به گزارش صبا، نقل قولهای زیر بر اساس مطالب منتشره در رسانههای مختلف در روز یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ گردآوری شده است.
*** علیرضا سبط احمدی (تهیه کننده): اکنون در مقطعی هستیم که باید بین رسانه ملی و هنرهای نمایشی و مخاطبی ارتباطی عمیق برقرار کنیم، رابطهای که متاسفانه مقداری از هم گسسته شده و گویی این ارتباط قطع شده است و متاسفانه فاصله مخاطبان و رسانهها با یکدیگر در حال قطع شدن است. گاهی به اشتباه شبکه نمایش خانگی در مقابل رسانه ملی قرار میگیرد اما ما سه بازوی قدرتمند در کشورمان به نام تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی داریم که این بازویهای قدرتمند باید در یک اندیشه جمع شوند و بازوی محکمی برای مقابله با تهاجم اندیشهای که در ما رواج پیدا میکند باشند و باید فرهنگ کودک و نوجوانمان را که دستخوش تهاجم فرهنگی میشود، سر و سامان دهیم. گاهی اوقات به یک دعوای داخلی میرسیم اما همه باید متحد شویم برای اینکه با تهاجم فرهنگی مقابله کنیم پس ما نیازمند آثار جذاب و مخاطبپسند هستیم که مخاطبان بتوانند به آن جذب شوند و نیازشان را برطرف کنند اما متاسفانه هیچگونه ارتباطی میان آثاری که اکنون وجود دارد و مخاطبان، برقرار نمیشود و ما به جای اینکه در مقابل دشمن بایستیم و مبارزه کنیم خم شدهایم، دستهایمان را بالا برده و تسلیم شدهایم!/ برنا
*** بهزاد جعفری طادی (طراح صحنه و لباس): خلاف فیلمسازان دیگر که دهه ۶۰ را بیرنگ و به نوعی چرک و خاکستری به تصویر میکشند، حسین دارابی در «مصلحت» ترجیح میداد که رنگ و لعاب بیشتری در «مصلحت» وجود داشته باشد و باورپذیری آن هم به طبع بیشتر شود. پس از گفتوگوهای بسیار با کارگردان و تماشای مستند، باتوجه به مختصات فیلمنامه، گشت و گذار برای پیدا کردن لوکیشنها را آغاز کردیم. این بخش از کار، حدود یک ماه و نیم طول کشید تا لوکیشنهای ابتدایی را پیدا کردیم و پس از آن وارد مرحله دکور و بازسازی و… شدیم. لوکیشنها را بازسازی نکردیم؛ اما تغییر دادیم. برای مثال ما دانشگاهی را تبدیل به دادستانی کردیم یا سکانسی که درگیری در خیابان را نشان میدهد، در اصل محوطه کارخانه بوده و با تغییراتی، آنجا را خیابان کردیم. در و پنجرههای لوکیشنها و در کل چیدمان را مجبور شدیم تعویض کنیم و روی تغییر جزییات زمان فراوانی گذاشتیم. طراحی لباس فیلم «مصلحت» را هم سعی کردیم تا کاملا واقعی به نظر برسد. سلیقه کارگردان در رنگ و مدل لباسها بسیار دخیل بود و ایشان جزییاتی را در کار لحاظ کرد که کمک بسیاری برای بهتر شدن فیلم بود. در واقع، طراحیها بسیار از فرآیند ذهنی حسین دارابی شکل گرفت؛ زیرا او کارگردانی است که در همه ابعاد میداند چه چیزی میخواهد. / ایرنا
*** مریم بحرالعلومی (کارگردان): «زن قهرمان» در سینما، الزاما زن ستمکش نیست. زن قهرمان زنی است که اتفاقا در اوج ظلم و ستم بتواند قلهها را فتح کند و هر هدفی که دارد را برای زندگی بهتر خودش و آرامش خانوادهاش دنبال کند. او مدام بهصورت تلاشمند در مسیر نیل به اهداف و آرزوهایش حرکت میکند. متأسفانه اگر نگاه ما این باشد که لازمه پرداخت یک قهرمان زن، ستمکش بودن آن است و تحت ظلم بودن آنها را تبدیل به قهرمان میکند، به سینمایی منجر میشود که من کاملا مخالف آن هستم./ برنا
*** وحید نفر (کارگردان): متن این نمایشنامه «شمعدانیها»، یک موضوع بغرنج اجتماعی را در قالبی کمدی در برمیگیرد که اجرای چنین موضوعاتی بسیار مشکل است، ولی ما با توجه به تواناییهای گروه بازیگران تلاش کردیم تا این موضوع را بسیار جدی برای آنها بازسازی کنیم. موضوع پولهای بادآورده در سایتهای مجازی، قبلاً به گونههای دیگری وجود داشتند و همزمان با تغییر قالبهای شبکههای مجازی، اکنون به شکلهای دیگری وجود دارند. ولی درهرصورت ما تلاش کردیم تا این موضوع بهظاهر کمدی را در فضایی تقریباً جدی با بازیگران کار کنیم. من خود بر این باورم که روی صحنه، هیچچیزی جدیتر از کمدی نیست. بر طبق نظر «اورلی هولتن» در کتاب «آینه طبیعت»، من تلاش کردم تا مخاطب را در مواجهه با شبیهسازی آدمها و پیرامونش قرار دهم. نمیدانم در این کار چه قدر موفق عمل کردهایم ولی تمام تلاش خود را کردهام که یک کمدی به دور از تمام هیجانات رفتاری و گفتاری داشته باشیم. تلاش کردهام تا بازیگرانم بر اساس متد بازیگری، بر اساس «چگونه باید مثل آن آدم اندیشید تا مثل آن آدم رفتار کرد»، بازیگری را تجربه کنند./ایران تئاتر
***حسین دالمن (بازیگر): انگشتشمار بازیگرانی در کشور داریم که بازی آنها را میشود با بازی بازیگران خارجی تا حدودی همتراز دانست اما سینمای ما در حال حاضر قابل قیاس با سینمای جهان از جمله هالیوود نیست و در ابتدا پول لازم است و هر کسی برخلاف این میگوید صادق نیست. / ایرنا