تفاوتی میان واقعیت و رویا وجود ندارد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۴
کارگردان فیلم کوتاه «رِم» در گفت‌وگو با صبا؛

تفاوتی میان واقعیت و رویا وجود ندارد! 

امیرحسین افچنگی کارگردان فیلم کوتاه و فانتزی «رِم» جهان‌بینی شخصی خود را پیرامون جریان‌های فانتزی در فیلم کوتاه ترسیم می‌کند. 

به گزارش خبرنگار سینما صبا، فیلم کوتاه «رِم» که مخففی‌ از یک عنوان انگلیسی است، در عبارت «حرکت سریع چشم» معنا می‌شود. این فیلم با اختلال ایجاد کردن در منطق‌های متعارف میزانسن و تصویر سعی دارد تجربه‌های متفاوتی برای مخاطب رقم زند. این فیلم یک موقعیت خارق‌العاده را می‌سازد که در آن موتیف‌های عجیب و غریب یکی پس از دیگری تکرار می‌شوند. مدار تکرار در فیلم کوتاه «رم» باعث انسجام معنا می‌شود. در واقع موتیف‌های حس‌زدا با تکرار خود محتوایی در اثر خلق می‌کنند.

امیرحسین افچنگی کارگردان فیلم کوتاه «رِم» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، به مسیر اکران این فیلم در جشنواره مختلف و ساختارهای متنی و فرامتنی در این اثر پرداخت و گفت: «رِم» در جشنواره سایه (دانشگاه سوره) آخرین بار اکران شده است. این فیلم در ساخت بین‌الملل نیز آخرین بار در جشنواره Festival Internazionale Del Cinema Di Salerno 2020 حضور داشته است.

افچنگی ادامه داد: سینمای فانتزی دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه را تقسیم می‌کند. در بطن فرمی که دارد، ما را از حقیقت دور می‌کند و به ما اجازه می‌دهد، رویاها و فانتزی‌هایمان را زنده نگاه داریم. فیلم کوتاه «رِم» تمرینی برای رسیدن از فرم به محتوا است. این خلاصه‌ترین دیدگاه من برای این اثر است. فقط همین را می‌توانم بگویم. یک تمرین؛ و تمام!

وی افزود: مرز بین واقعیت عینی و ذهنی در فیلم کوتاه «رِم» مخدوش و نامفهوم است. دقیقا مثل بخشی از زندگی که تفاوتی بین رویا و واقعیت برایت وجود ندارد ولی در عین حال بخشی از چیزی که هست، واقعیت زندگی و بخشی‌ از آن رویاست.

این کارگردان ادامه داد: انسان به طور دائم درگیر افکاری است که گاهی نمی‌داند رویاست یا حقیقت زندگی. این موضوعی بود که آن زمان افکار من درگیرش بود. علیرضا اخوان به عنوان نویسنده به طور اتفاقی داستانی کوتاه از آنتوان چخوف را برایم ارسال کرد، این جرقه‌ای بود که ایده اولیه، از داستان چخوف شکل بگیرد و در نتیجه به سرانجام برسد.

کارگردان فیلم کوتاه «رِم» در ادامه به امر آشنایی‌زدایی در فیلم‌های فانتزی پرداخت و گفت: شگرد‌ این است که عادت را از زبان بندازی و زبانی نو را خلق کنی. کاری که در سینمای فانتزی و سوررئال بیشتر انجام می‌شود.

افچنگی در ادامه تصریح کرد: به‌نظرم به سینمای فانتزی ساختار مشخص و واحدی ندارد. در ساخته شدن فیلم فانتزی، یکسری اصول تکنیکال و فنی در فاینال بصری کار وجود دارد که قطعا هرکس که بخواهد گامی در ساخت فیلم فانتزی بردارد، آنها را رعایت می‌کند! اما در مورد ساختار روایی باید اشاره کنم که ساختار واحدی جز دید شخصی و جهان‌بینی شخصی وجود ‌ندارد، با رعایت کردن همان آشنایی‌زدایی و اضافه شدن دید شخصی، سینمای فانتزی شما ساخته می‌شود!

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