جای خالی خون و گلوله بر پرده سفید | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۴
جدیدترین ساخته «مسعود کیمیایی» بدون اکران سینماها، پخش خانگی می‌شود؟!

جای خالی خون و گلوله بر پرده سفید

محمدعرفان صدیقیان | مسعود کیمیایی به معنای واقعی کلمه یک «کارگردان» است. میزانسن‌ها و شیوه دکوپاژ و همچنین طریقه نگارش دیالوگ‌ها در فیلم نامه (فیلمنوشت)های او، کاملا مناسب فضای سالن سینما است. فیلم‌های او را باید بر روی پرده عریض دید تا بتوان از اهمیت کار او آگاه شد.

تفاوتی ندارد که اهل سینما و فیلم دیدن باشید یا نه. در هر صورت مسعود کیمیایی، از پیشگامان موج نوی سینمای ایران، نیازی به معرفی ندارد. فیلم سازی که بیش از نیم قرن است که در مقام نویسنده و کارگردان در سینما حضور دارد و به دلیل جهان بینی و نگاه ویژه‌اش، نام او بدون شک در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد. سینماگری که به صورت توامان، به «روایت» و «شخصیت» توجه دارد و بر خلاف بسیاری دیگر، در پرداخت به یکی از این موارد، از دیگری غافل نمی‌شود. کیمیایی به معنای واقعی کلمه یک «کارگردان» است. میزانسن‌ها و شیوه دکوپاژ و همچنین طریقه نگارش دیالوگ‌ها در فیلم نامه (فیلمنوشت) های او، کاملا مناسب فضای سالن سینما است. فیلم‌های او را باید بر روی پرده عریض دید بتوان از اهمیت کار او آگاه شد. هدف این نوشتار، ارزش گذاری بر روی فیلم‌های کیمیایی نیست. با این وجود باید اشاره شود که «خائن کشی» در میان فیلم‌های متاخر مسعود کیمیایی، بیش از هر اثر دیگری از او در سال‌های اخیر، توجه منتقدان را به خود جلب کرد.

طبق اطلاعاتی که در سایت پلتفرم «نماوا» وجود دارد، این اثر قرار است از جمعه آینده، هر هفته ساعت ۹ صبح در قالب یک مینی سریال چهار قسمتی عرضه شود. تم رفاقت در تازه ترین اثر مسعود کیمیایی مانند بسیاری دیگر از فیلم های او برجسته و پررنگ است. «خائن کشی» از خلال روایتی تاریخی و عاشقانه، به ماجرای ملی شدن صنعت نفت و اتفاقات مربوط به دکتر مصدق می‌پردازد. اثری که جزئیات و ریزه کاری های بصری فراوانی را در خود جای داده است و بدون شک مخاطبان سینمای ایران ترجیح می‌دهند آن را به جای قاب کوچک تلویزیون، بر روی پرده سینما تماشا کنند. ظاهرا کیمیایی هنگام نگارش و فیلمبرداری این اثر به این نکته توجه داشته است که بعدها قرار است نسخه بلندتر این فیلم، به صورت یک مینی سریال عرضه شود. همچنین قصه‌ای که او در «خائن کشی» روایت کرده است، دارای جزئیات تاریخی است که ظاهرا در نسخه سریالی بیش‌تر به آن پرداخته شده است.

این رویه یعنی فیلمبرداری یک اثر که بتوان بعدها آن را در مدیوم‌های جداگانه سینما و سریال عرضه کرد، پیش از این نیز در سینمای ایران دارای سابقه بوده است. برای مثال در جشنواره چهلم، فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی هجازی فر نیز برآمده از یک مینی سریال بود که قرار است از هفته آینده روی آنتن شبکه یک سیما برود. اما آن فیلم در روند عرضه، مسیر صحیحی را طی کرد و ابتدا نسخه سینمایی «موقعیت مهدی» روانه اکران شد و سپس نوبت به بخش نسخه مینی سریال آن رسیده است. اتفاقی که متاسفانه برای آخرین ساخته سینمایی کیمیایی رخ نداده است. به نظر می‌رسد ماجرای مربوط به امور اقتصادی و سرمایه، در این میان بیش از هر مورد دیگری تعیین کننده و اصل بر هر موضوع دیگری بوده است. سینما صنعتی سرگرمی‌ساز و به همین دلیل دارای سودآوری است. اما بروز کیفیات «هنری»، بعد دیگر این مدیوم را تشکیل می‌دهد که برای نمود پیدا کردن آن به همان صورتی که منظور و هدف فیلمساز بوده، نیاز است تا یک اثر در سالن‌های سینما در معرض تماشا قرار گیرد. هنوز علی اوجی در مقام تهیه کننده «خائن کشی» واکنشی به این موضوع نداشته است و مشخص نیست که آیا بعدها برنامه‌ای برای اکران این اثر در سینما هم خواهد داشت یا خیر. در هر صورت عرضه «خائن کشی» در قالب یک مجموعه ۴ قسمتی، شاید به جذابیت دیدن نسخه پرده‌ای فیلم برای طرفدارانش لطمه بزند و شاید به ریزش مخاطبان [درصورت رسیدن به اکران عمومی] بیانجامد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۸۰/۶۶۶/۴۶۸/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۷۳/۹۵۱/۵۲۴/۰۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۵۰/۵۹۳/۳۶۹/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۸/۰۶۵/۳۷۲/۵۰۰
  • ۷۰سی
    ۴/۰۹۹/۵۴۰/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۲/۷۷۱/۳۵۵/۰۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۶/۴۷۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۳۲/۸۵۵/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۸۹/۷۹۵/۰۰۰