هر کس به روشی ارادت خود را به ائمه نشان می‌دهد/ بدهکاری به امام حسین (ع) | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۱
مجید یراق بافان در «نشان ارادت»:

هر کس به روشی ارادت خود را به ائمه نشان می‌دهد/ بدهکاری به امام حسین (ع)

مجید یراق بافان در برنامه «نشان ارادت» گفت که همه دارو ندار، نسل و اهل و عیال ما از اوست، ما بدهکار ابی عبدالله هستیم.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، مجید یراق بافان مجری تلویزیون که مهمان برنامه «نشان ارادت» شبکه دو بود، درباره اولین مواجهه خود در کودکی با سیدالشهدا گفت: مرحوم عمویم حاج اصغر یراق بافان، جلسه‌ای با همان ویژگی‌های جلسات تهران قدیم و منطقه نزدیک میدان شوش داشتند. از یک در کوچک ۲ لنگه وارد خانه‌ای و حیاط مسقف آن می‌شدیم که وسط حوض و دور تا دور پر از گلدان و باغچه بود. گوشه و کنار قفس قناری‌ها آویزان بود و می‌خوانند. وسط حیاط عمویم با قد و قامت بلند و لاغر روی تختی نشسته بود. کنار او بساط سماور ذغالی، مجمعی بزرگ با استکان‌های کمر باریک و نعلبکی، سینی‌های کوچک که در آن یک استکان و نعلبکی می‌گذاشتند، یک قاشق چایخوری و یک قوری چینی بند زده دیده می‌شد و این جایگاهی بود که عمویم آنجا می‌نشست. داخل می‌شدیم و از ۲ اتاق رد می‌شدیم، می‌دیدیم جمعی نشسته‌اند، رحل قرآن چیده‌اند و قرآن تلاوت می‌کنند، بعد از آن حاج اکبر ناظم می‌خواند. حال خوب و یکی از جلساتی بود که الان در تاریکی‌ها و تصاویر مبهم ذهنی برایم زنده می‌شود.

وی افزود: جلسات هفتگی خودمان هم که یکشنبه شب‌ها برگزار می‌شد؛ قرائت قرآن بود و ذکر توسلی هم در آن می‌شد. باحال بود، یک پرچم داشتیم، پدرم میل پرچم را روی سر در خانه جوش داده بودند و یک تابلوی مهتابی که روی آن اسم هیات و زمان برگزاری نوشته شده بود. نزدیک غروب یکشنبه که می‌شد پدرم می‌گفت بدوید. برادرم مرتضی رحل و قرآن‌ها را می چید. من تابلوی مهتابی را جلوی در می گذاشتم. پیش‌تر از آن مادرم در حرم سیدالکریم نذر روضه موسی ابن جعفر داشت و چهارشنبه‌ها سوار اتوبوس‌های ۲ طبقه می‌شدیم و به شاه عبدالعظیم می‌رفتیم. از روضه‌خوان‌های حرم سیدالکریم خواهش می‌کرد یک روضه موسی ابن جعفر بخوانند.

یراق بافان درباره نوحه‌ها و دَم‌های دوران کودکی که در خاطرش مانده است، توضیح داد: ضمن احترام به همه دم‌های قدیمی، به نظرم هیچ دمی مثل «صلی‌الله علیک» یا «اباعبدالله» نیست. «حسین آرام جانم» را هم خیلی دوست دارم. همه کسانی که گیر و گرفتاری به کارشان افتاده است، بگویند «حسین آرام جانم» تا آرامش را با تمام وجودشان لمس کنند.

