نقلقولهای روز | ۱۵ خرداد
به گزارش صبا، نقل قولهای زیر بر اساس مطالب منتشره در رسانههای مختلف در روز دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ گردآوری شده است.
٭٭٭ محمدرضا ورزی (کارگردان): میتوانم به جرأت بگویم پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از کسانی که سینمای ایران را به جریان جهانی جشنوارهای معرفی کرد، زندهیاد عباس کیارستمی بود. به واسطه سرمایهگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برخی از فیلمسازان ازجمله زندهیاد کیارستمی، محمدعلی طالبی، ابراهیم فروزش و… آثار درخور اعتنایی را برای حضور در جشنوارههای جهانی تولید کردند و باعث اعتبار سینمای ایران شدند. چهرههایی چون ابراهیم حاتمیکیا، زندهیاد رسول ملاقلیپور، مرحوم کیومرث پوراحمد، استاد مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، مسعود جعفری جوزانی، زندهیاد یدالله صمدی، رسول صدرعاملی، رخشان بنیاعتماد، پوران درخشنده، ناصر تقوایی، زندهیاد امیر قویدل و… در دهههای 60 و 70 آثار به یادماندنی و درخوری را تولید کردند که باعث ترقی و رشد سینمای ایران شد. بنابراین میتوان گفت که سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی وجاهت پیدا کرد.این دست فرمان اگر در دهه 90 هم تداوم پیدا میکرد، سینمای ما جایگاه ویژهتری مییافت اما متاسفانه در دهه اخیر، با برخی تولیدات مواجه شدیم که به اسم فیلم کمدی، پرده سینما را به ابتذال کشاندند، درحالی که این هویت نمایش حقیقی سینمای ایران نبود، بلکه صرفا نوعی کاسبی برای گیشه بود. فیلمهایی مانند «سفر جادویی»، «دو نفر و نصفی»، «من زمین را دوست دارم» و یا «اجارهنشینها» هم آثاری کمدی بودند اما کمدیهای دهه 60 و 70 کجا و فیلمهایی که در دهه 90 ساخته شدند و تنها نام کمدی را یدک میکشیدند کجا! به اعتقاد من «اجارهنشینها» یکی از شاهکارهای تاریخ سینمای کمدی نه فقط در ایران، بلکه در جهان است. این فیلم با کیفیت و استانداردی بینالمللی ساخته شد و اثری کاملا قدرتمند و هنرمندانه است که هرگز تاریخ مصرف ندارد. من هنوز ندیدهام که یک فیلم در طول تاریخ، اینقدر کار کند و اگر همین الان هم اکران شود، همچنان میفروشد./تسنیم
٭٭٭ مسعود شجاعیطباطبایی (کاریکاتوریست و مدیر فرهنگی): برگزاری مسابقه هولوکاست برای صهیونیستها خیلی سخت بود و سنگین آمد، طوری که شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیست اسرائیل به سازمان ملل شکایت میکند که مسابقهای در ایران برگزار شده است که موجودیت رژیم صهیونیستی را زیر سوال میبرد. رژیم صهیونیستی که ناجی العلی کاریکاتوریست فقید فلسطینی را به خاطر کارتن هایش، ترور کرد اینبار کاریکاتوریست برزیلی که کارتنی برای هولوکاست کشیده بود را تهدید به مرگ کرد. از آن سو جمعی از هنرمندان برزیلی کنار هموطنشان ایستادند انسانهای آزادهای که مسلمان نبودند، اما در مقابل رژیم صهیونیست قرار گرفتند. نتیجه مسابقه بینالمللی هولوکاست این شد که من را به ۲۲ کشور جهان ممنوع الورود کردند. این نشان داد که سلاح قلم چقدر با اهمیت است. /باشگاه خبرنگاران جوان
