سینمای خانوادگی نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۳
مهدی عظیمی میرآبادی در گفت‌وگو با صبا:

سینمای خانوادگی نداریم

مهدی عظیمی میرآبادی مدیر فرهنگی و تهیه‌کننده سینما معتقد است علیرغم ساخت معدود فیلم‌های خانوادگی، سینمای خانواده جریان غالب سینمای ایران را تشکیل نمی‌دهد و این ناشی از نگاه رویکردی به موضوعات است.

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و از مدیران سابق سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع زنان و خانواده در سینما به بهانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا بیان کرد: در پرداختن به موضوع زنان و‌خانواده در سینما ضعف داشته ایم اما جبهه انقلاب و دفاع مقدس دست پر را داشته و بیشتر اهل عمل و‌ نه شعار بوده است. همچنین فیلمسازان زن مثل نرگس آبیار، منیره قیدی، لیلی عاج، انسیه شاه حسینی هنرمندانی هستند که عمل‌گرایانه به سراغ فیلم‌های زنانه به ویژه در حوزه دفاع مقدس رفته‌اند اما از سمت جریان روشنفکری عملا اتفاق خاصی در سینما برای پرداختن به جایگاه زنان نیافتاده است.

وی عنوان کرد: این در حالی است که زنان همواره نقش مهمی در جریانات اجتماعی سیاسی و تاریخی داشته اند. اگر انقلاب اسلامی پیروز شد، به دلیل حمایت و پشتیبانی زنان بود. زنان حضور پررنگی در جبهه ها پیدا کردند و اگر قرار بود مردی با مخالفت همسرش برای رفتن به جبهه مواجه شود، قطعا انگیزه خود را از دست می‌داد. این حمایت‌ها در طول سال‌های دفاع مقدس همیشه به کمک رزمندگان آمد و دستاوردهای زیادی را رقم زد.

عظیمی تصریح کرد: یک مثال می‌زنم. در دوران دفاع مقدس منطقه‌ای در اطراف خراسان بود که همه مردان آن منطقه به جبهه رفته بودند و فقط یک پیرمرد و یک فرد معلول و مابقی زنان در آن منطقه باقی مانده بودند و مردهای منطقه همه در‌ جبهه حضور داشتند. اگر این صبر و استقامت زنان نبود قطعا پیروزی حاصل نمی‌شد.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه در حوزه سینما زنان فیلمساز، نویسنده و عوامل پشت صحنه زیادی فعالیت دارند، گفت: اتفاقا زنان متخصص سینمایی کم نداریم و به ویژه در حوزه آثار ارزشی تعدادشان زیاد است اما باید برای استفاده بهتر از این نیروهای توانمند برنامه ریزی کنیم. متاسفانه در پرداختن به موضوع زنان و خانواده کوتاهی صورت گرفته است. باید اولویت بندی موضوعی صورت بگیرد و این خلا در سینما و تلویزیون وجود دارد.

وی ادامه داد: در واقع نگاه بالادستی طراح و برنامه‌ریزی نیست که نشان بدهد در جامعه بر موضوع زنان و خانواده کار شده است.

تهیه کننده فیلم «عینک» درباره جایگاه سینمای خانوا‌ده در سینمای ایران توضیح داد: به نظرم چیزی به نام «سینمای خانواده» در حال حاضر نداریم و شاید معدود فیلم‌هایی با این مضمون ساخته و اکران شده باشند اما جریان غالب نیست. فیلم‌های خانوادگی فیلم‌هایی هستند که از کودک تا کهنسال بتوانند از آن‌ها بهره ببرند. این در سینما و تلویزیون ما جایش خالی است. زیرا همان برنامه ریزی که درباره‌اش گفتیم، وجود ندارد و نگاه‌مان بیشتر رویکرد محور است؛ مثلا تصمیم می‌گیریم درباره زنان صحبت کنیم و ناگهان همه فیلم‌ها به سمت این موضوع سوق می‌یابند اما باید بپرسیم آیا جامعه مخاطب ما برای دیدن یک فیلم برنامه‌ریزی می‌کند یا ناگزیر به تماشای آنچه می‌شود که روی پرده است؟!این اتفاقات ممکن است ارتباط مخاطب با سینما را پیوسته از بین ببرد و شاید کار را به نمایش فیلم‌های خارجی برساند.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به دبیری مهدیه سادات محور و با همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