رسول توکلی در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا، گفت: من کار خود را از سال ۵۰ و از دبیرستان ادب آغاز کردم. قبل از انقلاب بیشتر کار تئاتر انجام میدادم و بعد از انقلاب بود که برای اولین بار جلوی دوربین رفتم. تجربه نخست من سریالی با عنوان «رزمنده» بود. دومین کارم نیز فیلم سینمایی «پنجمین سوار سرنوشت» به کارگردانی زندهیاد ایرج قادری بود.
وی افزود: با آغاز جنگ تحمیلی فیلم سینمایی «عبور از میدان مین» را بازی کردم تا اینکه بار دیگر در فیلمی از ایرج قادری با نام «تاراج» حضور یافتم. این فیلم سینمایی فروشی بسیار موفق داشت و به نوعی باعث دیده شدن من در سینما شد. بعد از پایان جنگ با سریال «آیینه عبرت» مجددا تجربه بازیگری را ادامه داد.
توکلی درباره روند بازیگری خود چنین توضیح داد: من بازیگری را به عنوان تنها درآمد زندگی انتخاب نکردم، چون میخواستم زندگی شخصیام وابسته به این امر نباشد. این هدفگذاری نیز بنا به توصیه زندهیاد محمدعلی فردین برایم شکل گرفت. او در یکی از نمایشهای فیلم «تاراج» به من گفت که حتما برای خود کاری دیگری هم داشته باشم. همین موضوع مرا بر آن داشت تا در امر اسکلهسازی و بندرسازی ورود کنم.
این بازیگر قدیمی گفت: درباره راضی بودن از سالها فعالیت در سینما و تلویزیون باید بگویم اگر زمان به عقب بازگردد، دیگر به هنر ورود نمیکنم و به آن به دیده یک آرزو نگاه میکنم، چون برای کسی مهم نیست هنرمندانی نظیر من قبلا چه کارهایی انجام دادهاند!
بازیگر نقش شهید مطهری در سریال «معمای شاه» گفت: بیتوجهی به هنرمندان قدیمی در شرایطی است که در بسیاری از کشورهای صاحب سینما به هنرمندان قدیمی خود بها میدهند، اتفاقی است که متاسفانه در کشور ما برای همه هنرمندان قدیمی رخ میدهد. این بیتوجهی به برخی از هنرمندان ضربات جدی وارد کرد و باعث شد در زندگی با مشکل مواجه شوند. وقتی این وضعیت را میبینیم ابتدا بسیار ناراحت میشوم و بعد به روح زندهیاد فردین درود میفرستم که به من توصیه کرد حتما کاری دیگری برای گذران امور زندگی داشته باشم!
توکلی در پاسخ به این سوال که انقلاب چه تاثیری روی سینما داشت؟ گفت: برای پاسخ به این پرسش به سخن حضرت امام (ره) رجوع میکنم. وی فرمود «ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم.» این گفته ایشان در اولین روز ورودشان به ایران باعث شد این هنر در کشورمان زنده بماند و مسیری جدید را برای خود برگزیند؛ مسیری که در آن ارزشهای اخلاقی و دینی جایگاهی ویژه داشت. نگاه به اخلاقیات در سینمای کشورمان باعث شد آثار ایران در جشنوارههای خارجی به عنوان تولیداتی اخلاقمدار همیشه مورد توجه باشند.
این بازیگر تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که سرگرمی دلیلی برای آمدن مخاطب به سالن سینماست. این امر هم به خودی خود امری ضروری برای سینما به شمار میرود اما باید توجه داشت نگاه به جذابیتهای گیشهای، نباید بهانهای برای نادیده گرفتن اخلاقیات باشد. در این میان باید قدر و بهای بزرگان و قدیمیهای هنر هفتم را دانست، زیرا بخشی از اخلاقیاتی که روی آن تاکید دارم، توجه به بزرگترهاست.
There are no comments yet