بیانیه انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند به مناسبت روز ملی سینما | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۴

بیانیه انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند به مناسبت روز ملی سینما

روز ملی سینما فرصتی برای اندیشه و گفتگو درباره این هنر تاثیر گذار وشرایط امروزین آن در جامعه است.


به گزارش صبا در متن این بیانیه آمده است :

در یک‌سالی که گذشت نه در سینمای تجاری، نه در سینمای هنری و نه در سینمای مستند گام‌های رو به جلو و قابل افتخار اتفاق نیفتاده است. به خصوص این موضوع برای سینمای مستند که چشم بینای جامعه و وجدان بیدار آن است هشداری جدی است.
این هشدار در درجه اول متوجه همه جامعه مستندساز و نهادهای صنفی آن است که اگرچه پذیرفته‌اند در یک چرخه معیوب اقتصادی، بدون کمک موثری از طرف مسئولین و با مشکلات فراوان و… ، همچنان در این حرفه باقی بمانند، اما برای رفع مشکلات آن و مهم‌تر از آن چشم بینا و زبان بی‌لکنت جامعه بودن، هنوز راهی دراز و کارهای نکرده بسیار پیش رو دارند.
هشدار مهم‌تر و بزرگ‌تر متوجه مسئولینی است که در دوره حوادث تلخ سال گذشته دعوت به گفتگو می‌کردند اما با رفع نگرانی‌ها، نه تنها راه گفتگو باز نشد که شاهد برخوردهای قهری و حتی احکام تحقیرآمیز و ناپسند هم بودیم.
و دریغ دیگر این که برخی هم در خارج از مرزها به دلایل سیاسی کمر به حذف سینمای ایران از محافل جهانی بسته‌اند.
سینمای مستند می‌تواند مهم‌ترین پایه و اساس گفتگوی بین مردم و مسئولین، گفتگوی بین نسل‌های مختلف، گفتگوی بین ایرانیان داخل و خارج از کشور و گفتگوی فرهیختگان ملت با توده جامعه باشد. می‌تواند بخش مهمی از نقشه راه پیشرفت و آبادانی کشور باشد. اگر بی‌لکنت باشد که وظیفه ما مستندسازان است و اگر اربابان قدرت با سعه‌صدر با آن مواجه شوند. سینمای مستند می‌تواند راه موثر درمان کاستی‌ها و تقویت مزیت‌ها باشد. این سینما با کمترین هزینه‌ها، همانقدر که باید آینه درست و دقیق وضع موجود باشد می‌تواند ترسیم‌گر آینده بالنده ایران نیز باشد. برخوردهای قهری، مقررات محدود کننده و صرف بودجه‌های ملی صرفا برای مقاصد تبلیغاتی، راهبرد شایسته، وطن‌پرستانه و دلسوزانه‌ای نیست.
ما اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند به نمایندگی از اعضایمان، آرزو می‌کنیم ایمان و باور همه به قدرت سینمای مستند برای تغییر به سمت روزگار بهتر ایران به قدری باشد که قوانین محدود کننده دولتی مانند پروانه ساخت، پروانه نمایش، اولویت‌های تنگ‌نظرانه و یا محدودیت‌های بیش از حد امنیتی و قضایی رنگ ببازد و ملت بزرگ و متکثر ایران از این چشم بینای خود محروم نماند.
انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند خود را نهادی کنشگر، غیر هیجانی و میانجی برای ایجاد ارتباط میان اعضای خود و سایر نهادهای جامعه می‌داند و از هر پیشنهادی برای برداشتن گامی رو به جلو استقبال می‌کند.
هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند۲۱ شهریور ۱۴۰۲

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است