمان عمدتاً با دو رویکرد برگزار می‌شود. ابتدا اینکه آسیب شناسی پیرامون موضوعات مطرح انجام شود همچنین توجه مدیران و مسئولان سینمایی را به آن حوزه جدی‌تر کند.

باکیده ادامه داد: همچنین باور من این است که جشنواره‌های موضوعی باعث خواهد شد تا بستر و فرهنگ مناسبی برای پرداختن به موضوعات ارزشی فراهم شود چون عموما این دست موضوعات در سینمای امروز چندان جایگاهی ندارد و بیشتر توجه سازندگان معطوف به آثار گیشه است اما جشنواره هایی نظیر فیلم ایثار کمک می کند تا شرایط تولید برای فیلمسازان دغدغه مند مطلوب تر شود.

مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوانان ایران تاکید کرد؛ برگزاری جشنواره‌های موضوعی همچنین امکان رقابت را در سینما بیشتر می‌کند و همین امر سبب می‌شود تا انگیزه برای ساخت تولید کارها بالاتر رود.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت سینمای ایران گفت: امروز سینمای ایران در دو شکل سینمای بدنه و سینمای اجتماعی خلاصه شده است و ما شاهد گوناگونی ژانر در سینما نیستیم. این آسیبی جدی است که باعث شده تولیدات این حوزه کیفیت لازم را نداشته باشد برای همین توصیه می کنم با حمایت از جشنواره‌های موضوعی امکانی فراهم آوریم که تولیدات ژانر های گوناگون در سینما باب شود.

این کارگردان در انتهای این گفتگو تاکید کرد: جشنواره‌های موضوعی نباید تنها به اهدای جایزه به برگزیدگان خلاصه شود چون این امر نتیجه ای در پی نخواهد داشت. حمایت باید به گونه ای باشد که بتواند در آینده نیز فیلمسازان این حوزه را مورد پوشش قرار دهد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000