۶ ماهه اباعبدالله، علی اصغر و دردانه سه ساله، حضرت رقیه با سرانگشتان کوچک‌شان گره‌های بزرگی از عالم هستی را بازکرده‌اند

او همچنین در پاسخ به این پرسش که به کدام یک از ائمه بیشتر وصل است، بیان کرد: در معصومان به حضرت صدیقه اطهر (س) و علی ابن موسی الرضا (ع) زلف جانم گره خورده است. در دستگاه سیدالشهدا علاوه بر خورشید کاروان حسین (ع)، من خیلی از پر قنداق ۶ ماهه اباعبدالله، علی اصغر و دردانه سه ساله، حضرت رقیه گرفته‌ام. سرانگشتان‌شان کوچک است اما با این سرانگشتان گره‌های بزرگی از عالم هستی را باز کرده و باز خواهند کرد.

مجری برنامه «تا نیایش» در جواب این سوال که تا به حال از آن‌ها حاجت هم گرفته است یا خیر، توضیح داد: مردم در خیابان می‌گویند فلانی، فلان گره به کارمان افتاده است و من سریع به علی ابن موسی الرضا (ع) رو می‌کنم و می‌گویم آقا شما ببین، شما که جنس شناسی و می‌دانی من اوضاعم خراب است، اما این‌ها من را به تابلوی شما بودن می‌شناسند، خودت می‌دانی و حاجت این‌ها. به نظرتان چیزی بالاتر از این‌ها است که نگرفته باشیم.

خدایا زور بیرون کشیدن دست‌مان از دستان ائمه را از ما بگیر

او افزود: گاهی می‌گوییم امام رضا (ع) و امام حسین (ع) دست‌مان را بگیرند. آن‌ها که گرفته‌اند. من می‌گویم اینطور دعا کنیم که خدایا زور بیرون کشیدن دست‌مان از دست‌های آنان را از ما بگیر. امیدوارم خدا توفیق بدهد که پای بیرون رفتن از این دستگاه را نداشته باشیم. این خودش توفیق است.

یراق بافان با بیان اینکه حسین (ع) خیلی زحمت ما را کشیده است، تصریح کرد: از یک نوجوان خوب ادب شده‌ای سوال کردند که وقتی رو به قبله نیت می‌کنی، چرا اول دست به سینه می‌گذاری و می‌گویی صلی‌الله علیک یا اباعبدالله، بعد نیت می‌کنی و می‌گویی الله اکبر؟ گفت اگر امام حسین (ع) نبود، ما نماز نداشتیم. این جواب یک حکیم و عالم است. همیشه دلم می‌خواست و بارها از خدا خواسته‌ام که اینقدر به من پول بدهد تا هفته‌ای یک شب جمعه، یک اتوبوس آدم به زیارت امام حسین (ع) بفرستم، خیلی دوست دارم این برایم اتفاق بیفتد و هنوز امیدوار هستم. روایت داریم که زیارت کند خدایش را هر آن کس که به زیارت کربلای حسین رفته است.

این مجری برنامه‌های مذهبی تلویزیون درباره تلاش‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: خداوند این نعمت را برای‌شان مستدام کند؛ هربار که به کربلا و نجف مشرف می‌شوی، می‌بینی که چقدر عوض شده، چقدر باشکوه شده است، چقدر به دنبال توسعه حرم در عین فاخر بودن هستند و هنر ایرانی- اسلامی به کار گرفته شده است. تعظیم شئائر الله در همین موارد هم است. قطعا حاج قاسم زمانی که در ذهنش طراحی ستاد بازسازی عتبات عالیات را می‌کرد اخلاصش در بالاترین حالت بوده است. استادی داشتیم که می‌گفت هیچ چیزی از زمین به آسمان نمی‌رود مگر با اخلاص. قطعا اگر ستاد بازسازی اینقدر موفق است، حاصل اذن خداوند متعال، نظر و عنایت معصومان، اخلاص حاج قاسم سلیمانی در طراحی و برنامه بوده است. بعد از آن، اخلاص همه کسانی که در ادوار مختلف طی این سال‌ها در ستاد کار کرده‌اند. هم خودشان و هم خانواده‌های‌شان که گاهی ماه‌ها از آن‌ها دور بوده‌اند.

