دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی سازمان سینمایی با حضور در برنامه رادیویی «سینماگرام» گفت:در ماجرای قاچاق فیلمها ما حامی و سمت سینماگران هستیم و قطعا مجرمان سرقت فیلمها را شناسایی کرده و با آنها برخورد انضباطی میکنیم.
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی برنامه رادیویی «سینماگرام»، جعفر انصاری فر دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی سازمان سینمایی شامگاه جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ در دوازدهمین برنامه رادیویی «سینماگرام» حضور یافت.
انصاری فر در ابتدای این برنامه در گفتوگو با میثم کریمی مجری و سردبیر برنامه عنوان کرد: یکی از دغدغههای وزارت فرهنگو ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی همواره مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگیو هنری بوده است؛ در کنار آن همیشه فرهنگسازی عدم استفاده غیرقانونی از آثار نیز پیگیری شده است.
او ادامه داد: با توجه به اینکه عرضه آثار سینمایی پیش از این عمدتا به صورت فیزیکی بود، نسخه قاچاق در قالب سی دی معمولا در فروشگاهها توزیع میشد که با پیگیریها و نظارتها از توزیع این محصولات جلوگیری صورت میگرفت. در ادامه این صیانت گستردهتر شد و به ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری در وزارت ارشاد گسترش یافت اما دوباره به ستاد صیانت از آثار سینمایی تغییر نام پیدا کرد.
دستورالعمل جدید ستاد صیانت از آثار سینمایی تدوین شده است
وی افزود: از سال گذشته مسئولیت این ستاد به من سپرده شد. از آنجایی که ما تغییر محیط از فیزیکی به سایبری را شاهد هستیم، نیاز بود ستاد از روال گذشته به روزتر و کارآمدتر شود و برای بالا بردن ضربب امنیت محصولات اقداماتی انجام شود.
انصاریفر تصریح کرد: امروز ما با موضوع سرقت مواجه هستیم نه قاچاق زیرا در واقع یک سارق، مال حرامی را با پخش غیرقانونی فیلم از آن خود کرده است. لذا آییننامه تغییراتی کرد و چکشکاری شد و چند وقت قبل دستورالعمل اجرایی آن را تقدیم وزیر محترم کردیم. ما بر این باور هستیم با ابلاغ این دستورالعمل بسیاری از مشکلات حل میشود و می توان فضا را مدیریت کرد.
اوخاطر نشان کرد: ستاد صیانت در حال پوستاندازی از فضای فیزیکی به فضای سایبر است. در حال حاضر فضای مجازی بستر اصلی قاچاق فیلمهاست و نیاز است در این زمینه روزآمد باشیم.
وزارت ارشاد را متهم نکنیم
انصاری فر همچنین عنوان کرد: سازمان سینمایی حامی سینماگران است اما اساسا فلسفه وجودی این ستاد حفاظت از سرمایه انسانی و سینمایی است.
او با اشاره به سابقه کاری خودش در این سازمان تاکید کرد: من دو سال مدیرکل پژوهش سازمان سینمایی بودم و باید بگویم دست کم در ۸ سال گذشته موردی که وزارت ارشاد منشا نشر یک فیلم بوده باشد نداریم البته شاید پیش از آن بوده باشد اما اینکه بخواهیم اتهام بزنیم این اقدام سازمان یافته بوده حرفی خنده دار است و چنین تصوری را اصلا نباید مطرح کرد. این حرف را امروز کسانی مطرح میکنند که نگاهشان ملی نیست.
دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی عنوان کرد: در دوران گذشته نسخه دی وی دی فیلمها بازبینی میشد اما در موارد اخیر تاکید جدی به لابراتوارها شده است تا فیلم حتما واترمارک نسخه بازبینی داشته باشد تا اگر احیانا تخلفی صورت گرفت قابل پیگیری باشد. هک dcp در سازمان سینمایی امکان پذیر نیست و حتما بیرون از سازمان اتفاق افتاده است، من محکم میگویم که قطعا در داخل سازمان نبوده و نیست اگر قرار است ما حامی سینماگران باشیم این جنس حرفها اعتماد را از ما سلب میکند.
منتظر شکایت صاحبان آثار نماندیم
انصاری فر درباره سه فیلم اخیر قاچاق شده «تفریق»، «بی رویا» و «ارادتمند؛ نازنین، بهاره تینا» عنوان کرد: در ارتباط با این اتفاق، ما به سرعت اقدامات لازم را درباره دو فیلم «تفریق» و «بیرویا» شروع کردیم. البته لازم است از سوی صاحبان آثار شکایت صورت بگیرد که هنوز شکایتی نشده است. کارگردان فیلم «ارادتمند نازنین بهاره تینا» نیز خود پیش از این چند باری مطرح کرده بود فیلمش را پخش میکند، طبق قانون کسی که متضرر شده است باید شکایت کند اما ما منتظر نماندیم و بلافاصله اقدام کردیم در حال حاضرشکایت حقوقی به دادستان کل کشور و رونوشت آن به دادستان تهران داده و قول داده شده مجرمان ماجرا شناسایی شوند.
وی درباره اقدام پیشگیرانه سازمان سینمایی از قاچاق فیلمها عنوان کرد: یکی از مشکلات ما دفاتر فیلمها و لابراتوارهاست و باید سطح دسترسی به فیلمها مشخص شود که چه کسانی به فیلمها دسترسی دارند و اسامی شان اعلام شود.این اقدام میتواند بازدارنده باشد که در دستورالعمل جدید ستاد صیانت آورده شده است. طرح های انضباطی هم داریم که اجرای همه اینها منوط به همکاری همه سینماگران است.
وی در پایان تاکید کرد: به نظرم وظیفه مراقبت اصلی را خود صاحبان فیلمها برعهده دارند. برنامه «سینماگرام» با اجرا و سردبیری میثم کریمی و تهیهکنندگی رکسانا قهقرایی جمعه شبها از رادیونمایش به صورت زنده پخش میشود.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است