رویکردها و آثار نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا معرفی شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۶
در یک نشست رسانه‌ای

رویکردها و آثار نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا معرفی شد

نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با شعار «ما پای خانواده ایستاده‌ایم» و با محوریت موضوع زن و‌ خانواده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، نشست خبری جشنواره فیلم حوا با حضور مرضیه فرزعلیان، مهدیه سادات‌محور، قادر آشنا و محمدرضا سوقندی پس از برگزاری آیین نشست و تلاوت قرآن برگزار شد.

مرضیه فرزعلیان مدیر روابط عمومی جشنواره در ابتدای این نشست گفت: نخستین جشنواره حوا برای پر رنگ کردن جایگاه زن و خانواده از ۲۰ تا ۲۳ تیرماه برگزار خواهد شد.

در ادامه صحبت‌های مهدیه سادات‌محور دبیر جشنواره حوا ولادت امام هادی(ع) را شادباش گفت و به نکته‌های پیرامون جشنواره پرداخت؛ وی گفت: الحمدلله شاید حضور آثار خوبی تا کنون بوده‌ایم. رویکرد اصلی ما در این جشنواره تصویر زن در سینما است. بازنمایی زن مسلمان و توانمند در ایران و جهان یکی دیگر از رویکردهای اصلی ما است. در ضمن این جشنواره نشست‌هایی را خواهیم داشت. نشست‌هایی که به رویکرد اصلی جشنواره حوا خواهند پرداخت.

او اظهار داشت: تا پایان خرداد ۶۳۴ ارسال شده است. تعداد فیلم بلند سینمایی فیلم کوتاه داستانی متقاضی حضور در جشنواره ۴۵۹ ِفیلم بود که آثارراه یافته به بخش بلند داستانی ۱۲ اثر است و ۶ اثر سینمایی اکران نشده در این جشنواره به نمایش درمی‌آید. آثار راه یافته به بخش بین‌الملل نیز مجموعا ۳۹ اثر بوده‌ است.

او گفت: اکران فیلم‌ها در تهران، در سینما فرهنگ خواهد بود و اختتامیه جشنواره در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

به گفته او، فیلم‌های عطرآلود، در آغوش درخت، هناس، اخت‌الرضا، هفت بهار نارنج، کاپیتان و هوک در این جشنواره اکران می‌شود .

همچنین فیلم‌های کوتاه داستانی نشنیدن، اتاق عقد، سیصد و سی روز، مرگ پروانه، یک به توان بی‌نهایت، باشه برای فردا ومحافظ مادرم در این رویداد اکران می‌شود. فیلم‌های مستند این جشنواره «کل فاطمه،لوتوس، بانو، چشم‌ها و دست‌ها،چلچلای سفری، گالین، من کدا هستم،جایی برای فرشته‌ها نیست، دیوارهای نخی،مقصد المپیک، واهگ و هیچکس منتظرت نیست هستند.

به گفته دبیر جشنواره آثار راه یافته به بخش بین‌الملل ۱۹ اثر در کشور لبنان قرقیزستان، ترکیه، سوریه و… هفته‌های فیلم در روسیه، چین، ترکیه به نمایش درمی‌آید و در این هفته‌های فیلم آثار کشور مقصد و ایران اکران خواهد شد. شهرداری تهران، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن، بنیاد سینمایی فارابی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی و اجرای این جشنواره کمک‌های شایانی کرده‌اند.

در این نشست قادر آشنا معاون توسعه فناوری و اطلاعات سازمان سینمایی با اشاره به اولویت‌های این جشنواره و تحکیم جایگاه خانواده و زن در جامعه به ارتباطات و تعاملات جشنواره حوا پرداخت و گفت: با هماهنگی‌هایی که با سازمان ارتباطات انجام شده است توانسته‌ایم فضای مناسبی را برای ایجاد تعامل با کشورهایی همچون بوسنی هرزگوین فراهم کنیم. جشنواره «حوا» در رویکردهایی مهم تعریف شده و قصد دارد به موضوعاتی چون بررسی وضعیت زن در قبل و بعد از انقلاب، بررسی و مقایسه زن در ایران و غرب،بررسی زن در سینمای دفاع مقدس و بررسی زن در سینمای ایران بپردازد.

محمدرضا سوقندی(مدیرکل حقوقی مجلس و سازمان‌های سینمایی) در ادامه این نشست رسانه‌ای به دیگر ساختارهای جشنواره حوا پرداخت و افزود: «حوا» از معدود جشنواره‌هایی است که در نیمه اول سال برگزار می‌شود. بخشی از جشنواره‌های مهم همچون جشنواره فجر در نیمه دوم سال هستند. یکی از دلایل این امر کنش‌مندی جشنواره «حوا» است چرا که پس از شرایط پیش‌آمده در سال گذشته جریان‌های فرهنگی سعی کردند دست به کنش‌گری بزنند.
وی در ادامه به جایگاه جشنواره «حوا» تاکید و عنوان کرد: غنای فرهنگی مثل یک معدن باید کشف شود. این غنا باید در سطح جامعه دمیده شود. البته به عنوان سال اول نمی‌توان انتظار زیادی از تولید داشت، اما من از دبیرخانه این تقاضا را دارم که تا جایی که مقدور است بخش تولید و برگزاری نشست‌های تخصصی در تهران و استان‌ها تا حد امکان انجام شود. در واقع برگزاری نشست می‌تواند به تولید و ساخت فیلم منتهی شود و به ساختارهایی همچون فیلم‌نامه و غنای فرهنگی کمک کند.
وی افزود: چرخه تولید باید مبتنی‌بر واقعیت و نیاز مخاطب باشد. در جشنواره‌هایی که مبتنی بر این دو عنصر نباشد، ناهماهنگی صورت می‌گیرد. اگر این دو در اولویت باشند خیلی حرف‌ها برای گفتن به وجود می‌آید. اگر این دو را از ما بگیرند دیگر چیزی برای ارائه نخواهیم داشت.

قادر آشنا در پاسخ به این پرسش که اعتقادات و باورهای کشورهای بین‌الملل ممکن است با ایران متفاوت باشد و این مسئله چگونه می‌خواهد با شعار جشنواره «حوا» منطبق شود گفت: به هرحال اشخاص و آثاری با ما در ارتباط هستند که با این باورها و اعتقادات هم‌سو هستند.

در میان صحبت‌های آشنا، مهدیه سادات محور به نکته‌ای اشاره کرد و گفت: من در هفتاد الی هشتاد جشنواره بین‌المللی حضور داشته‌ام. هرکدام از آن‌ها ایدیولوژی و باور خود را داشته‌اند. هرکدام از کشورهای دیگر با باتوجه به آن آرمان‌ها به سمت آن جشنواره حرکت می‌کنند.

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۶۴/۰۵۵/۳۶۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۷/۹۵۲/۲۴۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۶/۷۱۱/۲۱۲/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۸۶۰/۵۰۸/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۴۶/۶۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۲۰/۷۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۶۲/۴۶۰/۰۰۰
  • شنگول‌منگول
    ۷۳/۹۰۰/۰۰۰