٭٭٭ جعفر ابراهیمی (شاهد) (شاعر و نویسنده): برای خواندن رمان «بینوایان» در مدرسهای که خیلی مذهبی بود و اعضای انجمن حجتیه در آن حضور داشتند، فلک شدم. پس از انقلاب وقتی از زبان احمدآقا شنیدم که امام خمینی (ره) رمان «بینوایان» را خواندهاند و این رمان را پسندیدهاند و دوست داشتهاند، خوشحال شدم و حس خوشایندی در وجودم ایجاد شد./همشهری آنلاین
٭٭٭ صادق یاری (مجری طرح): متاسفانه با وجود پیشینه تولید سریال سازی در ایران هنوز یک شهرک مناسب برای تولید آثار فانتزی کودکانه نداریم در حالی که میتوان با راه اندازی شهرک های سینمایی چندمنظوره کلی سودآوری کرد! چرا از انبوه بودجههای دولتی، آثار کودک سرگرمکننده درنمیآید؟ بهجای اتلاف بودجههای کودک برای برگزاری محافل بیفایده، یک شهرک سینمایی برای تولیدات کودک بسازند!/سینماروزان
٭٭٭ انسیه شاهحسینی (کارگردان): برای قهرمانپروری به شخصی نیاز داریم که علیه ظلم و ستم قیام میکند و تا مرز شهادت ایستادگی کند، در سینمای دفاع مقدس به راحتی میتوان با این داستانها تازید. بهترین بستر قهرمانسازی و قهرمانپروری در تمام ژانرهای سینمایی، سینمای دفاع مقدس است، به دلیل شرایط و موضوع هایی که دارد قهرمانان بسیاری را در خود جای داده است. موفقیت کارگردانان نسل جدید سینمای دفاع مقدس به میزان انگیزه آنها باز میگردد و نسل جوانی که میخواهد در این عرصه فعالیت کند باید بداند که برای چه قدم در این مسیر گذاشته است؟ آیا به این ژانر علاقه قلبی دارد؟ آیا به دنبال ایجاد تغییرات در این حوزه است؟ یا به دنبال حل سوالات خود برای بررسی عوامل جنگ است؟ /برنا
٭٭٭ احمد جولایی (دبیر جشنواره آئینیسنتی): هر ساختار نمایشی، دارای جوهره، درونمایه و ریختار مخصوص به خود است. در ریختار نمایشهای شادیآور ایرانی، به اینکه جوهره نمایش تا چه میزان میتواند به تاریخ و ماهیت ایرانی اشاره کند و به داستانهای تغزلی، عرفانی، حماسی و امروزی این مرزوبوم بپردازد، توجه خواهد شد./ایرانتئاتر
٭٭٭ روحالله سهرابی (مدیر فرهنگی): نگاه دولت در وهله اول به سینمای کودک و نوجوان نباید نگاه اقتصادی و سودآوری باشد. سینمای کودک و نوجوان را نباید تمام و کمال به میزان مخاطب و فروش گره بزنیم و از اثربخشی آن غافل باشیم. اگر بتوانیم نهادها و مراکزی که به نوعی وظیفه حمایت از فرهنگسازی برای کودک و نوجوان را دارند، پای کار بیاوریم، سینما به عنوان یکی از مهمترین ابزارهایی که میتواند کمککننده باشد، کار خود را خواهد کرد. همانطور که برعکس آن نیز ممکن است و پرداخت ناصحیح و ارائه اثری بدون مراقبت میتواند به این گروه سنی آسیب بزند./پانا
٭٭٭ رضا اسماعیلی (شاعر): در شعر نسل شاعران جوان انقلاب شاهد نوآوریهای قابل تاملی در حوزه فرم و صورت شعر هستیم که غیرقابل انکار است؛ولی به نظر میرسد در ساحت تفکر و اندیشه هنوز به نقطه مطلوب و آرمانی نرسیدهایم. البته این نقد شامل شعر شاعران صاحب سبک انقلاب نمیشود. شاعرانی که نگاه هستیشناسانه به شعر دارند و با شعر زندگی میکنند، جان و جهانی دیگرگونه و ذهن و زبانی مستقل دارند. ارجمندی و مانایی شعر این گروه از شاعران، محصول سالها کار و تمرین مداوم، دوری از هیاهوهای ادبی و برخورداری از دانش و بینش ادبی است./ایبنا