او خطاب به خانواده‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: یک موقع نگویید او برای دنیا و آخرت خودش جمع می‌کند، شما هم که دور هستید و این دوری را تحمل می‌کنید در حال جمع کردن هستید. امیدوارم پولش از پارو بالا برود کسی که از مال و هنرش خرج می‌کند، خدا به حق سیدالشهدا مهر جاودانگی به هنرش بزند و همه را در این دعا خلاصه می‌کنم که الهی به حق امام حسین خدا، خودش، خانواده‌اش و نسلش را الی یوم القیامه محب امام حسین نگه دارد.

هرکس به مدلی به حسین (ع) ابراز ارادت می‌کند و این نشان ارادت است

یراق بافان ضمن ثبت اثر انگشت خود روی تابلوی «درخت ارادت» برنامه بیان کرد: ما با این کارها مناسک‌سازی و آداب‌سازی نمی‌کنیم. هرکس به مدلی به حسین (ع) ابراز ارادت می‌کند و این نشان ارادت است.

این تهیه کننده برنامه های قرآنی و معارفی در تلویزیون در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که گفت تجسم کن سیدالشهدا پشت سرت ایستاده است و می‌گوید ممنونم که اهل ادب هستی، دل مردم را با من گره می‌زنی و نمی‌گذاری غربت من ادامه‌دار باشد، واکنشت چیست، خاطرنشان کرد: جان می‌دهم. اینکه گفتید خیلی بزرگ است. من خیلی کوچک‌تر از این‌ها هم آرزویم است. همه دار و ندار، نسل، اهل و عیال ما از اوست. ما بدهکار ابی عبدالله است. ما پیش‌خور کرده‌ایم.

او افزود: ۱۵ سال پیش به یکی از حسینیه‌های قدیمی تهران رفتم. دیدم بالا روضه می‌خوانند و چهار طبقه که پایین می‌روی پیرمردی نشسته است که دارد صبحانه را آماده می‌کند با قندشکن قند می‌شکند و به پهنای صورت اشک می‌ریزد. گفتم شما که صدای روضه را نمی‌شنوی، نگاهی کرد و گفت نمی‌شنوم؟ گفتم بلندگویی اینجا نصب نیست. نمی‌فهمیدم و نمی‌فهمم عشق بازی کسانی را که در دستگاه سیدالشهدا مو سپید کرده‌اند. گفت ۵۰، ۶۰ سال است این کار را می‌کنم. گفتم مزد هم می‌خواهی. باز نگاهی با غضب کرد و گفت ما بدهکار امام حسین (ع) هستیم، به ما داده‌اند و پیش خورکرده‌ایم.

یراق بافان در پایان درباره اهانت برخی به قرآن بیان کرد: خدا قیصر امین‌پور را رحمت کند؛ به روی نیزه و شیرین زبانی!/عجب نبود ز نی شکر فشانی/ اگر نی پرده‌ای دیگر بخواند/نیستان را به آتش می‌کشاند. روایت است که آیاتی از کتاب الله فقط برای حسین (ع) و ماجرای حسین (ع) است. کسانی که دیروز به سیدالشهدا هتک حرمت کردند از تیر و طایفه همان‌هایی هستند که امروز به قرآن هتک حرمت می‌کنند و آن کسانی که امروز به قرآن اهانت می‌کنند اگر سال ۶۱ هم بودند، شک نکنید که در سپاه کفر بودند و روبه‌روی سیدالشهدا می‌ایستادند. اما ما دل‌مان روشن است. چون خداوند درهمین قرآن فرموده است که یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ. اراده می‌کنند و می‌خواهند نور خدا را با دهان‌های‌شان خاموش کنند وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ است خدا نورش را کامل‌تر می‌کند و لو کره الکافرون ولو اینکه آن‌ها خوش‌شان نیاید.

«نشان ارادت» به تهیه‌کنندگی پویان هدایتی در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای هر روز حوالی ساعت ۱۷ از شبکه‌های دو و جام جم روی آنتن می‌رود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000