موجودات فرازمینی و «آیه‌های زمینی»!

به گزارش صبا  وس اندرسون می‌گوید به‌رغم داستانی که در «شهر سیارک» روایت می‌کند اعتقادی به بیگانگان فضایی و موجودات فرازمینی ندارد. فیلم «شهر سیارک» یا «استروید سیتی» به کارگردانی «وس اندرسون» داستانی درباره ورود بیگانگان فضایی به یک شهر خیالی و در دهه ۱۹۵۰ روایت می‌کند. با این حال فیلمساز در کنفرانس مطبوعاتی فیلم در جشنواره کن می‌گوید اعتقادی به موجودات فرازمینی ندارد.

اندرسون می‌گوید: «خوب، می‌دانید… به اعتقاد خودم در مورد این موضوع به شکل قابل‌توجهی تکیه نمی‌کنم. تحقیقاتی که برای این فیلم شد، با وجود گستردگی آن، چیزی نبود که در آموزش عالی پیدا شود.»

او اضافه می‌کند: «استیون هاکینز اصرار دارد که از نظر ریاضی غیرمحتمل است که حیات فرازمینی وجود نداشته باشد. راستش من این‌طور فکر نمی‌کنم.»

«اسکارلت جوهانسن»، «جیسون شوارتزمن»، «استیو کارل»، «مایا هاک»، «برایان کرانستون»، «استیون پارک»، «جفری رایت» و «روپرت فرند» بازیگران حاضر در این کنفرانس بودند.

وس اندرسون قبل از آغاز فیلمبرداری این فیلم تمام استوری بردهای داستان اثر را به صورت یک فیلم انیمیشن ساخته است و خود به جای تمام شخصیت‌ها صحبت کرده است و در هنگام صحبت با بازیگران (در زمان مذاکرات برای حضور در فیلم) این انیمیشن را به آن‌ها نشان می‌داده است. استیو پارک در کنفرانس خبری این فیلم می‌گوید که اگر همان فیلم انیمیشن دیشب اکران میشد احتمالا به اندازه نسخه نهایی برای تماشاگران سرگرم کننده بود.

در ادامه کنفرانس برایان کرانستون از نقش وس اندرسون به یک عنوان یک کارگردان گفت: «وس اندرسون رهبر یک ارکستر است و هرکدام از ما نوازنده‌ ساز مخصوص خودمان هستیم. تمام تمرکز ما روی ساز خودمون هست بدون آنکه بدانیم (صدای این سازها) چطور قرار است باهم ترکیب شوند، او همه این سازها را رهبری می‌کند»

جیسون شوارتزمن: هربار که وس از من می‌خواهد در یکی از فیلم‌هابش بازی کنم من بیشتر قدردان حضور او در زندگی ام می‌شوم، من هفده ساله بودم که برای اولین بار که وس را دیدم، او اولین کسی خارج از خانواده من بود که از من سوالی پرسید و برای حرف های من اهمیت قائل بود.

دیدگاه منتقدان درباره فیلم «استروید سیتی» بر جهان‌بینی زیبایی‌شناسانه وس اندرسون صحه گذاشته و هیجان مخاطبان را برای تماشای آن بالا برده است. در بیشتر ریویوهای منتشر شده از این اثر ردپایی از خلاقیت‌های وس اندرسون در آشنازدایی مخاطب دیده می‌شود.

یکی از فیلم‌هایی که مخاطبان داخل کشور منتظر حضور آن در این جشنواره بودند «آیه‌های زمینی» ساخته علی عسگری بود. فوتوکال این فیلم با برخی حواشی پیش آمده انجام شد و خیلی از علاقمندان با تماشای چهره‌ آشنای بازیگران سر ذوق آمدند اما آنچه بیش از همه چیز به چشم آمد نظر ورایتی پیرامون این فیلم بود.

طبق اعلام ورایتی، علیرضا خاتمی و علی عسگری این فیلم را به گونه‌ای ساخته‌اند که ساختارهای جاری در فضای داخلی کشور را به چالش می‌کشد از این رو «آیه‌های زمینی» شانسی برای اکران در ایران ندارند!

عوامل این فیلم عبارتند از: بازیگران: مجید صالحی، گوهر خیراندیش، فرزین محدث، صدف عسگری، حسین سلیمانی، فائزه راد، بهرام ارک، سروین ضابطیان، ارغوان شعبانی و اردشیر کاظمی، مدیر فیلمبرداری: ادیب سبحانی، تهیه‌کنندگان: علی عسگری، میلاد خسروی، تهیه‌کنندگان مشترک: علیرضا خاتمی ریحانه راد، تدوین: احسان واثقی، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: ایمان توکلی، صدابرداران: عبدالرضا حیدری، ایمان بازیار، طراحی صحنه: حامد اصلانی، طراح لباس: مروارید کاشیان

و.. منتخبی از فوتوکال‌ها