حسین زارعزاده تهیه کننده در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره برنامه «وارونگی» که این روزها با اجرای مصطفی صادقی و محمد قاسمی با هدف پاسخ به شبهات و شایعات مطرح شده در رسانههای بیگانه و فضای مجازی شنبه تا سه شنبه هر هفته ساعت ۲۱ از شبکه افق پخش می شود، گفت: برنامه «وارونگی» یک برنامه ای است که در گروه سیاسی شبکه افق تهیه می شود. بعد از اغتشاشات سال گذشته یکی از اصلی ترین محورهایی که باعث ایجاد این اغتشاشات شد و در این راستا زمینه ساز بود و نقش اصلی را ایفا می کرد همین رسانه های بیگانه بودند چرا که با ایجاد شبهات و انتشار اخبار دروغ موج اخبار رسانه ای را برای مخاطبان داخلی ایجاد می کردند و مردم هم با استناد به این تصاویر و اخبار و همه این موارد، ممکن بود اسیر جو رسانه ای شوند و تصمیمات اشتباهی بگیردند.
او اظهار کرد: بنابراین سعی کردیم در برنامه ها به صورت روزانه اخبار رسانه های فارسی زبان و بعضا غیر فارسی زبان بررسی شود و خط مشترک خبری که این رسانهها دنبال میکنند، مشخص شود و اخبار و خطهای خبری تحلیل و راستیآزمایی شود. ما اصل خبر را میگوییم و خط خبری را که آنها دنبال میکنند برای مخاطب بازتاب میدهیم.
این تهیه کننده درباره دکور و فرمت برنامه «وارونگی» عنوان کرد: ما در شبکه به دلیل محدودیتهای مالی و مکانی نمی توانیم از دکورهای سنگین استفاده کنیم و همچنین محدودیتهای دیگری همچون جا به جایی دکور هم داریم. دکور ما محدود به میز مثلثی و سه گوش شده است و از همین طرح روی زمین بهره گرفته شده است. و نورهای ایستاده که قابلیت پرتابل هم داشته باشند بخشی از دکور ما است اما طراحی دکور و گرافیک به صورتی انجام شده است که امتداد همان دکور در گرافیک است و حتی اگر دقت کنید تیتراژ برنامه که شروع میشود در پایان به ویدئو وال متصل میشود تا نقیصههای دکور را با گرافیک جبران کنیم. همچنین تم رنگی را رعایت کردیم که شامل رنگهای قرمز و سفید بود و به این دلیل این رنگها را انتخاب کردیم چون در فضاهای خبری دنیا و گفتگوهای چالشی معمولا از رنگ قرمز استفاده میشود.
زارعزاده درباره ویژگی این برنامه گفت: «وارونگی» دست روی نقطه ای حساس گذاشته که آن هم برملا کردن اخبار دروغین رسانه های بیگانه است و گویی تشت رسوایی آنها را به زمین میاندازد و طبیعی است که آن رسانهها واکنش نشان دهند و میتوان با صراحت گفت که این برنامه از سوی آنها رصد میشود و براساس تحلیلات و دادههایی که داریم مشخص میشود که آنها خیلی جدی این برنامه را به صورت روزانه دنبال میکنند و نسبت به آن موضعگیری میکنند.
او در پایان ضمن بیان اینکه کاری که ما میکنیم خط خبری مشترک این رسانهها را -که گویی از یک اتاق فرمان مشترک صادر میشود- برای مخاطبان برملا می کنیم، اذعان داشت: طبیعتا متناسب با رویه برنامههای اینچنینی قسمتهایی از برنامه را در فضای مجازی منتشر میکنیم که بسیار وایرال می شود. سه قسمت از این برنامه در بالاترین بازدید خبری در نوبتهای مختلف در شبکه مجازی قرار گرفته است و در پلتفرمهای مختلف از بازدید خوبی برخوردار بوده است که همین نشان میدهد برای دیده شدن این برنامه، تمایل وجود دارد و البته که حساسیتهای دیگری هم وجود دارد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است