گروه‌های سرود «همآهنگ» غیرحاکمیتی هستند/ تاکید بر بهره‌گیری از متخصصان حوزه موسیقی و سرود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۴
در نشست خبری مطرح شد؛

گروه‌های سرود «همآهنگ» غیرحاکمیتی هستند/ تاکید بر بهره‌گیری از متخصصان حوزه موسیقی و سرود

نشست خبری مسابقه تلویزیونی «همآهنگ» امروز ۲۷ تیرماه با حضور عوامل سازنده آن در ساختمان اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی «همآهنگ» امروز سه شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور احسان خداپرست قائم مقام مأوا مهدیار عقابی کارگردان، محمدصادق حسینی قهرودی تهیه کننده، رضا میرمحرابی مشاور تهیه کننده، بهزاد عبدی داور و مشاور موسیقی در ساختمان اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.

«همآهنگ» یک مسابقه سرود محور است که در آن گروه‌هایی از سراسر ایران در قالب اجرای زنده با هم به رقابت می‌پردازند. این برنامه را مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) تولید کرده است.

عوامل سازنده این مسابقه تلویزیونی حدود ۱ ساعت بی واسطه با مخاطبان تماس تلفنی داشتند و در ادامه احسان خداپرست قائم مقام مأوا درباره فرآیند تولید «همآهنگ» و نامگذاری این مسابقه استعدادیابی عنوان کرد: مجموعه مأوا در سال ۱۳۹۵ در حوزه سرود شروع به فعالیت کرد. مأوا در پی یافتن مجموعه هایی بود تا بوتسطه آن ها آرزویی که در ذهنمان بود و آن هم تحقق یک مسابقه استعدادیابی در زمینه سرود بود، برقرار شود.

او در پایان تصریح کرد: مهمترین شاخص ما این بود که گروه سازنده و تهیه این برنامه با محصول حس قلبی داشته یاشد و آن را به عنوان یک پروژه تجاری نبینند. پس از آن در گروه تهیه محمدصادق حسینی و در گروه کارگردانی مهدیار عقابی به ما اضافه شدند. در ابتدا نیز نام برنامه «همآهنگ» نبود و در جلسات متعددی که داشتیم این نام انتخاب شد.

همچنین در ادامه محمدصادق حسینی تهیه کننده «همآهنگ» اظهار کرد: این مسابقه دو بخش کلی داشت. یک بخش آن ماهیت و روحش بود؛ آن چه که در قلب عوامل ما شکل گرفت این بود که به سراغ استعدادهای واقعی در کل ایران برویم و به سبب آن ۱۴هزار کیلومتر کل ایران را چرخیدیم. در بخش دوم  «همآهنگ» اعتبار داشته است که محصول آن مسیری بود که به خاطرش طی کردیم. ما گروه هایی آوردیم که ۵۰ کیلومتر از موقعیت خود دورتر می شدند تا تست بدهند و نمی توانستند این کار را انجام دهند اما الان آمدند و سهمی در موسیقی کرال و سرود کشور دارند.

این تهیه کننده افزود: بخش دوم بخش تجربه نشده ای بود، عوامل ما متشکل از ۱۲۰ نفر بود که شهر به شهر مستقر می شدیم و استیج را برپا می کردیم. در این راه نیز تجربیات فوق العاده ای کسب شد و گاها با چالش های پیشبنی نشده ای رو به رو می شدیم.

حسینی در پایان گفت: ۶۰۰ گروه را رصد کردیم و ۱۰۰ گروه را انتخاب کردیم. کارهای سختی اتفاق افتاد که محصول یک نیت و اراده ای  از جنس خیر بود. یک گروه حرفه ای همراه ما بودند و همه هم از بهترین های تخصص خود بودند. همچنین ما با ۲۱ دوربین «همآهنگ» را ضبط کردیم و گروه کارگردانی و اتاق فکر ما خالصا وقت گذاشتند تا نتیجه این شد.

در ادامه نیز مهدیار عقابی کارگردان  ضمن بیان اینکه مسابقه استعدایابی «هماهنگ» سرشار از انرژی بود و اثبات کرد در ایران نوجوانانی سرشار از استعداد داریم، گفت: تلاش کردیم جذابیت سرود به بالاترین حد خود برسد و به عرصه بازگردد. همچنین سرود را که پیش از این به عنوان یک هنر سمعی و شنیداری قلمداد می شد به یک هنر سمعی و بصری تبدیل کردیم.

