پرهیز از آموزش مستقیم در «سینماجوان» / این برنامه فقط برای فیلم‌های انجمن نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۲
اصغر احمدپور در گفت‌وگو با صبا:

پرهیز از آموزش مستقیم در «سینماجوان» / این برنامه فقط برای فیلم‌های انجمن نیست

اصغر احمدپور تهیه کننده برنامه «سینما جوان» درباره این برنامه که با رویکرد آموزشی و تحلیل و بررسی آثار و وضعیت فیلم کوتاه از شبکه مستند روی آنتن می‌رود، سخن گفت.

اصغر احمدپور تهیه کننده در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره چشم انداز برنامه «سینما جوان» که این روزها با تهیه کنندگی مشترک اصغر احمدپور و فاطمه بوربور روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود، عنوان کرد: دغدغه اصلی انجمن سینمای جوانان ایران و برنامه «سینما جوان» پخش فیلم های کوتاه بود و در تعامل مشترک با شبکه مستند به این جمعبندی رسیدند تا توجهی ویژه به فیلم کوتاه داشته باشد حالا این امر اتفاق افتاده است یا خیر در وهله اول به نظرات دوستان و هنرمندان فیلم کوتاه و در وهله دوم به نظر دیگر مخاطبان این برنامه بستگی دارد و آن‌ها هستند که باید بگویند چقدر موفق عمل کردیم.

این تهیه کننده درباره مخاطبان این برنامه گفت: این برنامه مخاطب عام هم دارد که تاکنون مشارکت قابل توجهی داشتند و در نظر سنجی‌ها، نسبت به حال و هوی این روزها و بیشتر از سطح توقع ما مشارکت داشتند.

او درباره آیتم‌های این برنامه تلویزیونی تصریح کرد: توجه به فیلم کوتاه و پخش آن شاخصه اصلی ما بوده است و در این راستا با کارگردان آثار گفت‌وگو داریم که قبل از پخش فیلم کوتاه آن‌ها اتفاق می‌افتد چرا که نمی‌خواهیم درباره مسائل فنی صحبت کنیم و بیشتر درباره تجربه و حال و هوای آن هنرمندانن و این که در چه فضایی هستند با آن‌ها به گفتگو می‌پردازیم. همچنین آیتمی داریم که پیش درآمد فیلم است و رسانه های هنری دیگر یا فیلم هایی سینمایی خارجی و ایرانی را بررسی می‌کنیم تا بگوییم این آثار در حال و هوای یکدیگر هستند.

احمدپور ادامه داد: پس از پخش فیلم یک میز تحلیل نقد و بررسی داریم که به صورت ثابت است و منتقد و نویسنده شاخص فیلم کوتاه رامتین شهبازی که شناخته شده هم هستند در یک سوی میز و در دیگر بخش میز تحلیل برخی عوامل جلو یا پشت دوربین آثار می‌نشینند. ما در انتخاب حضور عوامل در بخش نقد و بررسی یشتر با فیلمساز مشورت می کنیم و از بازیگران، فیلمبردار، صدابردار و صداگذار و … دعوت می‌کنیم.

او گفت: آیتم‌های متفرقه دیگر هم داریم، متفرقه نه به منظور کم‌اهمیت بلکه به معنای این که آن آیتم‌های مورد نظر در راستای فیلم کوتاه پخش شده آن روز نیست. سیدحسن حسینی نیز در همه قسمت ها درباره ژانر صحبت می‌کند که در ۷ قسمت مقدمه ژانر (تاریخ ژانر و اصطلاحات اشتباه رایج در این حوزه) را بیان می‌کنند و پس از آن در ۱۹ قسمت آتی به تشریح انواع ژانر می‌پردازند.

احمدپور درباره بخش‌های آموزشی «سینماجوان» خاطرنشان کرد: نگاه تیم سازنده این است که از آموزش مستقیم پرهیز کنیم با اینکه تجربه نگاری بخش اول برنامه هم نکات آموزشی خیلی خوبی دارد و همچنین در گفت‌وگوهایی که شهبازی در میز تحلیل و بررسی دارد نکاتی گفته می شود که سرشار از بار آموزشیاست، اما این غیر مستقیم بودن همیشه دغدغه بوده است و همیشه سعی می‌کنیم در لایه‌های پنهان وجود داشته باشد.

این تهیه‌کننده درباره آیتمی که قابلیت جابه‌جایی دارد، گفت: یک آیتم با عنوان کارگاه تجربه داریم که در همه برنامه‌ها نیست و به خاطر طولانی بودن فیلم یا گفتگوی ضروری به پخش نمی‌رسد اما این کارگاه نیز آموزشی است که در ان سعی شده است آموزش هایی را که در دنیا وجود در حوزه فیلم کوتاه دارد و تا الان به فارسی ترجمه نشده‌اند، ارائه دهیم.

او اذغان داشت: همچنین در این فصل سعی کردیم روی مقوله فیلمبرداری و نورپردازی متمرکز شویم و آیتم معرفی فیلمسازان شاخص فیلم کوتاه یا مروری کوتاه بر فیلم کوتاه‌های شاخص را هم داشته باشیم که در گفتار متن آن نیز سعی کردیم بار آموزشی داشته باشیم. در هر برنامه یک داستان کوتاه یا داستانک نیز خوانده شود که این هم یکی از آیتم‌های دیگر برنامه است.

احمدپور دباره بهره‌گیری و پخش آثار بین‌المللی عنوان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران پیشنهاد دهنده این برنامه بود و در مرحله اول ترجیح می‌داد فیلم‌ها برای خودش باشد اما در حقیقت دغدغه اصلی فیلم کوتاه بود که در ایران چند متولی دیگر هم دارد. به هممین منظور تعامل کردیم تا فیلم‌های دیگر را هم پخش کنیم که کاملا وابسته به تعامل ما با فیلمسازان و بعد تایید انجمن سینمای جوان را داشته باشد. انجمن تمایل ندارد چرا که محدودیت دارد و تعامل با تلویزیون نیز محدودیت‌هایی دارد که این چالش‌ها را بیشتر دامن می‌زند اما خوشبختانه تاکنون این تعامل بازدارنده نبوده است.

او افزود: درباره فیلمسازان خارجی می‌توان گفت که ما صرفا آیتم معرفی و مرور داریم و فیلم‌های خارجی را پخش نمی‌کنیم. همچنین فیلم‌هایی را به مخاطب معرفی می کنیم که در فضای مجازی هستند اما ما نیز زیرنویس کردیم تا در فضای‌مجازی بگذاریم تا بدون محدودیت فیلم‌ها را ببینند.

برنامه ترکیبی «سینما جوان» یکی از برنامه‌های شبکه مستند سیما است که در تعامل و همکاری با انجمن سینمای جوانان ایران و با محوریت پخش، تحلیل و بررسی آثار و وضعیت فیلم کوتاه در سینمای ایران و با نگاهی آموزش محور به این مدیوم از سینما، ساعت ۲۰ تا ۲۱ روی آنتن می‌رود.

این برنامه که در ۲۶ قسمت برنامه‌ریزی شده است و نازنین چیت‌ساز نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه، اجرای این برنامه را برعهده دارد و سید وحید نامی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه، به عنوان سردبیر، با این برنامه تلویزیونی همکاری می‌کند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است