به گزارش خبرنگار سینماصبا، به تازگی جشنواره سینمایی در کشور برگزار شده به نام حوا، با محوریت سینمای خانواده. جشنواره ای که با استقبال خوب سینماگران و فیلمسازان و هم علاقمندان سینما و مردم روبرو شده است.
طی هفته های اخیر اگر اغراق نکرده باشم گفتمان سینمای خانواده مهمترین موضوع و مسئله ای بوده که در افکار عمومی مطرح شده و بهانه ای را فراهمکرد تا به سینمای خاننواده و نیازهای پیرامونی آن به صورت جدی تر و متمرکزتر پرداخته شود و اتفاقا شبیه جشنواره های فجر با کمک رسانه ملی ، جشنواره نوظهور حوا در قد و قواره یک رویداد بین المللی استخوان دار و ساختارمند به اجرا در آمد.
تا جایی که همزمانی برگزاری آن در استان های مختلف وجاهت و شخصیت ملی و فراگیری را به جشنواره داده است.
استقبال گسترده از کشورهای مختلف و شرکت بیش از ۳۲۰ فیلم از دنیا در کنار تنوع حضور آثار سینماگران پنج قاره و حضور چشمگیر فیلمسازان مسلمان فضایی کاملا بینالمللی را برای این حرکت رقم زد که باید به فال نیک گرفت،
در کنار این جریان فرهنگی، تحلیل و همگرایی سینماگران داخلی و تراز هیات های داوری در دو بخش ملی و بین الملل هم بر امتیازات و مزیت های این حرکت در نخستین گام افزوده است.
حضور موجه و متعارف سینماگران خارجی و بانوان میهمان از کشورهای دیگر در فضای جشنواره هم قابل توجه بوده است.
رعایت عرف پوشش و هنجارهای عمومی جامعه ایران از سوی آن ها برغمحضور مداوم در متن برنامهها و مراسم و عکسها و تصاویر منتشر شده از تک تک آنها در فضای سینمای فرهنگ، نشست های تخصصی، کنفرانس خبری ، آئین اختتامیه تالار وحدت و حتی، بازدید از موزه سینما و برج آزادی و … همگی نشان می دهد که با درک دیپلماسی عمومی و شرایط فرهنگی ایران این میهمانان در جشنواره شرکت کرده اند .
متاسفانه ، طی دو سه روز اخیر عکس موبایلی از دو میهمان خارجی در یک فضای غیر رسمی در حال بازنشر است که نشان می دهد خارج از برنامه جشنواره و با ژستی یادگاری گرفته شده و در آن شال میهمان خارجی از سرش افتاده است.
انتشار این عکس در چند سایت یا صفحه چندان عجیب نباید به نظر آید چرا که معمولا در زیست بوم پر چالش شبکههای اجتماعی این جنس کارهای به اصطلاح زرد که فاقد منطق و مطالعات پشتیبان است بهوفور یافت می شود. شگفتی موضوع اینجاست که این عکس در قالب پست و کامنت چهره های شناخته شده سیاسیجناح های رقیب و یا رسانه های معارضه جوی منتسب به اپوزیسیون به شدت در حال چرخش است که نشان از نیات و انگیزههای فرامتنی آن میدهد.
ورشکسته های سیاسی که منطق های غیر اقناعی وپوشالی آن ها دیگر جوابگوی افکار عمومی نیست این بار، با دستاویز قرار دادن یک عکس موبایلیاز موقعیت و حالت لحظه ای یک میهمان خارجی آبایی اقدام به تسویه حساب های سیاسی و عقده گشایی نموده اند و می کوشند تا با بولد کردن این موضوع چالش ایجاد کنند ، البتهدر این میان، سطحی نگران جریان همسو هم بدور از خردورزی و هوشیاری آب به آسیاب اپوزیسیونمی ریزند و بر این طبل بعضا، می کوبند..
دستاوردهای جشنواره فیلم حوا برای سینمای مردانه ما کم نبوده است. دست کم، کمک کرد تا گفتمان سینمای زنمحور و خانواده محور قالب مسئله ای جدی در حوزه فرهنگ به نقد و مداقه گذاشته شود.
در حالی که حتی، خوشبین ترین افراد هم توقع و انتظار برگزاری یک جشنوار موفق در دما ۴۱ درجه تیرماه ۱۴۰۲ را نداشتند حرکتی شکل بگیرد که بیش از ۹۵۰ اثر از ایران و ده ها کشور جهان در آن به رقابت بپردازند و ۲۸ میهمان از نقاط مختلف دنیا در آن حضور پیدا کنند و صدای جشنواره از طریق تلویزیون ایران و ده ها رسانه و شبکه داخلی و خارجی به زبان های مختلف در جهان انعکاس پیدا کند.
طبیعی است چنین درخشش وموفقیت در کنار رونق سالن های سینما و آرامش فضای فرهنگی کشور برای بدخواهان و فتنه انگیزان تحملش سخت و دردآور است .
از این رو، به بهانه انتشار یک عکس سناریویی را طراحی کردند تا از طریق تخریب و خدشه دار کردن دستاوردهای این رویداد ، به تسویه حساب های سیاسی و جناحی خویش بدمند.
قطعا، چهره زیبای جشنواره حوا با رفتارهای مزورانه و ربط های بی ربط لکه دار نخواهد شد .
٭ یاسر لهراسبی
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است