به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، سیدجلال موسوی طراح گریم سریال «عقرب عاشق» که این روزها به کارگردانی حسین سهیلیزاده و تهیه کنندگی رضا محقق در ژانر فانتزی روی پلتفرم نماوا پخش میشود، درباره طراحی گریم این ملودرام فضایی توضیحاتی را ارائه داد. در ادامه گفتگو با سیدجلال موسوی طراح گریم سریال «عقرب عاشق» با خبرنگار صبا را میخوانید.
*** از شکلگیری گریمها بگویید. طراحی و پیاده سازی آنها چقدر به طول انجامید؟
– این پروژه هم مثل بقیه کارها با یک دعوت به همکاری و گپوگفتهای مرسوم با کارگردان شروع شد و رفته رفته طی جلسات متعدد با نویسنده و کارگردان از خواستههای ایشان مطلع شدم و بعد از مطالعه و آنالیز فیلمنامه، باید برآوردی برای هزینههای ساخت و ساز بخش گریم سه بعدی و در کل تمام هزینههای بخش گریم میدادم که این بخش واقعا جز سخت ترین بخشهای کار بود. این کار با توجه به اینکه تا آن موقع با همچنین پروداکشنی، کاری انجام نشده بود و هیچ آگاهی از تعداد جلسات فیلمبرداری و یا مسایل جانبی نداشتیم بسیار مشکل بود ولی با همکاری برنامه ریز و نویسنده و کارگردان طی جلساتی متعدد تقریبا به چارتی مشخص به لحاظ تعداد گریمها و تعداد جلسات فیلمبرداری رسیدیم و چیزی که از اول مشخص بود این بود که ما با پروژه ای جدید و حساسی روبرو بودیم که همگی مشتاق به انجامش بودیم.
چیزی که برای من لذت بخش بود کار کردن مجدد با جناب سهیلی زاده بود و اینکه بعد از سریال «پریا» با یک پروژه سنگین که کاملا به لحاظ گریم پر چالش و هیجان انگیز روبه رو بودم جذاب بود وهمان فرصتی بود که منتظرش بودم. بعد از جلسات متعدد با سر گروهها و کارگردان طراحی چهره اولیه شخصیتهای فضایی انجام شد و در نهایت با وجود چالشهای متعدد اعم از نحوه اجرایی شدن گریمها از تخیل تا واقعیت و چگونگی اجرا و روش ساخت و پردازش قطعه ها و تیم اجرای مناسب این کار، طراحی نهایی انجام شد و آماده انجام تستهای گریم شدیم و پس از تهیه اقلام و ملزومات مصرفی، قالبگیری از بازیگران این بخش انجام شد و جهت ساخت ، به کارگاه منتقل و ساخت قطعات شروع شد.
بازیگران بخش فضایی به چند بخش تقسیم شدند افراد اصلی و فرعی و محافظان که برای هر دسته طراحی خاص خودشان صورت گرفت و برای دسته ای قرار به ساخت قطعات سیلیکونی و برای عده ای ماسک و برای گروهی ساخت کاسکت شد و با توجه به زمان کم، مجبور به ساخت همزمان با تکنیک پرینت سه بعدی شدیم که با این حجم کار به جرات میتوانم بگویم برای اولین بار در ایران این اتفاق افتاد و چالش بزرگی برای ما بود و با یک تلاش کاملا گروهی اولین جلسه تست گریم برگزار شد و بعد از رفع ایرادات شروع به تکثیر و ساخت قطعات برای کل جلسات فیلمبرداری کردیم و در کنار آن تیم اجرایی بخش گریمهای عادی انتخاب و طبق روال عادی بقیه پروژه ها بطور همزمان آغاز شد.
*** با توجه به اینکه در آثار ایرانی خیلی کم از گریم های سنگین یا گریم های فضایی استفاده می شود از چه متریالی استفاده کردید و با کمبود بودجه مواجه نشدید؟
اصولاً وقتی صحبت از گریم سنگین میشود در کنارش هم بحث تولیدی و تامین بودجه است. به هر حال حتی برای ساخت قطعه کوچکی مثل زخم یا بینی، نیاز به کارگاه کوچکی است که تجهیزات اولیه را داشته باشد و این کار با این حجم از قطعات، قطعا نیاز به کارگاهی کاملا مجهز داشت که بنده سالها در حال تجهیزش بودم و این نه صرفا برای این پروژه حتی برای دیگر پروژهها قابل استفاده است. پس بیشتر بودجه ای که صرف هزینه های گریم شد فقط برای متریال مصرفی بود که باید بگویم در حد خودش هزینه کمی هم نبود و جا دارد از تهیه کننده محترم جناب محقق تشکر کنم که اعتماد کردند و این بودجه رو فراهم کردند و لیست کامل که بالغ بر چهارصد قلم اجناس مختلف بود توسط تیم پشتیبانی تهیه و در اختیار کارگاه گذاشته شد که عمده قطعات نهایتا از جنس سیلیکون ساخته و پرداخته شدند.
