کلیشه‌شکنی در عدالت آموزشی با هم‌افزایی رسانه‌ها و دستگاه‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۱
گزارش صبا از نشست اقدام جامع صداوسیما و وزارت آموزش و پرورش در راستای عدالت آموزشی

کلیشه‌شکنی در عدالت آموزشی با هم‌افزایی رسانه‌ها و دستگاه‌ها

نشست خبری اقدام جامع سازمان صداوسیما و وزارت آموزش و پرورش در راستای عدالت آموزشی در زمینه اطلاع رسانی و انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ صبح امروز در اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، صبح امروز ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۲، نشست خبری اقدام جامع سازمان صداوسیما و وزارت آموزش و پرورش برای عدالت آموزشی در زمینه اطلاع رسانی و انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ با حضور اصغر باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش، محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید، امیر تجلی‌نیا مدیرکل امور تربیتی و مشاور مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، طاهره فضائلی معاون برنامه ریزی امور مشاوره، ناصر حیدری رییس گروه استعدادیابی و مشاور تحصیلی، وحید ولی تهیه کننده برنامه «برو پی کارت»، محمدرضا ارکان کارگردان و سعید شهبازی مجری این برنامه تلویزیونی در ساختمان اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست اصغر باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران درباره تجربه خود از مکالمات داخل واحد ۱۶۲ و برنامه «برو پی کارت» شبکه امید ضمن عرض تسلیت ایام محرم، گفت: تجربه حضور پاسخگویی به مخاطبان رسانه ملی تجربه خوب و خوشایندی بود و دلیلش این است که حرکتی که آغاز شده است چه در شبکه امید و چه از سوی همکاران ما در آموزش و پرورش، مخاطبان خود را پیدا کرده است و همین که سوالاتشان را از طریق سامانه ۱۶۲ بپرسند نشان دهنده این است که راه را درست رفتیم.

او افزود: عوامل «برو پی کارت» کاملا به مسائل فنی و محتوایی مسلط بودند لذا بسیار مورد توجه خانواده ها و بچه‌ها قرار گرفتند. هدایت تحصیلی و بحث مشاوره در دو مقطع حائز اهمیت است یکی زمانی که دانش آموزان کلاس نهم را به پایان می‌رسانند و دیگری زمانی که کنکور دادند و حالا می‌خواهند رشته دانشگاهی خود را انتخاب کنند.

باقرزاده تاکید کرد: پاسخگویی به شخصیت شناسی و جنبه‌هایی که در آن احساس خلا می‌شد در «برو پی کارت» مد نظر قرار گرفت و همچنین مبحث ارتباط با مشاغلی که این رشته‌ها به آن‌ها مربوط می‌شوند توسط این برنامه انجام شد. در سری جدید این برنامه بخشی بود که همچنان خلاهایی داشت که دوستان ما در آموزش و پرورش با پشتوانه رسانه ای به کارشان سرعت داده و موفق شدند با همکاری شبکه امید این خلاها را پر کنند.

در ادامه محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید ضمن بیان اینکه ما در دوره جدید تحولی صداوسیما تمام تمرکز را بر نیاز واقعی نوجوانان گذاشتیم، عنوان کرد: تعداد زیادی از پرسش‌ها و دغدغه‌های نوجوانان بی پاسخ مانده است و در همین راستا تامین نیازهای پرورشی نوجوانان برعهده ما است و شبکه آموزش نیز جنبه آموزشی این تشکیلات را برعهده گرفته است.

باطنی افزود: ما نیز با آموزش و پرورش تعاملاتی داشتیم . از آنجایی که کنکور امسال دو نوبته و تاثیر سوابق تحصیلی بیش از پیش شد و ابهامات زیادی به وجود آمد، تلاش کردیم در راستای اهداف مربوط به عدالت محوری و اطلاع رسانی عمل کرده و کار انتخاب رشته را برای نوجوانان به خوبی پیش ببریم.

مدیر شبکه امید همچنین گفت: وحید ولی تهیه کننده برنامه «برو پی کارت» و همکارانشان این برنامه را به خوبی پیشبردند و از ابتدای تابستان دست به کار شدند تا هرجا این برنامه روی آنتن آمد به بهترین شکل پاسخگوی بچه ها باشد و بتوانند چیدمان رشته ها در دفترچه و سوالاتشات را از منبعی موثق بپرسند.

