تلاقی خوشایند دو سند تحول در قوه قضاییه و رسانه ملی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۱
بازپرس؛ الگویی برای تعامل

تلاقی خوشایند دو سند تحول در قوه قضاییه و رسانه ملی

در ادامه روند تحول گرایانه دستگاه‌ها و ارگان‌های تأثیرگذار از جمله رسانه‌ملی، شاهد گذر حرفه‌ای رسانه‌ملی از سریال‌های تاریخی و طنز و داستانی مانند گیل‌دخت، آتش و باد، چشم‌بندی، نیکان و سوران، رفته رفته به‌سریالی جدی، جامع و به روز رسیدیم که با توجه به مشارکت قوه قضاییه، می‌توان آن را محل تلاقی خوشایند و امیدبخش دو سند تحول در قوه قضاییه و رسانه‌ملی تلقی کرد.

به گزارش صبا، سریال «بازپرس» با زبان تلویحی به همه ناظران همگانی و کارشناسی تفهیم کرد که تنها راه برنده شدن در جنگ روایت‌ها، به دست گرفتن ابتکار روایت اول است و دو شرط اصلی انجام روایت اول، شجاعت و صداقت و شرط مکمل آن مهارت حرفه‌ای است. سریال بازپرس که نتیجه مطالعات دو ساله تیم نویسندگی و سناریست‌ها از پرونده‌های تخلفات کلان  یا همان دانه درشت‌هاست، به‌طور همزمان و کاملا مرتبط با هم به مافیا‌های بزرگ مالی ورود می‌کند که یک سر آن افراد وامدار و مدیران سفارشی و تحت حمایت و در سر دیگر آن مافیا‌ها و دلال‌ها و نوکیسه‌هایی مانند آقازاده‌های متخلف قرار دارند که تاکنون ورود به چنین پرونده‌هایی تابو محسوب شده و با سرنوشت اداری افراد پاک‌دست بازی می‌شد؛ بنابراین می‌توان گفت سریال بازپرس، ساختار شکنی و صراحتا تابوشکنی کرده و زنگ خطر این دو ارگان را زیر گوش متخلفان قدرتمند یا متعلقان به حلقه‌های قدرت به صدا در آورده تا طبق یک رسم جوانمردانه، غافلان با بیداری قانونی و حقوقی خود را نجات داده و پای خود را از این گلیم جمع کرده و به حق و حقوق خود واقف و قانع شوند و در مقابل متخلفان حرفه‌ای نیز کارت زرد گرفته و مترصد دریافت کارت قرمز در ادامه اپیدمی شدن روند‌های قاطع پیگیری و تعقیب قضایی باشند.

