به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، سریال «بازپرس» اثری خوشساخت منطبق بر روال حرفهای تولید یک اثر استاندارد و باکیفیت درباره یکی از چالشهای مهم یک دهه اخیر (فساد اقتصادی) است. سریالی که تقابل قطب خیر و شرش، درامی جذاب و پر افت و خیز را در پیش چشم مخاطب قرار میدهد. از یک سو بازپرس صدرا حسینی و افرادش و از سوی دیگر ایوب امانی، سعید شباویز (با بازی محسن بهرامی) و دار و دستهشان. محسن بهرامی با تجسم درست این کاراکتر در قالبی قابل باور و درست از یک مرد میانسال کمحرف، درونگرا، مقتدر و خوشلباس با ظاهری آراسته ایفای نقش میکند. بهرامی پیشنه پر بار تئاتری دارد و چند سال قبل در نمایش موفق «رگ» در نقش التای یا راوی و دانای کل نمایش در حکم نمادی از سربازان میهن در تمام ادوار تاریخی بازی قابل اعتنایی از خودش ارائه کرده بود. نوار زرد، در اعماق ، باغ آلبالو ، گل و قداره و حضور مستمر بیش از یک دهه در رادیو بخشی از کارنامه پربار بهرامی را شکل میدهند.
با محسن بهرامی درباره حضورش در سریال «بازپرس» و ابعاد نقش سعید شباویز گفتوگویی انجام دادهام.
***جزو بازیگرانی هستید که رگ و ریشه رادیویی و تئاتری دارید و نقشهای ماندگاری در صحنه ایفا کردهاید، اما همچنان گزیدهکار هستید….
-مثل خیلی از بازیگران سینما و تلویزیون کارم را از تئاتر شروع کردم و نزدیک به ده سالی درگیر بازی در نمایشهای رادیویی شدم. حضور در رادیو باعث دور شدن من از بازی در تئاتر و تا حدی سینما و تلویزیون شد. در این پروسه به این فکر افتادم علیرغم اینکه رادیو رسانه ارزشمندی است، اما اتفاقی که در بازی تئاتر رخ میدهد به هیچ وجه در رادیو رخ نمیدهد که با مخاطب مواجه عینی و نزدیکی داشته باشید. یک بازیگر تئاتر همواره به لحاظ فیزیکی و هم به لحاظ بازی، همیشه باید در صحنه آماده باشد و میتواند اشتباهاتش را روتوش کند. تصویر بازیگر، بهاندازه قابی که کارگردان از شما مد نظر دارد، فیلمبرداری میشود اما در تئاتر باید کامل و بدون نقص باشید.
***در بازیگری عموما نقشهایی در قالب آدمهای ساکت و درونگرا و مثبت مثل سروان سریال «نوار زرد» و «التا»ی نمایش «رگ» از شما نزد مخاطب در ذهن باقی مانده است…
– علاقه به ایفای نقش خاصی ندارم و پیشنهادات است که تعیین میکند در چه نقشی بازی کنم. البته در تئاتر در نمایش «باغ آلبالو» نقش متفاوتی را بازی کردم و یا در نمایش «گل و قداره» در قالب یک شخصیت لوطی برونگرا به ایفای نقش پرداختم. بنابراین در تئاتر حضور من متنوع بوده است. یک بازیگر باید بتواند هر نوع نقشی را بازی کند و مثل موم باید در دست کارگردان انعطاف داشته باشد.
***نکته مهم بازی شما در «بازپرس»، این است که تلاش کردید نقش خاکستری و پیچیده را طوری بازی کنید که حس سمپاتی مخاطب را نسبت به خودش برانگیخته کند…
-یک بازیگر همواره مترصد دریافت پیشنهاد ایفای نقشهای جذاب و چندلایه با ویژگیهای متنوع و رنگآمیزی شده است. من هم از این قاعده پیروی میکنم تا بتوانم قابلیتهایم را بروز بدهم. نکته مهم دیگر این است که کارگردانها، عموما فقط به یک از بخش از توانایی من که در بخش بالا به آن پرداختیم بسنده میکنند و باز هم در همان شمایل پیشنهاد بازی ارانه میدهند و تصور دارند توانایی من به ایفای این نوع نقشها خلاصه میشود. من بازیگر باید طوری خودم را آماده نگه دارم که بتوانم هر نوع نقشی را بازی کنم. در «بازپرس» هم موقعی که این نقش متفاوت پیشنهاد شد، از آن استقبال کردم و از این بابت که احمد معظمی این بخش از توانایی بازیگری را من شناخت و من را برای بازی در این نقش انتخاب کرد، خوشحال شدم.
