کدام ترکیب برنده است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۸
نگاهی به «ترکیب بازیگران» هشت فیلم اکران اول تابستان

کدام ترکیب برنده است؟

نگاهی به فیلم‌هایی که قرار است به زودی روی پرده روند نشان می‌دهد بیشتر این آثار کنجکاوی‌برانگیزند و همین مسئله می‌تواند فروش بالای برخی از این فیلم‌ها را تضمین کند. یکی از شاخصه‌های عمده سری اول فیلم‌های اکران تابستانی، ترکیب بازیگران است.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، با نزدیک شدن به فصل تابستان فیلم‌های جدیدی به روی پرده خواهند رفت تا چرخه اکران، تنوع و رنگ آمیزی تازه‌ای را تجربه کند. از ابتدای امسال و با اکران فیلم‌های نوروزی، سینمای ایران پس از چندین ماه رکود و رخوت ناشی از شرایط ملتهب اجتماعی، بالاخره توانست روزهای خوشی را تجربه کند و مخاطبان با حضور دوباره در سالن‌های سینما رونق چشم‌گیری به گیشه دادند. به عنوان مثال تعداد بلیط‌های فروحته شده در اردیبشهت ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رشد دو و نیم برابری را تجربه کرد و در همین ماه رکورد بیشترین جذب مخاطب در یک روز با  ۲۰۶ هزار مخاطب به ثبت رسید که این آمار در سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
به نظر می‌رسد این روند رو به رشد در رابطه با اقبال مخاطبان، با شروع فصل تابستان همچنان ادامه داشته باشد، چراکه نگاهی به فیلم‌هایی که قرار است به زودی به روی پرده روند نشان می‌دهد این آثار از موارد کنجکاوی برانگیزی برخوردارند و همین مسئله  می‌تواند فروش بالای برخی از این فیلم‌ها را تضمین کند.
در این نوشتار قصد داریم فهرست فیلم‌های اعلام شده را از منظر ترکیب بازیگران بررسی کنیم. چهره‌ها همواره عامل مهمی در فروش یک فیلم به شمار می‌روند. اما این روزها با تغییر معنا و کارکرد واژه‌هایی چون «ستاره» و «سوپراستار» در سینمای ایران، دیگر به صرف حضور چهره‌های شناخته شده و محبوب، فروش بالای یک فیلم تضمین نمی‌شود و مخاطب دیگر تنها به دلیل حضور چهره‌ای مطرح در یک فیلم به دیدن آن مجاب نمی‌شود و کیفیت اجرای نقش و پیشینه بازیگری او نیز در سلیقه عامه مردم برای انتحاب یک فیلم اثر گذار است.
«نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی از جمله آثاری است که طی روزهای آتی اکران خود را آغاز می‌کند. از نکات جالب توجه این فیلم می‌توان به حضور «کیومرث پوراحمد» کارگردان تازه در گذشته سینمای ایران در این اثر اشاره کرد که در قامت بازیگر حضور کوتاهی را به ثبت رسانده است. همچنین محسن کیایی دیگر بازیگر این فیلم است که در ابتدا با حضور در فیلم‌های کمدی میان مردم شناخته شد و سپس با تجربه کردن طیف متنوعی از نقش‌ها، توانایی‌های خود را به اثبات رساند. او به تازگی در مجموعه پر محاطب «بی گناه» به کارگردانی مهران احمدی نیز حضور داشته است و «نگهبان شب» نخستین فیلم با بازی اوست که در سال جدید به روی پرده می‌رود.
تورج الوند و لاله مرزبان به عنوان بازیگران اصلی فیلم تازه میرکریمی مقابل دوربین رفته‌اند. مرزبان پیش از این در فیلم «زیر سقف دودی»(پوران درخشنده) و مجموعه های تلویزیونی آنام(جواد افشار) و فصل سوم ستایش (سعید سلطانی) حضور داشته است و «نگهبان شب» مهمترین تجربه بازیگری او تا کنون به شمار می‌رود و برای بازی در این فیلم، کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره چهلم بود. تورج الوند هم تا کنون در چند فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی نقش‌هایی کوتاه را برعهده داشته است و حضورش در این اثر موجب شهرت او شد. او در جشنواره سال گذشته نیز با فیلم اتاقک گلی(محمد عسگری) حاضر بود که این اثر هنوز به اکران عمومی درنیامده است. جالب آن که الوند در هر دو دوره چهلم و چهل و یکم نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

«عروسی مردم» دومین فیلم بلند مجید توکلی است که چهار سال قبل و در روزگار پیش از کرونا به تهیه کنندگی علی سرتیپی ساخته شده است. نازنین بیاتی و شکیب شجره به‌همراه احترام برومند، زهرا داودنژاد و… بازیگران اصلی این فیلم هستند. بیاتی فعالیت خود در سینما را با بازی در فیلم «دربند»( پرویز شهبازی) آغاز نمود و سال گذشته فیلم پرمخاطب «دینامیت»(مسعود اطیابی) را روی پرده داشت که در مقطعی با فروش بیش از  ۵۸ میلیارد تومان، پرفروش‌ترین فیلم تازیخ سینمای ایران بود. شکیب شجره نیز از بازیگران عرصه تئاتر است که با حضور در مجموعه «هیولا»(مهران مدیری) به شهرت رسید و پس از آن در مجموعه «خوب، بد، جلف:ارتش سری»(پیمان قاسم خانی و محسن چگینی) نیز حاضر بود و در خائن‌کشی (مسعود کیمیایی) هم او را دیدیم. باید دید ترکیب تازه این دوبازیگر در کنار هم تا چه اندازه می‌تواند باعث جذب مخاطب شود.