بهترین فرصت برای الگوسازی

سریال بازپرس، علاوه بر پیام‌هایی که برای متخلفان، رانت‌خوار‌ها، مافیا‌ها، فریب دهندگان و فرارکنندگان از پرداخت‌های حق و حقوق دولت دارد، بهترین فرصت جهت الگوسازی و معرفی سرمشق برای قضات و جایگاه‌های مختلف قضایی است که طی آن استاندارد‌های لازم برای نقش‌آفرینی‌های مطلوب در محاکم صالحه قضایی تعیین و ارائه می‌شود.
از نکات فوق‌العاده مثبت این سریال، برائت‌جویی و اتهام زدایی نظام از خود در خصوص سلسله تهمت‌هایی است که همواره در حواشی خبر‌های تلخ رسانه‌ای شده یا در گروه‌های مجازی، متوجه حاکمیت و قاطبه مسئولان و نیز علاقه‌مندان به نظام می‌شود.
گرچه به‌لحاظ فنی، سریال بازپرس خالی از اشکال نیست و می‌توان گفت که آهسته آهسته حاشیه‌ها در تکاپوی چیره شدن بر متن‌ها هستند اما به‌لحاظ محتوایی و رویکرد اجتماعی به اندازه‌ای جذاب است که ما را به آینده شفاف رهنمون می‌کند و آن این‌که شرایط جامعه به سمت و سویی سوق پیدا کرده که برای مدیران متخلف حیاط خلوتی باقی نماند.
بازدید غیرهمزمان رئیس قوه قضاییه و رئیس رسانه‌ملی از پشت صحنه این سریال، بیانگر دغدغه‌های گسترده مسئولان پاک‌دست از پدیده‌های کمرشکن و مردافکن اختلاس و ارتشاء و رانت و احتکار و زیرمیزی‌ها و سایر عناوین دریافت‌های غیرمجاز و غیرقانونی است که متأسفانه در افکار عمومی نه‌تنها این دغدغه‌ها دیده و شنیده نمی‌شوند، بلکه همدست و هم‌کاسه هم تلقی می‌شوند. بنابراین سریال خوش ساخت بازپرس با برخورداری از تهیه کننده، کارگردان، نویسنده و بازیگران بسیار حرفه‌ای، مقدمه‌ای برای بازگرداندن اعتماد‌های عمومی مردم به نظام و بازپس‌گیری اعتبار‌های آسیب دیده به‌واسطه سلسله دستبرد‌ها و خیانت در امانت در پرونده‌هایی مانند صندوق بازنشستگی فرهنگیان، دکل مفقود شده، تخلفات بزرگ در صنعت فولاد، تخلفات در حوزه بانک‌ها و پدیده وام‌های نجومی صد‌ها میلیاردی بدون ضمانت کافی، فرار‌های مالیاتی، فرار‌های گمرکی، محکومیت‌ها و معافیت‌های مشکوک قضایی و ده‌ها عنوان ریز و درشت متخلفانه تلقی می‌شود که در نوع خود نشانه به بار نشستن پیگیری‌هایی است که برای تحقق سند‌های تحول در قوه قضاییه و رسانه‌ملی انجام گرفته و می‌گیرد.
در فراز پایانی باید تأکید کنم که رسانه‌ملی در ادامه تحول‌خواهی خویش، درپی سایر قوا و دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد رفت و در تکاپوی زیر و زبر کردن تخلفات تلنبار شده، سراغ تک‌تک مسئولان ادوار گذشته رفته و به تعبیر امام علی(ع) حق الناس و بیت المال را از کابین زنان متخلفان بیرون خواهد کشید و به عبارتی خواب خوش را از چشمان‌شان خواهد ربود. پیام مثبت این سریال، بی‌تعارف بودن آن حتی با نهاد مشارکت کننده یعنی قوه قضاییه و اشاره مستقیم به بدعملی‌ها و نیز بی‌عملی حتی قضات است. پدیده شوم آقازادگان متخلف، مدیران کج‌دست، دلال‌های فاسد و فاسدکننده، شرکت‌های متخلفی که قارچ‌گونه رشد کرده‌اند، سوءاستفاده از مدارک و هویت اقشار پایین دست، تبعات جرم خیزانه عدم انجام تعهدات صندوق‌های مالی و تبانی‌های پشت صحنه موجه نما‌ها با غیرموجه‌ها، عوارض و تبعات ترجیح رابطه‌ها بر ضابطه‌ها و ده‌ها گزینه موذی و آزارنده در این سریال مورد پردازش قرار گرفته و نتایج تلخ آنها در کام‌ها احساس شد.علاوه بر پردازش نکات منفی، نکات مثبت قابل تأملی نیز در آن مورد توجه قرار گرفته که به‌عنوان مثال می‌توان از گرایش همسر بازپرس به خدمت آموزشی در مناطق محروم و پرهیز از پارتی بازی و رانت‌خواری توسط بازپرس و خانواده‌اش سخن گفت که سراسر آموزنده بود.
در پایان جا دارد از جناب آقای دکتر جبلی و‌ مجریان سند تحول قدردانی کنم که در عمل به وعده‌های داده شده، صادق الوعد بوده و رسانه‌ملی را از گروگان سلبریتی‌های غیرمتعهد به آرمان‌های شهدا نجات داده‌اند و بوی برخورداری مردم مسلمان از رسانه‌ای متعهد به مشام می‌رسد و این برنامه، مثل همه سند‌های تحول، نگاه ما را به آینده، مثبت و امیدآفرین‌تر از گذشته می‌نماید.

*نشر اول: روزنامه جام جم- هادی ابراهیمی کیاپی – دانشیارعلوم سیاسی دانشگاه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