«بازپرس»؛ نزدیک به مطالبه مردم از رسانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۳
درباره پربیننده‌ترین مجموعه این روزهای سیما

«بازپرس»؛ نزدیک به مطالبه مردم از رسانه

محمدعرفان صدیقیان | مجموعه «بازپرس» روایتی ملتهب و حساسیت برانگیز دارد و درباره برخی از مهم ترین پرونده‌های قضایی سال‌های اخیر است. شخصیت اصلی این مجموعه بازپرسی با نام صدرا حسینی(محسن قصابیان) است که رسیدگی به پرونده‌های مهم واصله در قوه قضائیه را برعهده دارد و همین امر خطیر ناخواسته او را وارد ماجراهایی می‌کند...

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، مجموعه تلویزیونی «بازپرس» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در شرایطی روی آنتن شبکه یک سیما رفته است که هم زمان مجموعه‌هایی مانند «عشق کوفی» و «رحیل» که از قصه‌های پرکشش و جذابی برخوردار هستند نیز در حال پخش از تلویزیون هستند. با این وجود این مجموعه به سبب نکات مثبت پرتعدادش توانسته در نظرسنجی «مرکز تحقیقات صدا و سیما» عنوان پربیننده‌ترین مجموعه در حال پخش را نصیب خود کند. احمد معظمی کارگردان این اثر تاکنون سریال‌های پرشماری  را برای تلویزیون کارگردانی کرده است. از اولین تجربه‌های او در این مدیوم می‌توان به کارگردانی قسمت های پرشماری از مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» اشاره کرد. او با این مجموعه موفق توانست شیوه‌های متفاوت قصه گویی و روایت برای قاب کوچک تلویزیون را تجربه کند و مسیر خود را برای ساخت ادامه آثارش هموار کند. چند سالی می‌شود که او عمده توجه خود را بر کارگردانی در گونه‌های «جاسوسی»، «معمایی» و «امنیتی» متمرکز کرده است و حاصل آن مجموعه‌هایی چون «حریم شخصی»، «سارق روح»، و «سرجوخه» بوده است. طبق آمار ارائه شده، «بازپرس» پربیننده‌ترین اثری است که او تا کنون کارگردانی کرده است.

این مجموعه روایتی ملتهب و حساسیت برانگیز دارد و درباره برخی از مهم‌ترین پرونده‌های قضایی سال‌های اخیر است. شخصیت اصلی این مجموعه، بازپرسی با نام صدرا حسینی(محسن قصابیان) است که رسیدگی به پرونده‌های مهم واصله در قوه قضائیه را برعهده دارد و همین امر خطیر، ناخواسته او را وارد ماجراهایی می‌کند. حسین تراب نژاد نویسنده این مجموعه نیز پیش از این نگارش آثار پرتعداد پلیسی و امنیتی را در کارنامه داشته است و انتخاب او به عنوان نویسنده این اثر اقدامی هوشمندانه بوده است. او به خوبی توانسته رویدادهای واقعی و پرونده های مربوط به مفاسد اقتصادی را دراماتیزه کرده و قصه ای پر جاذبه طراحی کند. بخش عمده‌ای از موفقیت این مجموعه، حاصل کار او در شکل و شیوه روایت پردازی است. تراب نژاد با طراحی خرده پیرنگ‌‎هایی دقیق برای هر قسمت، به جذابیت های «بازپرس» افزوده و اینگونه مخاطب را برای پیگیری قسمت‌های بعدی کنجکاو نگه می‌دارد. رویکردی که شیوه روایت گری معظمی در مقام کارگردان تکمیل کننده آن است. مشکل اصلی بسیاری از مجموعه های تلویزیونی، ریتم کند و کشدار آن‌ها است، در صورتی که «بازپرس» با فاصله گرفتن از این معضل، مسیر صحیحی را پیموده است.

معظمی به خوبی می‌داند که چطور باید ریتم سریال خود را بسته به فضای روایی اثر تنظیم کند. به علاوه وجود شخصیت‌های پرتعداد که بیشتر آن ها توسط بازیگران سرشناس و توانمند ایفا شده‌اند از دیگر جذابیت‌های این مجموعه تلویزیونی به شمار می‌آید. پرسوناژ هایی که نویسنده از خلق آن‌ها و ورود به جهان داستانی هدف مشخصی داشته و هر یک از آن‌ها در کارکرد روایی اثر نقش مهمی را بر عهده دارند. این شخصیت‌ها پرداختی دقیق و چند بعدی داشته و به همین دلیل بیننده می‌تواند آن‌ها را باور کند. تنوع بسیار زیاد لوکیشن در این مجموعه سبب شده تا معظمی امکان به کارگیری میزانسن و دکوپاژ‌های متنوعی را داشته باشد و برای هر یک از این موارد، دقت و هوشمندی قابل توجهی به خرج داده است. تاکید اصلی این سریال بر شخصت «صدرا»، بازپرس قوه قضائیه است و مخاطب از طریق او و چالش‌هایی که با آن‌ها درگیر است وارد جهان داستانی اثر می‌شود. تراب نژاد توانسته قواعد و الگوهای مربوط به فیلمنامه‌های شخصیت محور را به درستی در این مجموعه رعایت کند و بستر مناسبی را برای پیشرفت دارم بر مبنای عمل و انگیزه شخصیت اصلی به وجود آورد. البته بخشی از ساختار روایی این مجموعه، متکی بر قصه‌های فرعی است که همگام با شخصیت اصلی پیش نمی‌رود اما وجود این پرسوناژ در هسته اصلی «بازپرس» سبب شده تا گره گشایی نهایی بر مبنای وجود او در سریال طراحی شود. «محسن قصابیان» بازیگر توانمندی است که در حوزه های گوناگون از جمله سینما، تئاتر و نمایش‌های رادیویی تاکنون به فعالیت پرداخته است. او به خوبی توانسته با درک ابعاد گوناگون نقش خود، ایفاگر شخصیت «صدرا» باشد. شاید این مجموعه تلویزیونی سکوی پرتاب دوباره‌ای برای او به شمار آید و توجه فیلمسازان بار دیگر به او جلب شود.

پرداختن به پرونده‌های قضایی که محوریت پیشرفت درام در این اثر قرار گرفته‌اند و همچنین بررسی ابعاد گوناگون آن، اتفاقی مهم و ضروری است. خصوصا با توجه به حساسیت‌هایی که در سال‌های اخیر نسبت به پرونده‌های این چنینی در جامعه ایجاد شده است. صدا و سیما و قوه قضائیه با تولید این مجموعه، گام بلندی در راستای شفاف‌سازی و پرداختن به ماهیت پیچیده چنین رخدادی برداشته‌اند و انتظار می‌رود این رویکرد ادامه دار باشد و رسانه ملی با توجه به خواست و مطالبه مردم مجموعه‌های مشابه دیگری را نیز تولید کند.

محمدعرفان صدیقیان

_Insta: @erfansedighian

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