محمدجواد موحد: به دنبال ساخت فیلم‌های خنثی نیستیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۲
گزارش صبا از نشست خبری باشگاه فیلم سوره

محمدجواد موحد: به دنبال ساخت فیلم‌های خنثی نیستیم

نشست خبری باشگاه فیلم سوره صبح امروز یکشنبه پنجم شهریور ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، نشست خبری باشگاه فیلم سوره پس از تلاوت قرآن کریم با حضور محمد جواد موحد،حامد یامین‌پور و محسن ملکی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد جواد موحد مدیر عامل باشگاه فیلم سوره با اشاره به حضور این باشگاه در جشنواره‌های مختلف گفت: معمولا در جشنواره‌های مهمی که در این سال‌ها برگزار شده است حضور داشته‌ایم و اکثرا فیلم‌های مهمی در این جشنواره‌ها داشته‌ایم. به عنوان مثال در جشنواره‌ رویش حضور پر رنگی داشته‌ و بیش از ۱۵۰ جایزه دریافت کرده‌ایم. جایزه مهمی نبوده است که ما آن را دریافت نکرده باشیم. در مثالی دیگر فیلم کوتاه «اتاق عقد» در جشنواره‌ ایسفا حضور داشت. در این مدت فیلم‌های مختلفی ساخته شدند که سازندگان آن‌ها توانستند پس از تولید اثر وارد فضای حرفه‌ای شوند. فیلمی که آقای دارابی و آقای خردمندان ساختند می‌تواند مثالی خوبی برای این امر باشد. سریال «کتونی زرنگی» نیز از جمله فعالیت‌‌هایی است که به ساحت فیلم‌نامه‌نویسی باشگاه سوره یاری رسانده است.

وی ادامه داد: مسیر باشگاه سوره با ایده مرکزی حوزه هنری در دهه شصت رو به رشد و پیش‌روی است. تغییراتی که از سال ۹۳ تاکنون باشگاه فیلم سوزه توانسته است به حوزه‌های مختلف و تخصصی بپردازد. اگر بخواهم به شکلی دقیق‌تر بگویم تا سال ۹۹ ساختارهای تخصصی در حوزه فیلم‌سازی و کارگردانی مد نظر ما بود. از این سال به بعد دو حوزه فیلم‌نامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی نیز مورد توجه قرار گرفت. البته در حال حاضر قرار است که به مشاغل سینمایی نیز بپردازیم…

محسن ملکی در ادامه تصریح کرد: رویکرد باشگاه سوره پیرامون انتقال تجربه قابل تعریف است. در انجمن سینمای جوان با ایجاد یک فضای مشورتی فیلم‌سازان را به سمت ساختن یک اثر سوق می‌دهند. بنابراین آنچه به مثابه سازوکار در نظر داریم از جنس انتقال تجربه است.

ما در سال ۹۸ چندین اثر بلند داشتیم.‌ اما فیلم‌سازان وقت پس از تولید آثار خود کم کم پا به میان‌سالی گذاشته بودند. در نتیجه ما سن فیلم‌سازانی را که امکان ثبت‌نام دارند، پایین‌تر آورده‌ایم. آن‌ها می‌توانند در دوره‌هایی به نام کاتینو فرایندی را که باید را طی کنند.

ما سعی داریم فیلم‌سازی فقط مختص اشخاص متمول نباشد و همه کسانی که قصد فیلم‌سازی دارند بتوانند تنها با فروش یک لب‌تاپ دست به این اقدام بزنند. قصد باشگاه سوره حمایت از این اقشار است.

در ادامه‌ حامد یامین‌پور افزود: در مورد مشاغل سینمایی نیز باید بگویم که در گذشته دست‌اندرکاران سینما با دستیاری و ایجاد ارتباط با دیگران سعی در حضور پشت صحنه آثار داشتند. ما به این امر فکر کرده‌ایم و سعی داریم سازوکاری درست را به بار بنشانیم. به زودی فراخوانی منتشر خواهیم کرد.‌ فراخوانی برای عزیزانی که قصد دارند کار تدوین، دستیاری، فیلم‌برداری و غیره را انجام دهند. آن‌ها پس از حضور و گذراندن دوره‌ای در حیطه مورد نظر خود. می‌توانند در آثار حرفه‌ای حضور پیدا کرده و به فیلم‌سازان بزرگ یاری رسانند.

