چهار مدل درآمدی پلتفرم‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۳
در نخستین نشست «گفتمان تنظیم‌گری رسانه» مطرح شد؛

چهار مدل درآمدی پلتفرم‌ها

نخستین نشست «گفتمان تنظیم‌گری رسانه» با موضوع «اقتصاد پلتفرمی و با رویکرد مدل‌های درآمدی و هزینه‌ای در رسانه صوت‌و تصویر فراگیر» توسط مدیریت آموزش و تعاملات بین‌الملل ساترا برگزار شد. 
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، نخستین نشست از مجموعه نشست‌های «گفتمان تنظیم‌گری رسانه» با موضوع «اقتصاد پلتفرمی و با رویکرد مدل‌های درآمدی و هزینه‌ای در رسانه صوت‌و تصویر فراگیر» به همت مدیریت آموزش و تعاملات بین‌الملل ساترا با حضور محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌و کار ساترا، امیرحسین حیدری مدیر سکوی «تماشاخونه»، سمیه لبافی استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و به دبیری حسن صفرعلی مدیر آموزش و تعاملات بین‌الملل ساترا برگزار شد.
چهار مدل درآمدزایی پلتفرم‌ها در ابتدای این نشست سمیه لبافی گفت: وقتی به پلتفرم‌های بزرگ نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که آنها از مدل‌های مختلفی استفاده می‌کنند. ما چهار مدل درآمدی برای پلتفرم‌ها داریم. یک مدل، پرداخت مستقیم است یعنی داده یا محتوا را می‌فروشند‌. مدل دیگر، تبلیغات است. برای تبلیغ در یک پلتفرم، پول دریافت می‌کنند.
لبافی افزود: سومین مدل درآمدزایی از طریق مصرف اینترنت است. در مدل چهارم با جذب سرمایه از طریق عرضه سهام در بورس یا سایر شیوه‌های جذب سرمایه، پلتفرم را توسعه می‌دهند. دلیل وفاداری مخاطب، محتوا است.
در ادامه، حیدری خاطرنشان کرد: همه فکر می‌کنند که در بین سینماگران هزینه‌های هنگفتی جابه‌جا می‌شود اما واقعا این‌طور نیست. یک مدل مثلثی متشکل از مخاطب، محتوا و تبلیغات وجود دارد که باید متساوی‌الاضلاع باشد؛ در واقع منِ رسانه باید در وسط مثلث قرار بگیرم تا بتوانم تولید کنم و محتوایم را بفروشم. حاکمیت باید بتواند با من تعامل داشته باشد. به عبارتی اولویت اصلی حاکمیت باید فرهنگ باشد تا منِ رسانه بتوانم با برندهای مختلف تعامل داشته باشم.
 مدیر رسانه «تماشاخونه» گفت: ما تلاش می‌کنیم در زیست‌بودم خودمان، بومی‌سازی کنیم. ما درعصری هستیم که مدل‌های تجاری ما برای مخاطب مهم نیست و فقط محتوا برای آن مهم است. به همین دلیل حاکمیت تمرکزش را روی محتوا گذاشته است. در واقع، محتوا حرف اول را می‌زند.
 وی توضیح داد: اگر نتوان محتوای خوب به مخاطب داد، مخاطب آن پلتفرم را کنار می‌گذارد. مخاطب با رفتارهای تجاری ما کاری ندارد. دلیل وفاداری مخاطب اول محتوا و بعد نوع سرویسی است که ما ارائه می‌دهیم.
 در ادامه معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌و کار ساترا با اشاره به اینکه ما جمعا ۳۲ مدل درآمدی و ۴ مدل مرسوم در بحث اقتصاد پلتفرمی داریم، تاکید کرد: مسئله امروز ما در ساترا، نوع نگاه به وضع موجود فعالان  صنعت صوت‌و تصویر فراگیر است. 
خلعتبری افزود: در مدل درآمدی پلتفرم‌ها، این حق کاربر محسوب می‌شود که بداند چه مبلغی را در مقابل چه خدماتی باید پرداخت کند. وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر پلتفرم‌ها، محتوای مناسب و جذاب داشته باشند، مخاطب، تبلیغات و درآمد هم خواهند داشت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۸۰/۶۶۶/۴۶۸/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۷۳/۹۵۱/۵۲۴/۰۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۵۰/۵۹۳/۳۶۹/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۸/۰۶۵/۳۷۲/۵۰۰
  • ۷۰سی
    ۴/۰۹۹/۵۴۰/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۲/۷۷۱/۳۵۵/۰۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۶/۴۷۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۳۲/۸۵۵/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۸۹/۷۹۵/۰۰۰