باید به کمک بال رسانه رونق بیشتری به حوزه کتاب بدهیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۶
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در گفتگو با شبکه خبر:

باید به کمک بال رسانه رونق بیشتری به حوزه کتاب بدهیم

علی رمضانی با اشاره به ظرفیت شبکه تلویزیونی کتاب جهت پرورش استعدادهای حوزه کتاب برای برنامه‌سازی تلویزیونی گفت: حوزه نشر کشور ظرفیت برنامه‌سازی و ایجاد یک شبکه مستقل را دارد.

به گزارش صبا و به نقل از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت‌وگوی صبح امروز خود (پنجشنبه دوم شهریور ۱۴۰۲) با شبکه خبر به آغاز به کار رسمی شبکه کتاب اشاره و مطرح کرد: ظرفیت حوزه نشر ایجاب می‌کرد در فضای رسانه‌های تصویری هم به این موضوع بپردازیم و به کمک بال رسانه رونق بیشتری به حوزه کتاب بدهیم.

وی ضمن طرح این نکته که در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران(۱۴۰۱) ظرفیت‌سنجی‌ای برای ایجاد شبکه کتاب انجام شد، گفت: در تعاملی که با شبکه‌های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این دوره از نمایشگاه صورت گرفت، نشان داده شد حوزه نشر کشور ظرفیت برنامه‌سازی و ایجاد یک شبکه مستقل را دارد.

رمضانی با اشاره به پخش آزمایشی شبکه کتاب به مدت ۹ ماه عنوان کرد: از اردیبهشت‌ماه تا آبان‌ماه ۱۴۰۱ زیرساخت‌های این شبکه فراهم و پس از آن نیز پخش آزمایشی شبکه آغاز شد. برنامه‌های ترکیبی معرفی کتاب و دست‌اندرکاران صنعت نشر و همچنین ظرفیت‌های نویسندگان، شاعران، مصححان، ویراستاران و همه اهالی قلم در کشور نشان داد با اجرای روزانه چندین برنامه کتابی در کشور ظرفیت پرداخت بیشتر به این حوزه وجود دارد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: سالانه در کشور قریب به صد و ۱۱هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود که حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار عنوان آن چاپ اول است، برای اینکه به عموم مخاطبان در سنین مختلف کمک شود تا بتوانند بهترین‌ آثار را انتخاب کنند در این شبکه برنامه‌های مختلفی تولید و پخش شده و خواهد شد. تاکنون نیز بیش از هزار عنوان کتاب با عنوان دستیاری مخاطبان حوزه کتاب معرفی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه‌های شبکه کتاب توضیح داد: رویدادهای حوزه کتاب که در کتابفروشی‌ها، کتابخانه‌ها و دیگر محل‌های مختلف در کشور شکل می‌گیرد و محافل ادبی و کتابی متفاوتی که برگزار می‌شود از این شبکه پخش شده و می‌شود و تاکنون نیز روزانه به طور متوسط یک ساعت برنامه زنده پخش می‌شد. اکنون این شبکه بیش از ۶ ساعت پخش دارد و تکرار برنامه‌ها هم در دستور کار است. اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌های این شبکه از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای پیامکی انجام شده و به توسعه مخاطب می‌پردازد.

رمضانی اضافه کرد: این شبکه در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در تعامل با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران توانست فراز دیگری را تجربه کند و الگوی دیگری از برنامه‌سازی را به اشتراک بگذارد و به عنوان یک مجموعه‌ که در حال پرورش استعدادهای حوزه کتاب برای برنامه‌سازی تلویزیونی است خود را تثبیت کرد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اینکه معمولا در دوره آزمایشی برای سنجش توانمندی و امکان تحقق عملیاتی ایده پیش بینی می شود، اشاره کرد: اینکه صدا و سیما، معاونت فضای مجازی به این نتیجه رسیدند که شبکه کتاب می‌تواند به صورت رسمی پخش خود را آغاز کند نتیجه کوشش و تلاش اهالی صنعت کتاب بود، آن‌ها توانستند ایده، ضرورت و ظرفیت این حوزه را اثبات کنند و بگویند یک یا چندین شبکه امکان برنامه‌سازی برای این حوزه را دارد و مخاطبان را به خود جلب می‌کند‌.

وی درباره ایده برنامه‌سازی مخاطبان برای شبکه کتاب و با اشاره به اینکه هدف اصلی شبکه‌هایی که در فضای مجازی شکل می‌گیرند تعامل با مخاطبان است، گفت: در مدت زمان فعالیت شبکه پویش‌هایی اجرا شد که مخاطبان خود کتاب‌هایی را معرفی کردند و این تولیدات پخش شد؛ لذا تعاملی بودن یکی از ویژگی‌ها و وجوه ممتاز شبکه کتاب است. بسترهای ارتباطی با این شبکه به آدرس ketab.tv در شبکه‌های اجتماعی و فضای وب در دسترس است و مخاطبان می‌توانند از این طریق با شبکه ارتباط بگیرند.

علی رمضانی در بخش پایانی سخنان خود کتاب را کالایی دانست که استفاده از آن در کشور به صورت همه‌گیری و عمومی درحال رشد روزافزون است. وی در توضیح بیشتر ظرفیت‌های صنعت نشر کشور گفت: ظرفیت‌های حوزه کتاب برای ارکان و اهالی کتاب هم مغفول بود و بعد از آغاز به کار این شبکه برخی از مسئولان حوزه کتاب نیز اذعان می‌کردند که فکر نمی‌کردند تا این اندازه رویداد کتابی در سطح کشور برگزار شود.

«تلویزیون اینترنتی کتاب» نخستین شبکه تخصصی حوزه کتاب و نشر در ایران است که سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد و زیر نظر خانه کتاب و ادبیات ایران فعالیت می کند.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق تارنمای ketab.tv  بیننده برنامه های این شبکه باشند.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