او در پایان تصریح کرد: می خواستیم در خدمت نوجوانان باشیم و این کار را برعهده بگیریم. این هم‌افزایی را به فال نیک می‌گیریم تا بچه‌ها را به خوبی  به مراکز آموزش و پرورش هدایت کنیم و ظرفیت این بخش را ارتقا دهیم.

در ادامه این نشست امیر تجلی‌نیا مدیرکل امور تربیتی و مشاور مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: درگاه‌های آسیب اجتماعی فرد متناسب با ویژگی‌های شخصیتی است و زمانی که فرد به رشته و شغلی که متناسب نیست هدایت شود این آسیب برایش اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: تحقیقاتی که از دانشجویان شده نشان دهنده این است که برخی جملات بین دانشجویان فراوانی بالایی دارد به عنوان مثال: «ای کاش دوباره در کنکور شرکت می کردم »یا «این رشته مناسب نیست» و… . ما قرار نیست به دانشگاه برویم و بعد علاقمند شویم!  نکته ای که خیلی مهم است این است که دانشجو در رشته حال خوبی داشته باشد؛ این حال خوب مستلزم اهتمام و دقت ویژه در انتخاب رشته است.

تجلی‌نیا در پایان تصریح کرد: طبیعتا اگر کسی در رشته و شغلش حالش خوب باشد درگیر این مسائل نخواهد شد. اگر در بحث انتخاب رشته فرد مشاوره دهنده تخصص لازم را نداشته باشد و شعارها و وعده هایی دهد که غبرواقعیست این آسیب‌ها گریبانگیر دانشجویان خواهدشد بنابراین توصیه من این است که افراد به افراد خبره و پایگاه‌های دارای مجوز مراجعه کنند.

در ادامه طاهره فضائلی معاون برنامه ریزی امور مشاوره گفت: برنامه «برو پی کارت» یک برنامه تخصصی و در اصل علمی است و اگر دانش آموزان توجه کنند بسیاری از سوالاتشان را دریافت می کنند.

او در ادامه گفت:تعامل با پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش کمک می کند دانش آموزان از عدالت آموزشی برخوردار شوند. در همین راستا۱۴۰۰ پایگاه را در نظر گرفتیم که بیش از ۴ هزار مشاور در ۱۴ روز جدیدترین آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند و آخرین اطلاعات و اخبار را به بهترین شکل در دسترس دانش آموزان قرار می‌دهند.

فضائلی تاکید کرد:صداوسیما، نقش  پایگاه‌ها و مشاورانی که بابت درآمدزایی فعالیت می کنندرا کمرنگ‌تر می‌کند.

ناصر حیدری رییس گروه استعدادیابی و مشاور تحصیلی نیز عنوان کرد: یکی از موارد و مسائل روز کشور بحث استعدادیابی است. خیلی‌ها این روزها تلاش می‌کنند استعدادیابی انجام دهند و هر وزارتحانه بر اساس نیازش این کار را انجام می دهد اما جایگاه استعدادیابی از همان مقاطع پایه در اهمیت قرار دارد و معتقدم باید در بحث انتخاب رشته کنکور به شکل ویژه و پررنگتری به آن پرداخته شود.

او ادر ادامه گفت: به عنوان شاخصه انتخاب رشته و هدایت تحصیلی پایه نهم و دهم مقطع مهمی است که باید به استعدادیابی ویژه در این مقطع توجه کنیم. استعدادیابی در واقع یک فرآیند است که ما در وزارت آموزش و پرورش روی آن کار می کنیم. همچنین الگوی جامع استعدادیابی  نیز مبحث مهم دیگری این که ما آن را طراحی می‌کنیم تا در این دو برهه دانش آموزان بدانند که باید در کدام مسیر حرکت کنند.

حیدری با اشاره به نقش خانواده ‌ها در این زمینه اظهار داشت: افزایش ظرفیت آگاهی مردم و خانواده در بعد تربیتی اهمیت دارد و ما این امر را شعار خود قرار دادیم تا خانواده‌ها اطلاعات را به روز دریافت کنند چرا که رسانه در ایجاد آگاهی در میان مردم و توجه به استعدادیابی نقش اساسی دارد.