این کارگردان افزود: تجربیاتی در این زمینه صورت نگرفته بود و مسائل پیش روی ما بواسطه هم افزایی بین متخصصان و گروه تولید خالی از لطف نبود. ما حتی از مرزهای صدا عبور کردیم و نوجوانان می توانستند زنده بخوانند. پیش از این گروه های سرود روی آورده بودند به پلی بک و نوجوانان صرفا بر اساس زیبایی چهره در این گروه ها استفاده می شدند. تلاشمان این بود که گروه های سرودی که نیاز به تک خوان جدی دارند حتی از لحاظ تکنیکی هم به خوبی اجرا کنند.

عقابی در پایان تاکید کرد: نوجوان فقط نوجوان تهران و کلانشهر نیست؛ ما نوجوانانی از سراسر ایران داریم که از مفاهیم دورند و نگاهشان از نوجوانان مرفه کلانشهری متفاوت است و ما این ها را بواسطه سفر چند هزار کیلومتری دیدیم. در ابتدا حتی فکر هم نمی کردیم بشاگرد گروه سرود هم داشته باشد. این برنامه می تواند یک منبعی باشد برای گروه هایی که در این زمینه می خواهند کار کنند.

بهزاد عبدی موزیسین، داور و مشاور موسیقی برنامه «همآهنگ» اذعان داشت: من هنوز هنرجو هستم و تا استاد شدن کیلومترها فاصله دارم. نام هایی همچون ناظری و شجریان درخشش هنر این مملکت بودند و همیشه هم وجود خواهند داشت و ما هم آن زیر هستیم. افتخار می کنم که گروه سرودی هستم و موسیقی را به خاطر سرود یاد گرفتم. ۹ سالم بود که خلبانی در دستگاه چهارگام سنتوری زد و سال ها بعد وارد گروهی شدم که استاد نابینایی به نام صدیق گفتار برایمان پیانو می زد؛ همه این ها در من جمع شد که یک شبه هنرمند در من بوجود بیاید که کارهای شبه هنری بسازد.

این موزیسین ضمن بیان اینکه تلاش کردم مسیر سرود به سمتی نرود که درست نیست، عنوان کرد: مفهوم ذهنی عوامل سازنده نیز همین بود و من هم بودم تا تجربیاتم را منتقل کنم. گروه خوانی از ابتدا نیز در مزارع هنگام درو کردن یا انجام کار گروهی صورت می گرفت و در تمام دنیا نیز بدین گونه شکل گرفته است.

عبدی افزود: گروه های سرود خوب ما در روستاها هستند و از هر اتفاقی که در این برنامه افتاد، خوشحالم به این خاطر که گروه هایی را دیدم که حیرت زده شدم و کارهایی را دیدیم که باعث افتخار من به داشتن چنین گروه هایی شد و سعی کردم به سرود وغایت نهایی هنر خدمت کنم. «همآهنگ» این گروه ها را شناساند تا یک نمایشگر از خوانندگان بوجود آید.

او با اشاره به اینکه در تیم ملی سرود «همآهنگ» بک روز و نصفی کار کرده است و این گروه کر از گروه های حرفه ای هم بهتر بودند، گفت: دهه ۶۰ تلویزیون سرود نشان می داد علت اینکه الان این کونه نیس نبود متخصص است. به هرکه اجازه می دهند می خواهد یک گروه سرود داشته باشد، از مداح بگیر و… . گروه سرود نیاز به بک موزیسین دارد. دهه ۶۰ به همین علت سرود های خوبی داشت و اساتیدی چون فردین خلعتبری در آن زمان کار می کردند.

عبدی در پایان عنوان کرد: ما متخصصان را راه نمی دهیم و داعییه ای در موسیقی نداریم. در گروه سرود ملی کاری که کردم  که شاید هر کسی در ۶ ماه می توانست آن را انجام دهد تازه آن هم  کار فیکی ارایه می شد اما من در ۱ روز و نصفی با بچه هایی که نت نمی دانستند و لهجه های متفاوتی داشتند یک تمرین فوق العاده حرفه ای داشتیم. سرود یک چیز دم دستی نیست و تمانا می کنم غیرمتخصصان تقوا داشته باشند و این کار را نکنند.