***دست تان در طراحی چقدر باز بود و بیشتر تابع ایده خود بودید یا کارگردان؟
طبیعتاً در اتودهای اولیه ایدههای متفاوتی با توجه به فضای فیلمنامه، در قالب نقاشی و طراحی به کارگردان ارایه شد و در این راستا مواردی از قبیل جنس و رنگ پوست و قطعات الکتریکی نصب شده روی گوشها و صورت و حتی ارتباط بصری گریم با صحنه و لباس و نور، در نظر گرفته شد که با رعایت تمامی جوانب اجرایی با رای و نظر نهایی کارگردان، اتفاق در یک مسیر قرار گرفت و تمامی سعی و تمرکز بر انجام درست کار بود.
*** به تبع گریم در باورپذیری مخاطب خیلی تاثیر دارد و شما هم در این زمینه با سابقه هستید خودتان تجربه گریم فضایی داشتید و به نظرتان چقدر در عقرب عاشق کار درست انجام شد؟
من به جز «عقرب عاشق» هیچ تجربه اینچنینی نداشتم و اصولاً باورپذیری همچنین ژانری در آثار ایرانی برای مخاطب کاریست بسیار مشکل. به جرات یکی از پر چالش ترین کارهایی بود که تا این موقع انجام دادم حتی آثار تاریخی که جز سخت ترین آثار به لحاظ گریم هست هم به این سختی و حساسیت نیست. به هر حال در ایران پروژههای تاریخی بسیاری تا حالا ساخته شده و اکثر همکاران ما به دفعات تجربه این نوع کارها را داشتند ولی در مورد فضا و ژانر تخیلی که به نوعی بدعتی در کشور بود، شاید معدود همکاران ما تجربه کرده باشند و این به این معنیه که قطعا کاستیهایی وجود دارد که در آثار بعدی قطعا رعایت میشود و سعی در برطرف کردن آن خواهیم داشت.
*** اگر بخواهید برایمان از ویژگی های «عقرب عاشق» بگویید آن ویژگی ها چه چیزهایی هستند؟
به نظر من بزرگترین ویژگی این کار احترام به انتخاب سلیقه قشری از مخاطبین آثار تخیلی و فضایی بود که شاید تا قبل از دیدن این سریال فقط مجبور به دیدن سریالهای خارجی بودند. آثاری که سالها پشت آنها تجربه است و کیفیتی بالا دارند ولی هیچ رنگی از فرهنگ و اصالت ایرانی ندارند. به نظر من «عقرب عاشق» یک اثر تخیلی فضایی با بوی آداب و فرهنگ ایرانی و ساخته شده و با تمام توان نیروهای داخلی بسیاری از چهارچوبها را شکسته، مخاطبان زیادی برای خودش پیدا کرده و نشان داده است که این ژانر در تجربه های بعدی میتواند بسیار موفق تر هم عمل کند.
***درباره چالش های امروزه طراحی گریم برایمان توضیح دهید.
چالش که بسیار است ولی یکی از مواردی که این روزها اکثر گریمورها به نوعی در گیرش هستند انتخاب نادرست بازیگر بنا به دلایل زیادی است که گاها از روی ناچاری مجبورند از طراحی آنها صرف نظر کنند و متاسفانه این فرآیند در حال عادی شدن است. مسأله بعدی این است که عده ای از بازیگران هستند که به دلیل قبول کردن چند پروژه و راکوردی بودن وضعیت چهره هایشان به گریمورها اجازه طراحی نمیدهند و گاها مشاهده شده یک بازیگر در چند اثر همزمان ، گریم ثابتی داشته است. مسآله بعدی هزینه های بالای مواد اولیه و مصرفی گریم هست که متاسفانه معدود پروژه ای حاضر به تامین این مواد است. و مسآله مهم، پرداخت دیر تر از موعد دستمزد از طرف تهیه کننده و پرداخت دستمزد گروه زیر مجموعه سر موعد مقرر هم جزو چالشهای اساسی هر طراح گریم است.
*** در پایان هر نکته ای که می خواهید می توانید اضافه کنید.
خدا قوت و خسته نباشید میگویم به گروه سازنده «عقرب عاشق» و بازیگران و عوامل پشت صحنه آن که همگی یکدل پای کار بودند و گروه محترم گریم که این کار بدون حضور و سخت کوشی آنها به سرانجام نمیرسید. اگر موفقیتی در بخش گریم است حاصل ساعتها تلاش و ایستادن و سختی کشیدن گروه بود که همینجا خالصانه از آن ها تشکر میکنم.
There are no comments yet