تابش: به دنبال ارتقای سواد میراث فرهنگی هستیم / ضرورت ارتباط با ذائقه نسل نو | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۵

تابش: به دنبال ارتقای سواد میراث فرهنگی هستیم / ضرورت ارتباط با ذائقه نسل نو

دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت: این جشنواره تلاش دارد ضمن آنکه محفلی برای شناسایی آثار هنری و فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی باشد، به ارتقای سواد میراث فرهنگی در جامعه نیز کمک کند.
به گزارش صبا، علیرضا تابش دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانه ای میراث فرهنگی گفت: از آنجا که میراث فرهنگی بخش مهمی از قدرت نرم یک کشور محسوب می‌شود، از این رو در این جشنواره که با اهدافی مانند «جلب افکار عمومی نسبت به مقوله میراث فرهنگی»، «افزایش سواد میراث فرهنگی جامعه و …  در تجلیل و قدردانی از آثار برتر هنرمندان به مثابه میراث داران و میراث‌بانان این سرزمین و کشف» و «معرفی بهترین آثار هنری و چندرسانه‌ای در حوزه‌های ملموس فرهنگی، تاریخی و طبیعی و میراث ناملموس ایران» برگزار خواهد شد، می کوشیم تا با ایجاد تعامل بین فعالان حوزه میراث فرهنگی و هنرمندان ،در راستای حفاظت و پاسداشت میراث فرهنگی و تاریخی و نیز دخائر گران‌بها و ارزشمند میراث طبیعی این مرزو بوم گام‌های موثری برداریم.

او افزود: جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، تلاش دارد ضمن آنکه محفلی برای شناسایی آثار هنری و فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی باشد، به عنوان محلی برای گفتگو بین فعالان میراث فرهنگی و تولید کنندگان محتوا و هنرمندان و اندیشمندان و فعالان رسانه مطرح شود، از طرفی استعدادهای نو و کمتر شناخته شده را معرفی کند و به ارتقای سواد میراث فرهنگی در جامعه نیز کمک کند. همچنین این جشنواره با برخورداری از کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های انتقال تجربه، سعی خواهد کرد تا با قدردانی از سرمایه‌های انسانیِ کشور، فرصت‌های مطلوبی پیرامون آموزش اجتماعی‌ و معرفی خلاقانه میراث فرهنگی را برای همگان فراهم نماید.

تابش در پاسخ به این سوال که این رویداد ملی تا چه حد خواهد توانست برخی هنرهای کهن و ریشه دار از جمله نقالی، پرده خوانی و خیمه شب بازی که این روزها کمتر به آنها توجه می‌شود را احیا نماید؟ و نیز در شناساندن میراث پرقدمت این مرزو بوم به نسل امروز موثر واقع شود؟ بیان کرد: تنوع قومی و فرهنگی برای کشوری مانند ایران، فرصت‌های مناسبی را برای توسعه متوازن مباحث هنری و فرهنگ فراهم نموده، به گونه‌ای که می طلبد با زبان هنر از این فرصت‌ها ،غفلت زدایی و غباررویی به عمل آورد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که هنرمندان آیینی تا کنون به نوبه خود بارها در آثار و خدمات فرهنگی ارزشمندشان، به بازنمایی و نمایش فرهنگ‌ها، سنت‌ها، باورها، اخلاق و شیوه زندگی ایرانی پرداخته و آنها را دستمایه تلاش‌های فرهنگی و هنری خود قرار داده‌اند تا جایی که تجلی هنر ایرانی را در آثارشان به وضوح می توان مشاهده کرد. البته ناگفته نماند که این‌ تلاش های ماندگار باید مستمر باشند تا جایی که نسل نو در یابد، او نیز سهم موثری در محافظت از میراث ملی کشور داشته و خواهد داشت و در این باره تکریم اساتید و پیشکسوتان این حوزه در بستر جشنواره ملی چندرسانه ای میراث فرهنگی می تواند مثمرثمر باشد. همچنین این جشنواره به سهم خود وظیفه دارد از کارنامه پربار فرهنگی و سال‌ها تلاش خلاقانه هنرمندان دغدغه‌مندی که نقالی، پرده‌خوانی و نمایش خیمه شب بازی و تعزیه و… را زنده نگه داشته‌اند و میراث‌بان فرهنگ ملی ما هستند، در کنار سایر هنرهای چندرسانه‌ای تقدیر کند.

او ادامه داد: از آنجا که با نسلی نو و ذائقه متفاوت آنها روبرو هستیم و نیز این نسل «رژیم مصرف رسانه‌ای» متفاوتی با نسل‌های قبل از خود دارد، نیاز است مدیران فرهنگی،هنری و رسانه‌ای نسبت به شناخت و درک درست از ذائقه آنها توجه بیشتری داشته باشند. همچنین لازم است که حوزه میراث فرهنگی بکوشد تا برای این نسل از مخاطبان، روایت‌های جذابی را از تاریخ و فرهنگ کشور ارائه دهد، چرا که میراث تاریخی و هویتی مردم ما، ظرفیت‌های خوبی را در بطن خود برای معرفی ایران نهفته دارد.

دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی افزود: در این جشنواره با چند ضلع از جمله هنرمندان، نویسندگان و آفرینش‌گران هنری، جامعه تخصصی میراث فرهنگی، رسانه‌ها و مخاطبان در گروه های مختلف سنی با ذائقه‌های متنوع مواجه خواهیم بود. همچنین در بستر برگزاری این جشنواره سعی می‌کنیم تاحساسیت جامعه نسبت به اهمیت میراث فرهنگی را بالا ببریم و شناخت از داشته های فرهنگی و تاریخی را افزایش دهیم؛ در نسل نو نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی انگیزه ایجاد کنیم، حس تعلق خاطر به وطن و داشته‌هایش را با مرور خاطرات تصویری و نمایشی و زبان هنر و در دل داستان‌های جذاب تعمیق بخشیم و در نهایت به تقویت مسئولیت اجتماعی و ملی کمک کنیم.

تابش گفت: در راستای برگزاری این جشنواره، مدیران وزارت میراث فرهنگی، همکاران ما در ستاد جشنواره، هنرمندان رشته‌های مختلف، اصحاب رسانه و خانواده بزرگ میراث فرهنگی با تخصص‌ها و گرایش‌های متنوع در حوزه میراث ملموس، ناملموس و طبیعی، در صدد ایجاد گفتمانی نو ، در بستر رسانه و با زبان هنر هستند. گفتمانی که مشارکت آگاهانه مردم را برای حفاظت از میراث فرهنگی فراهم کند، به طور کل اگر پیرامون برگزاری این جشنواره گام‌های درست و هم راستا با اهداف آن برداشته شود، قطعا جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در سال‌های آتی می‌تواند در منطقه خودمان بسیار تاثیرگذار باشد ضمن آنکه به سمت بین‌المللی شدن نیز پیش روی داشته باشد.

دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ارتباط با بخش مرتبط با حوزه دفاع مقدس در این جشنواره خاطرنشان کرد: فرهنگ حماسی و مقاومت در تاریخ ایرانیان، پیشینه‌ای بلند دارد و بازدید کنندگان تصاویر مقاومت در جنگ چالدران در کاخ چهل‌ستون اصفهان نمونه بارز این گفته است که در طول تاریخ ثبت شده و امروز برای مردم بازگو می‌شود؛ یادمان های دفاع مقدس، موزه های مقاومت و میراث ناملموس شهدای گمنام، هر یک نمادهایی مهم از دفاع مقدس در دوران معاصر هستند.
همچنین حماسه مقاومت بخش مهمی از تاریخ معاصر ما و میراث فرهنگی کشور است که بیان کننده هویت دینی و ملی ماست؛ مردم و هنرمندان حافظان اصلی این میراث مهم هستند، و وزارت میراث فرهنگی به عنوان دستگاه حاکمیتی وظیفه حفاظت و صیانت از میراث ملی دفاع مقدس را بر عهده دارد. میراث دفاع مقدس در دو بخش میراث ملموس و ناملموس، از دهه ۷۰ تا کنون ثبت ملی می‌شود. در این جشنواره هم یقینا آثاری که مرتبط با موضوع حماسه ،مقاومت و دفاع مقدس باشد و دارای روایت خلاقانه در چارچوب فراخوان جشنواره باشد، در بخش های مختلف جشنواره یعنی کتاب، پایان نامه، هنرهای نمایشی و اجرایی، هنرهای دیجیتال و بازی های رایانه ای، سینما، رادیو و تلویزیون قابل ارسال و پذیرش است و مشارکت همه هنرمندان و نویسندگان و تولید کنندگان محتوا در این زمینه مورد انتظار ماست.

گفتنی است: این جشنواره در بخش های رادیویی، تلویزیونی،️ سینمایی،️ هنرهای رایانه‌ای ترکیبی،️ هنرهای اجرایی و نمایشی و نیزکتاب و تولیدات مکتوب از ٢٨ آبان تا ٣ آذر ١۴٠٢ در استان قزوین برگزار خواهد شد و شرکت عموم هنرمندان و صاحبان آثار در این جشنواره، آزاد است. هنرمندان صاحب اثر می‌توانند با مراجعه به تارنمای جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی به نشانی www. Ch-festival.mcth.ir اطلاعات بیشتری دریافت کنند.

*نشر اول: دیباچه – زهرا فرود

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۹/۷۸۷/۰۹۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۴/۰۵۰/۷۸۴/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۱۷۵/۳۰۳/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۰۲/۹۷۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۷/۰۷۲/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۷۹/۵۶۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۴۱/۸۶۰/۰۰۰