ویترین جذاب غرور، معصومیت و مبارزه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۲
نگاهی به نقش آفرینی بازیگران سریال «سوران»

ویترین جذاب غرور، معصومیت و مبارزه

فرهاد خالدی | مرور بر نقش‌آفرینی تعدادی از شخصیت‌های اصلی سریال «سوران»، از اثرگذاری بازیگران در باورپذیری این سریال حکایت می‌کند.

سریال «سوران» تازه‌ترین اثر مرکز سریال سوره، به تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی سروش محمدزاده که برداشتی آزاد از قصه زندگی امیر سعیدزاده ملقب به سعید سردشتی است، یکی از سریال‌هایی‌ست که این شب‌ها از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. سریالی با اقتباسی آزاد از کتاب «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزارراغب که زندگی و رشادت‌های این جوان آزاده‌ کُرد در التهابات دهه ۵۰ منطقه کردستان را به تصویر می‌کشد. در این مجال نگاهی گذرا انداخته‌ایم به تعدادی از شخصیت‌های اصلی سریال «سوران» که نقش‌آفرینی‌شان مورد توجه قرار گرفته است.

مهدی نصرتی (سوران):

مهدی نصرتی که بازی در آثار سینمایی چون «لباس شخصی»، «ضد»، «مجبوریم» و «دربست» را در کارنامه خود دارد، در این سریال ایفاگر نقش سوران است؛ شخصیت اصلی که در واقع قهرمان قصه است و خط اصلی قصه، با وجود وی شکل می‌گیرد. این کاراکتر دوست داشتنی و سمپاتیک به لطف میمیک صورت و جنس بازی نصرتی، جالب توجه و باورپذیر از آب درآمده است. شخصیت سوران برگرفته از شخصیت واقعی سعید سردشتی و زندگی و مبارزات او در دوران پیش و پس از انقلاب است و نصرتی با بهره جستن از گویش و لهجه کُردی، توانسته به خوبی این شخصیت را به مخاطب کنجکاو سریال معرفی کند. مخاطبی که با تماشای «سوران»، نه تنها به دهه پنجاه شمسی پرتاب می‌شود بلکه با حوادث و صحنه‌هایی کمتر دیده شده از نوع تعامل، ارتباطات و سبک زندگی هموطنان کُردزبان مواجه می‌شود و حضور پُررنگ و موفق بازیگرانی چون مهدی نصرتی، کمک شایانی به هرچه بهتر دیده شدن سریال کرده است.

آسو پاشاپور (شیلان):

در سریالی که اغلب شخصیت‌های اصلی و فرعی آن، مرد هستند، آسو پاشاپور با ایفای کاراکتر «شیلان»، موفق شده است نقش پُررنگی در تلطیف فضای فیلم ایفا کند؛ شخصیتی که در مقام همسر شخصیت «سوران» از جایی از قصه، با شخصیت اصلی سریال همراه می‌شود تا گوشه‌هایی از رشادت‌ها و ایثارگری‌های زنان مناطق کردنشین نیز به تصویر درآید. پاشاپور با سیمایی که بیش از هر چیز، مهربانی و معصومیت را القا کرده و به واسطه آرامشی که در کلام و حرکاتش موج می زند، یکی از خوب‌های سریال است. بازیگری که بازی در تئاتر و سریالی چون «ملکاوان» را در کارنامه دارد و به نظر می‌رسد در آینده بیش از اینها از او بشنویم.

علیرضا جعفری (قادر):

در سریالی که اغلب بازیگرانش برای مخاطبان تلویزیون، کمتر شناخته شده هستند، علیرضا جعفری چهره‌ای کاملا شناخته شده است؛ بازیگری که از دوران کودکی و نوجوانی به واسطه حضور در فیلم خاطره‌انگیز «مهمان مامان» و سریال پُربیننده‌ای چون «متهم گریخت»، استعداد و توانایی‌اش در عرصه بازیگری را به رخ کشید و با تحصیل در رشته نمایش، نشان داد که چقدر این عرصه برایش واجد اهمیت است. در سریال «سوران» نیز جعفری با ایفای نقش «قادر»، یکی از نقش‌های اصلی قطب منفی قصه را ایفا می‌کند. یکی از اعضای حزب کومله کردستان که برای رسیدن به اهداف خشونت‌آمیز حزب متبوعش و نیات پلیدش، از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کند. جعفری به خوبی ستیزه جویی و سنگدلی این شخصیت را به نمایش گذاشته است تا مخاطب را با بخش‌هایی از واقعیت‌هایی که در اواخر دهه پنجاه شمسی در مرزهای غربی کشور اتفاق افتاد، آشنا کند.

توماج دانش بهزادی (کیانوش):

توماج دانش بهزادی که بازیگری را از تئاتر شروع کرد و تندیس بهترین بازیگر مرد در بخش بین‌الملل از سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را گرفته است، بیشتر با فیلم «لباس شخصی» در سینما شناخته شد اگرچه پیش‌تر در آثار سینمایی دیگری از جمله «تدفین» و «کارگر» اثر محمد تنابنده حضور داشته است. این بازیگر در سریال «سوران» با بازی در قالب شخصیت «کیانوش»، نشان داد که پتاسیل این را دارد در قالب شخصیتی که اعتماد یکی از شخصیت‌های اصلی قطب مثبت قصه را جلب می‌کند، باورپذیر باشد و در عین حال تعلق خاطرش به نیروهای حزب کومله کردستان او را در زمره یکی از بدمن‌های جالب توجه سریال قرار می‌دهد؛ بدمنی پُر دل و جرات و دارای مهارت در تیراندازی، که به تدریج به یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های سریال «سوران» تبدیل شده است.

حسام محمودی (رستگار):  

تماشای نقش‌آفرینی حسام محمودی در سریال «سوران» بیش از هر چیز حسرت برانگیز است. بازیگر جوانی که در اردیبهشت ماه سال جاری، ناباورانه دار فانی را وداع گفت تا بازی در نقش «رستگار» در سریال «سوران» آخرین هنرنمایی‌اش در عرصه هنر باشد. شخصیت رستگار در واقع از شخصیت‌های مبارز انقلاب اسلامی است که به مناطق غربی کشور اعزام شده است تا با همکاری سایر نیروهای نظامی و انتظامی، غائله بر پا شده را به نوعی خاتمه دهد. محمودی با آن سیمای آرام و معصومانه‌اش، مناسب ایفای چنین نقش‌هایی بود و بازی‌اش در «سوران» از نقاط قوت اثر به حساب می‌آید. او چه در سکانس‌های احساسات برانگیز سریال و چه در صحنه‌هایی که نمایشگر نزاع و درگیری میان نیروهای انقلابی و حامیان حزب کومله است، درخشان ظاهر شده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    240/280/427/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    16/209/722/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/030/229/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/828/349/000
  • ببعی قهرمان
    5/851/018/000
  • آغوش باز
    1/736/845/000
  • کارزار
    225/330/000
  • لختگی
    82/120/000
  • نفرین آرتا
    15/800/000