کت چرمی(حسین میرزا محمدی) نیز از اواخر همین هفته به روی پرده خواهد رفت. اثری پربازیگر که محمدحسین مهدویان در سمت مشاور کارگردان در آن حضور داشته است و فضای این فیلم تا حد زیادی یادآور آثار متاخر این فیلمساز است. جواد عزتی و صابر ابر دو بازیگر محبوبی هستند که می‌توانند با حضور خود توجه زیادی را به این فیلم جلب کنند. در کنار آن‌ها رویا تیموریان، پانته‌آ پناهی‌ها، گلاره عباسی و عباس جمشیدی‌ فر نیز در «کت چرمی» ایفای نقش می‌کنند. سارا حاتمی نیز که نخستین بار با محموعه «زخم کاری»(محمدحسین مهدویان) مقابل دوربین رفته بود، برای دومین بار با جواد عزتی هم‌بازی شده و برای این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود نمود.

«تصور» به کارگردانی علی بهراد و تهیه کنندگی جوادنوروز بیگی دیگر فیلمی است که از روز چهارشنبه اکران خود را آغاز می‌کند. این فیلم برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ رونمایی شد و لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی آن به شمار می‌روند. از نکات جالب توجه «تصور» این است که هر دو بازیگر اصلی این فیلم در انتخاب هر نقش وسواس زیادی به خرج می‌دهند و باید منتظر ماند و دید این اثر تا چه اندازه می‌تواند رضایت مخاطبان را جلب کند.

کریم امینی که اکنون به عنوان کارگردان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران یعنی «فسیل» در چرخه اکران حضور دارد نیز با اثر تازه‌اش «شهر هرت» که آن هم در ژانر کمدی ساخته شده است به سینما باز می‌گردد. پژمان جمشیدی بازیگر محبوب این روزهای سینمای ایران به همراه شبنم مقدمی و بابک کریمی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل داده‌اند. فیلم‌ها و مجموعه‌های اخیری که پژمان جمشیدی در آن‌ها حضور داشته است همواره در دسته آثار پرمخاطب قرار گرفته‌اند و پیش بینی می‌شود «شهر هرت» به تهیه کنندگی محمدحسین فرح بخش نیز فروش بالایی را تجربه کند.

«مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی نیز که سه سال قبل ساخته شده است و پس از نمایش در جشنواره سی و نهم فیلم فجر به محاق توقیف رفت، با انجام اصلاحاتی مجوز نمایش خود را دریافت کرده است و به زودی راهی پرده سینماها می‌شود. در این فیلم بازیگرانی چون فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، نازنین فراهانی، مهدی حسینی‌ نیا و مجید نوروزی ایفای نقش کرده‌اند. بازیگران اصلی این فیلم عمدتا از میان چهره‌های تلویزیونی انتخاب شده اند و در مقابل، داستان حساسیت برانگیز این فیلم عاملی است که می‌تواند سبب جذب مخاطب به سالن‌های سینما شود.

«ارثیه فامیلی» به کارگردانی حامد رضی فیلمی است که هم ترکیب بازیگران و هم خط اصلی قصه آن ساختاری شبیه به فیلم‌های خانوادگی‌دارد.محمد متوسلانی، مهشید افشارزاده، ساعد هدایتی، علی کاظمی، خشایار راد، حمید افشار، مهران ضیغمی، کیمیا گیلانی، میترا مهدی‌پور و…از بازیگران این فیلم هستتد.

دیگر فیلم جدید اکران «معجزه عشق» (دلبر) ساخته محمدرضا ممتاز به‌تهیه‌کنندگی داریوش بابائیان خواهد بود که بازیگرانی چون اکبر عبدی ، الهام حمیدی، میرطاهر مظلومی، محمد شیری، محمدرضا سهرابی، کیمیا بابائیان و… در آن ایفای نقش کرده‌اند و یک فیلم کمدی است.

محمدرضا ممتاز کارگردان و فیلمنامه نویس سینما است. فیلم مهم محمدرضا ممتاز در سال ۱۳۹۳، چهار اصفهانی در بغداد به عنوان کارگردان محسوب می شود که اکران شده است. او علاوه بر فیلم چهار اصفهانی در بغداد، فیلم ویولن و چند فیلم دیگر را کارگردانی کرده است.

گفتنی است با شروع اکران فیلم های تازه، آثار پرمخاطب اکران بهار نظیر «فسیل»، «آهنگ دو نفره»، «سه کام حبس»، «باباسیبیلو»و… همچنان به اکران خود ادامه خواهند داد.

٭محمدعرفان صدیقیان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است