در ادامه این نشست وحید ولی تهیه کننده «برو پی کارت» گفت: متاسفانه رسانه کژ کارکردهایی داشته و یکی از این کارکردهای اشتباه برای مشاوران و نوجوانان کلیشه‌های مربوط به مساله هدایت شغلی و انتخاب رشته است. متاسفانه رسانه در این فضا متهم است و از همانجا باید شروع کرد و کلیشه‌ها را شکست و به مبارزه با آن رفت.

این تهیه کننده افزود: تقریبا ۵ سال است که براای ساخت این برنامه درحال تحقیق و پژوهش هستیم . ما دانشجویی داشتیم که در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف مشغول به تحصیل بود اما سال آخر به سراغ رشته مددکاری اجتماعی رفت. خیلی‌ها می دانند که رشته برق دانشگاه شریف آمال و آرزوهای بچه های ریاضی است. ما به فراخور تحقیقات با آدم‌های مختلفی آشنا شدیم که روایت آنها در تهیه این برنامه نقش بزرگی داشته است.

محمدرضا ارکان کارگردان برنامه تلویزیونی «برو پی کارت» نیز با بیان این مطلب که ما همه از معلم‌ها بودیم و در مدارس مختلف فعالیت کردیم، خاطرنشان کرد: دغدغه «برو پی کارت» دغدغه معلمی بود. اکنون با آمارها عجیب و غریب‌تری روبه رو هستیم و عدم همخوانی رشته و شغل بالا و همچنین نگران کننده است اما برای ما مهم  بود که کلیشه شکنی کنیم و خانواده‌ها و بچه‌ها را از منجلاب مافیاهای کنکور نجات دهیم.

او ادامه داد: «برو پی کارت» یک برنامه آیتمیک است که در آن از افرادی که از رشته خود راضی یا ناراضی هستند دعوت می کردیم تا تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند. همچنین آیتم «کف بازار» را داشتیم که در این بخش، شغل و محیط این رشته ها را معرفی می‌کردیم، «ماست من ترشه» دیگر آیتمی بود که فردی را به برنامه می‌آوردیم که سال‌ها در یک رشته تحصیل کرده اما تغییر مسیر داده است. یک بخش نمایشی دیگر نیز با عنوان «غلط مصطلح» داشتیم که در آن یک دفتر مشاوره ساختیم که مشاوره دهنده سعی می‌کند افراد را از کلیشه‌های رایج در مورد انتخاب رشته و دانشگاه نجات دهد.

این کارگردان در پایان تصریح کرد: سعی کردیم «برو پی کارت» متناسب با نوجوانان باشد و بستری جداگانه داشته باشد که به خودی خود دیده شود. ارکان در خصوص فصل جدید این برنامه نیز گفت: در فصل جدید به مدت هشت شب ویژه برنامه ‌ای برای انتخاب رشته داریم که در آن سوال‌های مخاطبان برنامه را پاسخ می‌دهیم .

او در مورد آیتم های فصل جدید این برنامه اظهار داشت: آیتم «رشته چین»، چینش رشته به رشته را در انتخاب رشته آموزش می‌دهد. همچنین آیتم «راه بلد» درخدمت روانشناس و مشاور است تا دانش‌آموزان را با مسائل خودشناسی و پایه ای و هوشی آشنا کند. هر شب نیز مهمانان تلفنی داریم که از سوی سازمان سنجش و آموزش و پرورش به سوالات مخاطبان برنامه پاسخ می‌دهند تا در لحظه رفع ابهام شود. ما از طریق پیامک و پیامرسان شاد هم با مخاطبان در ارتباط هستیم ودر برنامه زنده اینترنتی پاسخگوی پرسش‌ها هستیم.

در ادامه سعید شهبازی مجری این برنامه تلویزیونی عنوان کرد: این افتخار را دارم که ۱۴ سال معلم هستم و به تجربه ارتباط با رفقای نوجوان خود افتخار می‌کنم.

