بعضی‌ها را بمب اتم هم بیدار نمی‌کند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۰
بهروز غریب‌پور از گذشته و امروز نمایش عروسکی گفت؛

بعضی‌ها را بمب اتم هم بیدار نمی‌کند!

بهروز غریب‌پور گفت: بعضی‌ها را بمب اتمی هم بیدار نمی‌کند و زمانی که کفگیر به ته دیگ خورد و متوجه شدند که نسل جدید با فرهنگ غرب بیشتر از فرهنگ کشور خود آشنایی دارند، از خواب بیدار شده و به فکر فرهنگ ایران می‌افتند.

به گزارش صبا، بهروز غریب‌پور یک نام و برند شناخته‌شده در عرصه هنرهای نمایشی است. از صاحب‌سبک‌های نمایش عروسکی، خالق اپرای عروسکی و از بانیان و سیاستگذاران جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی (مبارک) که حالا در حال عبور از نوزده‌سالگی است.
او در یکی از روزهای برپایی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک به تالار مولوی آمد تا نمایشی از کشور پرو را ببیند. در بدو ورود، دبیر جوان و خوش‌فکر این دوره (هادی حجازی‌فر) به استقبال دبیر اسبق این جشنواره شناخته شده رفت و بوسه‌ای بر شانه استاد خود زد و قاب‌های زیبایی رقم خورد.
غریب‌پور پس از پایان اجرای این نمایش در حالی که نمی‌توانست شوقش را از حضوری مجدد در سالن نمایش عروسکی پنهان نمی‌کرد، به شرق گفت: من از پنج، شش‌ دهه پیش و در سال ۱۳۴۹ با معرفی خیمه‌شب بازی ایرانی و برگزاری هفته خیمه‌شب بازی، تلاش کردم که نمایش هنری و سنتی ایران را به دنیا معرفی کنم… هنوز هم دغدغه این هنر را دارم. هشت سال است که جز هیئت مدیره اتحادیه نمایش بین‌المللی عروسکی هستم و هربار در جشنواره‌ای شرکت می‌کنم سعی دارم فعالیت‌ گروه‌های عروسکی تهران را به‌نمایش بگذارم. امروز وقتی که بعضی از موزه‌های عروسکی دنیا را می‌بینید عکس جشنواره‌ها و عروسک‌های مدرن و سنتی ایرانی در این موزه‌ها دیده می‌شود. خوشبختانه رشد فزاینده‌ای در معرفی نمایش عروسکی ایرانی در دنیا داریم و گاهی در جشنواره‌‌های مختلف خیلی خوب درخشیده‌ایم.
او به حضور تماشاگرانی از طیف‌های مختلف و عمدتا جوان که مشتاقانه به سالن تئاتر آمده‌اند تا نمایش عروسکی را ببینند اشاره می‌کند و از این حضور، ابراز رضایت می‌کند. غریب‌پور می‌گوید: تفاوت عمده‌ای بین انواع نمایش‌های عروسکی وجود دارد. الان اپرای عروسکی که من بانی آن بودم، دست به دست در فضای مجازی می‌گردد و جایگاه خود را بین مردم پیدا کرده است. اما بعضی از اجراها نیز به همان فضایی که اجرا شده‌اند محدود می‌شوند. اگرچه نمایش عروسکی بین کودکان و نوجوانان بیشتر جا افتاده اما برای گسترش آن، بودجه‌ای تعیین نشده است، اگر بودجه آن تامین شود قطعا اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
از او می‌پرسم کدام نهادهای دولتی در گسترش نمایش عروسکی تاثیرگذار هستند، او می‌گوید: نمایش عروسکی می‌تواند متولان مختلفی داشته باشد. صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و.. می‌توانند متولی نمایش عروسکی باشند. شما وقتی که کانالی به تولید نمایش عروسکی اختصاص می‌دهید، صدا و سیما برای گسترش در سالن‌های استانی، وزارت فرهنگ و ارشاد برای نمایش داستان‌های مذهبی، سازمان تبلیغات و حتی ارتش جمهوری اسلامی برای کارناوال‌ و جشن‌‌ها می‌توانند متولی تئاتر باشند. حتی وزارت بهداشت برای انتقال نکات بهداشتی و درمانی می‌تواند از نمایش عروسکی استفاده کند.
استاد صرفا به این کلیت بسنده نمی‌کند و انتقادش را هم اینگونه بیان می‌کند: بعضی‌ها را بمب اتمی هم بیدار نمی‌کند و زمانی که کفگیر به ته دیگ خورد و متوجه شدند که نسل جدید با فرهنگ غرب بیشتر از فرهنگ کشور خود آشنایی دارند، از خواب بیدار شده و به فکر فرهنگ ایران می‌افتند.
امضای ماندگار بهروز غریب‌پور بر اپرای عروسکی مانده است، اما آیا در وضعیت فعلی می‌توان به اجرای این اپراها امیدوار بود؟ او دراین باره می‌گوید:  من مجموعه نمایش‌هایی را در قالب اپرای نمایشی و معرفی شعرای ایرانی از جمله حافظ، فردوسی، مولوی و…روی صحنه بردم که با استقبال خوبی مواجه شد اما از آنجایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وظیفه خود در تامین بودجه عمل نکرد، ادامه دار نشد. از طرفی من از سال ۹۶ تا به امروز دنبال بودجه نمایش جدیدم با نام «همای همایون» براساس خواجوی کرمانی هستم که متاسفانه به در بن بست خورده و بی‌نتیجه مانده است و اجازه گسترش نداده‌اند، اما خوشبختانه مردم بااستقبالی که از آثار گروه نمایشی آران داشتند نشان داِدند که به شعرای ایرانی ارادت دارند. همچنان معتقد هستم که باید بودجه‌ای مستمر برای نمایش عروسکی وجود داشته باشد تا به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.
غریب‌پور البته آن روی ماجرا را هم از یاد نمی‌برد و بر ارتقای آن تاکید می‌کند؛ [متاسفانه دانشکده‌های نمایش عروسکی امکانات لازم از جمله پلاتو،کارگاه ساخت عروسک، شناخت متریال و… را ندارند و این یکی اساسی‌ترین مشکلاتی است که سد راه دانشجویان شده است که نشان می‌دهد دانشجویان براساس استعداد و به صورت خودجوش رشد می‌کنند.]
پرسش پایانی ما در این دیدار درباره او و نسل اوست؛ به نظر شما ما چه کار کنیم که بهروز غریب‌پورها باشند و برای ما بمانند؟ و استاد با لحن جذاب همیشگی‌ خود چنین پاسخ می‌دهد: همین کاری که الان می‌کنید! وقتی با من مصاحبه می‌کنید یعنی دوست دارید بهروز غریب‌پور بماند.

*نشر اول: شرق- فرید اخباری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