وی افزود: استادانی که در این دوره‌ها شرکت خواهند کرد متشکل از افرادی هستند که هم‌اکنون در سینمای ایران در حال فعالیت هستند. در واقع از استادانی که مشغول تدریس در دانشگاه یا موسسه‌های دیگر هستند، استفاده نخواهد شد. در نتیجه این امر نمی‌خواهیم فضایی آکادمیک بر پا کنیم. امیدواریم گروه‌های نوجوانی پس از این فراخوان جذب باشگاه شده و در ادامه به ساحت تلویزیون و سینما روانه شوند.

محمد جواد موحد در میانه این صحبت‌ها به رویکرد باشگاه سوره در سال‌های پیش رو اشاره کرد و گفت: در این مورد باید به سه اثر اشاره کنم. یکی از این آثار در ژانر ماجراجویی خواهد بود. دیگری نیز در قالب یک سریال ۱۵ قسمت خواهد بود. فیلم سوم نیز در قالب فیلم‌نامه است. در واقع فیلم‌نامه تایید شده است. اگر بخواهیم به سازوکار باشگاه هم اشاره کنم. ما با فیلم‌ساز و جهان‌بینی او یک مسیر می‌سازیم. کارگردان قرار است به نسبت جهان‌بینی خود اثرش را خلق کند. در نتیجه این امر ممکن است باشگاه سوره در یک سال سه اثر تولید کند. ممکن است که در یک سال فیلمی هم نشود‌!

موحد ادامه داد: اساسا تفاوتی که میان باشگاه سوره و دیگر حوزه‌های تربیتی در همین نقطه است. سوره به نوعی با فیلم‌ساز همزیستی می‌کند. اما این تفاوت‌ها باعث نمی‌شود که با دیگر تشکل‌های فیلم‌سازی همچون انجمن سینمای جوان، اوج یا صداوسیما تعاملی نداشته باشیم. مثال‌های زیادی برای چنین تعامل‌هایی قابل رویت است. در کنار این تعامل‌‌ها نیز به رقابت با چنین حوزه‌هایی خواهیم پرداخت.

موحد در پاسخ به این پرسش که خط‌مشی باشگاه سوره در همکاری با فیلم‌سازان چگونه است، گفت: در یک کلام می‌توانیم به تعهد اشاره کنیم. اشخاصی که به هنر سینما متعهد هستند، قطعا مد نظر ما هستند. اینکه جهان‌بینی اشخاص یا تیپ و ظاهر آن‌ها چگونه است برای ما اهمیت ندارد. می‌توانیم یک روحانی را مثال بزنم که پس از یک تعامل کوتاه ارتباطش با ما قطع شد. چرا که او تعهدی باید را نداشت. در مثالی دیگر می‌توان به جهان‌بینی آقای خردمندان و دارابی اشاره کرد. این دو کاراکتر در دو دنیای متفاوت سیر می‌کنند، اما هر کدام به هنر سینما متعهد هستند. بنابراین باشگاه فیلم سوره با آن‌ها همکاری داشته است.

موحد پیرامون به حضور فیلم‌سازان زن در باشگاه سوره و البته فیلم‌‌هایی با موضوع زن اشاره کرد و گفت: در ساحت فیلم کوتاه چندین کارگردان زن داریم که بعضی از آن‌ها باشگاه‌ها را ترک گفته‌اند و به حوزه‌های دیگری رفته‌اند. قطعا در یک یا سال دو سال آینده کارگردان‌ خانمی از طرف باشگاه فیلم بلند خود را خواهد ساخت. در باب موضوع و مضمون زنانه نیز باید بگویم نظر و جهان‌بینی فیلم‌ساز برای ما ارجحیت دارد.‌ تاکنون فیلم‌سازی با چنین دغدغه‌‌ای به آن صورت که باید و شاید به باشگاه مراجعه نکرده است.

وی در ادامه به تعامل با فیلم‌سازان مناطق دور و شهرستان‌ها اشاره کرد و افزود: باشگاه فیلم سوره در دوره کاتینو و همچنین در تعامل‌های متفاوت برای ساخت فیلم از استعداد هم‌وطنان‌مان در سراسر کشور بهره برده است.

موحد در پایان نشست به حواشی پیش آمده پیرامون فیلم «دیدن این فیلم جرم است» اشاره کرد و گفت: ما به دنبال ساخت فیلم‌های خنثی نیستیم. رویکرد ما به شکلی است که قطعا با تعدادی مخالف و موافق روبرو خواهد شد. همانطور که در دولت قبل فیلم «دیدن این فیلم جرم است» توسط مخالفین توقیف شد و سپس توسط موافقین دوباره به گیشه بازگشت.

٭ عکس‌ها: سهیل صلاحی‌زاده

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000