رضا میرمحرابی مشاور تهیه کننده در ادامه اظهار کرد: در «همآهنگ» گروه ۲۰۰ نفره کار کرده است اما یک نکته برای خودم هم جالب است که امروز تماس های بیشماری از شهرهای مختلفی داشیم و افراد مختلفی با رده های سنی متفاوت مخاطبان ما بودند. این نشان دهنده این است مه خانواده یک برنامه خوب دیده است، تعارف نداریم برنامه های نشاط محور کم شده و همین که مردم می گفتند این برنامه را با خانواده دیدیم و حالمان را خوب می کرد، برای ما مایه افتخار است و این یک جمله برای عوامل «همآهنگ» باقیات و صالحات است.

او پیشنهادی را مطرح کرد: صداوسیما بین سریال ها، مسابقات ورزشی و غیره چند اجرا از برنامه «همآهنگ» را انتخاب کند و پخش کند چرا که هم قطعه موسیقی و دلنشین است و هم مفاهیم خوبی را ترویج می کند.

همچنین خداپرست در ادامه گفت: هنر جز ابزارهایی است که بتوانیم با آن حرفی بزنیم و کاری کنیم. اگر در دهه ۶۰ سرود جریان دارد، دغدغه مردم و حرف مردم را می زند و هیچکس نمی تواند سرود را مال خود بکند. نه بچه هایی که با کمترین تخصص در این زمینه فعالیت می کنند و نه برنامه «همآهنگ» همه سرود است. اگر در گروه سرود می بینیم که اتفاقی را خلق می شود چون آن ها هم بخشی از مردم هستند که آرام آرام تخصص خود را خودجوش افزایش می دهند.

او در پایان عنوان کرد: گروه سرودهای «همآهنگ» مردمی و غیرحاکمیتی کار را پیش می برند. سرود برای مردم باید مساله حل کند و سرودی که گره باز نکند، مساله ای حل نخواهد شد. صداوسیما در حوزه سرود و موسیقی برنامه هایی ساخته که راه حلی را ایجاد نکرده اند. ما نشان دادیم که با عبور نکردن از خط قرمزها و حضور خلاقانه در خط سبزها پیش برویم. «همآهنگ» یک ایران کوچک بود که سرود عدالت خواهی سر می داد.

در ادامه عقابی کارگردان «همآهنگ» در پاسخ به پرسش خبرنگار صبا درباره وایرال شدن قسمت هایی از برنام هنوسط رسانه های معاند گفت: به عنوان یک کارگردان خیلی میلی نداشتم که بخش هایی از برنامه به صورت زرد، تلخ و سیاه وایرال شود. ما گل کاشتیم و آن ها برای دیدنش کود پای گل را نشان دادند. رسانه های مغرض روی سیاهی های پروژه تمرکز کردند و این طبیعی بود که واکنش نشان دهند. گروه سرود نشان می دهد که به اصرار هر تیتری را قبول نکن! مشخص است که با هر حرفی رسانه ای که بلافاصله موضع می گیرد و این فضای گروه است که تاویل جدیدی در ذهنش ایجاد می کند. میایند می گویند حاکمیت در تایید فیلترینگ سرود ساخته است و آن را دختران اصفهانی که چقدر هم اجرایشان را دوست دارشتم، می خوانند. خیلی از هم صنفی ها سعی می کنند با فضای زرد برنامه خود را وایرال کنند؛ برنامه می تواند فضا را تمیز کند و خودش برای خود تبلیغی باشد اما این وایرال ها با اینکه اسم برنامه را می رسانند به روش سمی جلو می روند که خودش موضعی دارد.

همچنین خداپرست درباره حمایت از گروه های سرود شرکت کننده در «همآهنگ» عنوان کرد: قصد داریم خبرهای خوبی را در ادامه «هماهنگ» آرام آرام بگوییم. حتما برای تیم هایی که در فینال بودند، برنامه هایی خواهیم داشت و تلاشمان این است که رها نشوند و از آن ها حمایت ویژه کنیم. تیم ملی سرود «همآهنگ» که در واقع تیم ملی سرود ایران است، یک اتفاق باتدبیر است که تولیدات ویژه ای در آینده خواهد داشت. در آینده اخبار فصل های بعدی «همآهنگ» به گوش‌تان می رسند.

او درباره تغییر عوامل در فصل های بعدی این برنامه ادامه داد: عقل حکم می کند به ترکیب تیم برنده دست نزنیم. فارغ از جنبه تخصصی سیما تیرانداز، محمدمهدی سیار و امیریل ارجمند واقعا مردانگی کردند و به معنای واقعی کلمه فشار روی آن ها بود. دشمنان واقعی و واضح ما و برخی دوستانی که واقعا دوست نیستند این دو گروه داوران ما را اذیت کردند. ما در مقابل دو گروه افراطی دشمن «همآهنگ» سعی کردیم حلال های خودمان را انجام دهیم تا مردم خوشحال می شوند. به این گروه ها فشار می آید که چنین برنامه هایی دیده شوند و این نشان می دهد که این برنام راهش درست است.