***وجوهات عاطفی سعید و علاقه خاص او به همسرش، نقش را بهخوبی رنگ آمیزی میکند…
-موقعی که حرف از یک شخصیت منفی و خاکستری به میان میآید، باید به تمام وجوهاتش توجه داشته باشیم. سعید هم علیرغم منش منفی که دارد، به لحاظ زندگی شخصی دغدغههایی دارد و به نظرم نقش باید طوری ایفا شود که مخاطب هم تا حدی دوستش داشته باشد و بداند که این آدم تحت شرایطی تن به این کارها داده است. من بازیگر باید این توانایی را داشته باشم که این نوع کاراکتر را طوری ایفا کنم که حق مطلب در مورد نقش ادا شود.
***آیا نقش شما در زمان تمرینات و فیلمبرداری تغییراتی داشت و یا طبق فیلمنامه بازی شد؟
-من نقشی را که بازی میکنم، خیلی تحلیل نمیکنم و موقعی که با نقش مواجه میشوم و آن را میخوانم، میفهمم در قصه چه ویژگیهایی دارد و… در نهایت تلاش میکنم نظراتم را به کارگردان منتقل کنم. احمد معظمی در این کار خیلی همراه بود؛ هم خودش ایدههای خوبی مطرح میکرد و هم از ایدههای من استقبال میکرد. جاهایی که با مسئلهای مواجه میشدیم با نویسنده کار تماس میگرفتیم و از مشورتش استفاده میکردیم. کمک و حمایتی که از سوی کارگردان در این موارد از من بازیگر انجام میشد به من قدرت مانور میداد و تعامل خوبی با احمد معظمی داشتم و فکر میکنم توقع او از بازیام برآورده شده باشد.
***مهمترین خصلت سعید را چه میدانید؟
-بحث زیادهخواهی و طمع نکته مهم شخصیتی اوست و همان طوری که در فلاشبکها میبینیم او و ایوب از صفر و با درستکردن رب در حیاط منزل کارشان را شروع و در ادامه توسعه دادند و بعد با میل به زیادهخواهی که او و شریکاش داشتند، با مهیا شدن بستر سواستفاده مالی از سیستم بانکی، کارشان را توسعه دادند.
***آیا سعید را میتوانیم قربانی مکر و حیله ایوب امانی بدانیم؟
-در سیر داستانی میبینیم که امانی از سعید سواستفاده میکند و متوجه میشویم در درام داستانی سریال «بازپرس» برای هر کسی سود و منافع خودش اولویت دارد و در این راه میتواند سایرین را هم قربانی کند. امانی حتی یک رفاقت بیست ساله را له میکند و سعید را در معرض خطر قرار میدهد و این خصلت طبیعی آدمهایی که حق میلیونها آدم را در مسیر کلاهبرداریهای بانکیشان تضییع کردهاند و حتی کسان نزدیک خود را برای فرار از مجازات قربانی میکنند.
***آدمهایی از جنس سعید، زاییده تحولات اجتماعی جامعه ما هستند که میخواهند بدون هیچ زحمتی ولو به قیمت زیر پا گذاشتن حق بقیه شهروندان به همه چیز برسند…
-بله، در این سالها پروندههای زیادی از این جنس آدمها در محاکم قضایی و در مطبوعات مطرح شده و خوشحالم که توانستهام خصلتهای سعید را در بازیام درست نشان بدهم.
گفت وگو: احمد محمداسماعیلی
peyman.esmaeli@gmail.com
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است