او افزود: عوامل برنامه «برو پی کارت» تلاش زیادی برای ارتقای کیفی کار به لحاظ محتوایی انجام دادند و بار اصلی نیز برعهده دوستانی است که در اتاق فکر تولید محتوا  فعالیت می‌کنند. البته این همفکری کار ما را آسان کرده است اما به سهم خود از وجود این فضا بسیار خوشحالم. شهبازی در خصوص حضور عوامل برنامه در واحد روابط عمومی سازمان صدا و سیما و پاسخگویی به مخاطبان برنامه نیز گفت: دیروز و امروز که درخدمت دوستان بودیم پیام هایی از سوی مخاطبان از سراسر کشور به ما می‌رسید که نشان می‌داد  این عزیزان از دسترسی به مشاور تحصیلی و… محرومند. شاید برای ما بعضی چیزها سوال باشد اما برای آن‌ها دغدغه است و دقیقا دبه همین دلیل خوشحالم چرا که برنامه‌ای ساختیم که در راستای عدالت آموزشی حرکت کرد و این قول را می‌دهیم هیچ سوالی را بی پاسخ نگذاریم.

در بخش دیگری از این نشست باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما در ستاد، ارزیابی، پایش و حمایت انجام می دهیم و رسانه می‌خواهد این فرآیند را تکمیل کند. تماس‌هایی که با ما گرفته می‌شود عمدتا از شهرها و مناطقی است که امکانات و دسترسی‌های حضوری در آن نقطه کمتر است و این خودش تکمیل کننده این فرآیند است و من معتقدم هدایت تحصیلی و مشاوره و فرآیندهای پرورشی دیگری را نیزمی توان تبدیل به کار مشترک کرد.

در ادامه باطنی مدیر شبکه امید گفت: همپوشانی شبکه آموزش و شبکه امید در دوره جدید با راهیابی علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش مسیر خودش را با محوریت درست و دقیق پیش می‌برد. این شبکه تحول بزرگی را با برنامه مدرسه تابستانی در کنکور، فصل امتحان و تابستان پیش می برد. در شبکه امید هم برنامه‌هایی داشتیم. حوزه آموزش کنکور برعهده شبکه آموزش و مدرسه کنکور است و ما نیز  مسائل پرورشی و جهت گیری تخصصی و هدایت تحصیلی را برعهده گرفتیم و بحث انتخاب رشته‌های بچه‌ها را پیش می‌بریم.در واقع به نوعی در ادامه مسیر ایستاده‌ایم و در انتخاب شغل و مسیر هویت تخصصی در آینده برای پیشبرد اهداف تلاش می‌کنیم. این نه تنها موازی‌کاری نیست بلکه هم‌افزایی است.

او افزود: عبدالعالی هم پای کار است و ظرفیت هایی همچون برنامه پرسشگر را ایجاد کردیم. ما در کشورمان کاری مهم‌تر از نوجوانان نداریم و مهمتر از همه در حوزه هویت نوجوان مسئوولیم.ما باید برای بچه‌ها بمی‌ریم و با تمام وجود کنارشان بایستیم. همه آنتن‌های صداوسیما باید نوجوان را خطاب قرار دهد و این حس را بدهد که تمام صداوسیما در خدمت نسل آنهاست.

همچنین تجلی نیا مدیرکل امور تربیتی و مشاور مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در پایان این نشست خبری گفت: در بخش‌های مختلف به خصوص حوزه هدایت تحصیلی و آسیب‌های اجتماعی نیازمند تعامل و همکاری با شبکه امید هستیم. نوجوانان ما تفاوت و ویژگی‌هایی دارند و به همین منظور می بایست بسترهایی برای مشارکت بیشتر آماده شود. در تربیت این نکته مهم است که در وهله اول خانواده‌ها آموزش مهارت‌های فرزند پروری را درست ببینند. دوران کرونا باعث شد نوجوانان ما زودتر وارد فضای مجازی شوند و نباید انتظار داشت که آن‌ها به دوره های پسا کرونا برگردند. پس باید در این راستا فرهنگسازی کنیم. ما ۳۲ مرکز با شماره تماس ۱۵۷۰ در مراکز استان‌ها داریم که پاسخگوی والدین، فرهنگیان و دانش آموزان هستند که می توانند با شماره ثابت و همراه بدون پیش شماره تماس بگیرند و به سوال ‌هایشان پاسخ داده شود.

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