در ادامه بهزاد عبدی گفت: ۳۶ کار بود که یکی از آن ها بدلیل که اجرای مطلوبی نداشتند کنار گذاشته شدند. البته که معنویات یک برنامه حکم می کند. برنامه سازان «همآهنگ» ابدا روی مفاهیم گلدرشت تاکیدی ندارند چون هنرمندند و سعی دارند هر حرفی که می زنند در راستایی باشد. ما در این برنامه تمام آداب و رسومی را دیدیم که بی نظیر بودند و اصلا شعاری نبود و صادق و مهدیاردائما به این فکر می کردند شعاری نباشیم. ما نمی توانیم در جامعه تقلید را از بین ببریم در دوره ای سمفونی ساخته می شد و هر که کار می کرد اسمش را سمفونی می گذاشت تا بگویند که کارما قشنگ است اما الان چیزی از آن نمانده است.

همچنین قائم مقام مأوا درباره جلوگیری تقلید از برنامه «همآهنگ» تاکید کرد: صداوسیما می تواند جلوی موازی کاری را بگیرد. مثلا «عصر جدید» در جند فصل ساخته می شود و اگر خواستند فصل های بعدی را می سازند، برنامه ای دیگر مانند آن نباید حق داشته باشد تقلید کند؛ ما کاری نمی توانیم بکنیم. مجموعه مأوا مرکز آوای انقلاب اسلامی است که با ۵ سال پیش تولید موسیقی فعالیت می کند و یک محصولی را تولید می کند و یک خط تولید راه می اندازد در واقع متخصص این حوزه هستیم و چندین سال تلاش کردیم و  بازوی تخصصی سازمان اوج در موسیقی است.

حسینی تهیه کننده در این باره افزود: به فرض کار مشابهی را می خواهیم انجام دهیم چرا از تجربیات استفاده نمی کنیم؟ این هزینه یکبار شده است جدا از فردی که بخل دارد بیاید از همفکری و مشورت با مأوا و تیم خودمان که آغوش مان باز است  استفاده کند.

همچنین حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما درباره خاطره خود با محمدمهدی سیار یکی از داوران این برنامه گفت و عنوان کرد: داوران خوب و عمیقی در «همآهنگ» بودند و با این برنامه پرتاب می شویم به دوره سرود خودمان در دهه ۶۰ و ۷۰ که خواستگاه و مردمی ترین هنر بود که سال به سال رو به افول بوده است. دوستان همت کرده اند پرچم را در چند سال اخیر بلند کردند و حالا سرود دیدنی شده است و صداوسیما افتخار دارد این کار ها را پخش کند و اتفاقا باید کارهای بیشتری را نیز تولید کند. کشف کنید و رو به جلو روید و بار مسولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و صداوسیما را بر دوش کشیدید و گفتید بار عشق تو کشیدن دارد.

عقابی در ادامه سخنان قرایی گفت: ما از ارگان هایی نظیر کانون پرورش فکری و بسیج و آموزش و پرورش دیتا بیس گرفتیم که متاسفانه متوجه شدیم با آمار و ارقام خیالی رو به رو بودیم. شاید ۶۰ درصد گروه های که در این مسابقه وجود داشتند در هیچ کدام از دیتا بیس ها حضور نداشتند. ما گروه های بومی را کشف کردیم که گروه های حاکمیتی نبودند و خودجوش پیش می رفتند.

در پایان خداپرست گفت: خواسته ما و شماست باید یک فصل بسازیم تا گروه های جدید تشکیل شود. این برنامه حالا یک گام جلو رفته و کمک های شما را در فصل دو می خواهدژ یک موجی درست شده است رسانه باید کمک کند تا زیرساخت ها قوی تر شوند و رایزنی شود تا از گروه های هنری در استان خودشان بدرخشند نه که استان ها از تهران گروه دعوت کنند و بدانند که همچین گروهی هایی را دارند که هم هنر و هم اخلاص را با یک جا هم دارند. رسانه نیز می بایست در جهت این بازتاب بیشتر تبلیغات انجام دهد.

همچنین در پایان این نشست عوامل سازنده «همآهنگ» از سوی مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما مورد قدردانی قرار گرفتند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000